Plaats jezelf in virtual reality met Oculus Rift en drie camera's
De mogelijkheden van virtual reality worden momenteel nog volop verkend en dus komt er regelmatig wel eens een interessant idee voorbij. Zo is er een ontwikkelaar genaamd Oliver (zijn achternaam konden we niet achterhalen) die zich bezighoudt met het innovatief gebruik van 3D-graphics, waar tegenwoordig natuurlijk ook virtual reality bij komt kijken. Hij besloot zichzelf in die virtual reality te plaatsen.
Voor zijn project maakt Oliver gebruik van een Oculus Rift en drie Kinect-camera's van de eerste generatie. Die worden verspreid opgesteld in een ruimte zodat ze vanuit verschillende standpunten beelden kunnen maken. De verschillende beelden kunnen dan gebruikt worden om een persoon in een virtuele ruimte te plaatsen en dus onderdeel te laten worden van die virtuele ruimte.
Wanneer je dan gebruik maakt van een first-person perspectief, wordt de ervaring meteen een stuk realistischer. Je kan immers gewoon je lichaam bewegen en dat wordt in de virtuele ruimte ook gewoon zo weergegeven, in plaats van dat je gebruik moet maken van extra controls of modellen die een geknutseld lichaam tonen. Je kan echter ook uit je lichaam treden en de virtuele ruimte, met jou erin, vrij verkennen. Je kan jezelf dus vanop afstand waarnemen.
Zeker en vast een interessant concept dus dat vermoedelijk door veel ontwikkelaars nog verder verkend zal worden, al zullen er wel nog wat obstakels weggewerkt moeten worden. Zoals je ziet immers is de virtuele versie van Oliver wat misvormd, hetgeen te maken heeft met de beperkingen van de Kinect-camera's. Voor een beter resultaat zal er vermoedelijk dus stevig geïnvesteerd moeten worden.