EverQuest Next en EverQuest Next Landmark onthuld
14 jaar na de introductie van de eerste game is eindelijk een nieuwe EverQuest onthuld en dat in de vorm van EverQuest Next. Sony Online Entertainment wil met de game enerzijds terug naar de roots, maar anderzijds wil men ook een moderne MMO bieden die een meerwaarde is voor de gamers van vandaag. Bij veel MMO's consumeren spelers namelijk sneller content dan dat de ontwikkelaar nieuwe content kan maken, maar bij EverQuest Next wil men de speler deel laten uitmaken van een levende wereld die hen veel meer zal onderdompelen in de ervaring. Ook zal de speler zelf content creëren naast de ontwikkelaars.
EverQuest Next is niet zomaar een vervolg op de game die we al kennen. Het is volgens Sony Online Entertainment een "reimagining" van personages, lore en omgevingen van het EverQuest-universum. Hoewel men veel aandacht heeft besteed aan het trouw blijven aan de erfenis van EberQuest, is deze EverQuest Next volgens Sony Online Entertainment een compleet nieuwe MMO-ervaring. De game is al in ontwikkeling sinds 2009, maar twee jaar geleden werd alles van tafel geveegd en besloot men van nul te herbeginnen, waardoor de game dus niet zou te vergelijken zijn met MMO's die nu beschikbaar zijn.
Multi-Classing ► de wereld verkennen volgens je eigen speelstijl. Er zijn geen levels, maar bij de lancering zullen er wel meer dan 40 verschillende classes/professions zijn om uit te kiezen. Deze hebben allemaal hun eigen mogelijkheden, gespecialiseerde wapens en meer, gespreid over verschillende tiers. Er kunnen ook custom characters gemaakt worden door vaardigheden van verschillende classes te combineren. Vernielbare omgevingen ► volgens Sony Online Entertainment is nog geen enkele MMO erin geslaagd op grote schaal vernielbare omgevingen te brengen, maar met EverQuest Next zou dat veranderen. Elk deel van de wereld zou volledig te vernielen zijn en de spelers zou zo goed als alles kunnen manipuleren. Diep ondergronds duiken om grote gaten in de grond te slaan wordt als voorbeeld gegeven. De wereld van EverQuest Next strekt zich trouwens uit van diep onder de grond tot hoog boven de wolken. Permanente verandering ► spelers kunnen hun omgeving drastisch en permanent veranderen. Dankzij de inwoners van de wereld, gaande van spelers zelfs tot monsters en NPC's, gebeuren er constant nieuwe zaken. Muren worden gesloopt of weer opgebouwd, grote veldslagen worden gestreden en epische verhalen worden verteld over maanden en jaren heen. Uitgesproken AI ► NPC's in EverQuest Online zouden handelen op basis van specifieke motivaties en voorkeuren, om zo tot een genuanceerd gedrag te komen. Geen actie dus op basis van statische spawn points. Orcs bijvoorbeeld zullen een speler aanvallen omdat ze zijn goud willen, niet omdat die speler toevallig te dichtbij komt. Een leven van gevolgen ► elke personage in EverQuest Online heeft een eigen verhaal. Er is dus geen voorbestemd pad om te volgen. De game zal elke beslissing van de speler in een constant veranderende wereld onthouden, en daar gaandeweg op inspelen zodat de speler een avontuur krijgt waar hij op zit te wachten en dat hem toelaat te doen wat spelers graag doen, gaande van het smeden van armor, over het verkennen van de wildernis tot het wegjagen van Goblins uit een bos. |
Komende winter zal Sony Online Entertainment EverQuest Next Landmark lanceren. Dit is eigenlijk een apart spel dat spelers toelaat om zelf structuren, gebouwen en andere soorten van content te creëren, die dan overwogen kan worden om effectief in EverQuest Next te verschijnen. Je kan in je eentje bouwen of samenwerken met een hoop andere spelers, om zo immense constructies uit de grond te stampen. EverQuest Next Landmark zal ook heel wat sociale features hebben. Je kan ontwerpen van vrienden bezichtigen, blauwdrukken met elkaar delen en veel meer. Voor dit alles zullen spelers gaandeweg dezelfde tools krijgen waarmee ook de ontwikkelaars werken.
EverQuest Next Landmark zal komende winter verschijnen en is free-to-play. Een releasedatum voor EverQuest Next zelf is er nog niet.
Video's