Doom II "mod" Total Chaos - Overgrowth is visueel indrukwekkend
Mods kunnen games naar een hoger niveau tillen, niet in het minst op grafisch vlak. Getuige daarvan bijvoorbeeld The Elder Scrolls V: Skyrim, maar natuurlijk zijn er nog een hoop andere games die door modders opgepoetst worden. Doom II bijvoorbeeld, dat er met Total Chaos - Overgrowth ene visueel erg indrukwekkend mod heeft bijgekregen, al moet de term "mod" misschien wel wat gerelativeerd worden. Het gaat immers niet om een zuivere modificatie van de originele broncode van Doom II.
Total Chaos - Overgrowth wordt gemaakt op basis van GZDoom en Zandronum, twee engines die zijn gebaseerd op de engine van Doom II uit 1994. Ze werden echter wat aangepast en uitgebreid zodat ze met meer moderne elementen aan de slag kunnen. De basis is dus nog wel Doom II, maar dan toch een stevig uitgebreide basis. Zo werden voor Total Chaos - Overgrowth 16x motion blur en bloom lighting voorzien, wat twee elementen zijn die de originele engine van Doom II gewoon niet aan zou kunnen.
Total Chaos - Overgrowth is een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting waarvoor de makers inspiratie haalden bij onder meer S.T.A.L.K.E.R. Spelers hebben geen wapens en moeten gebruik maken van de omgeving en hun verstand om vijanden te verschalken. Het project kan je verder volgen via de officiële website.