Een terugblik: E3 2007 - 2010
Elk jaar opnieuw zit iedereen (met een gamehart) te popelen op de onthullingen die E3 zal brengen. Na de drukste gameweek van het jaar blijven we dan meestal achter met een lege expo-ruimte in Los Angeles en een resem titels die ons moeten doen watertanden. Ook dit jaar wordt er wel wat verwacht, gaande van nieuwe consoles tot ongekende exclusives die dan pas het levenslicht zullen zien.
Als er iets is dat is bijgebleven uit de les geschiedenis, dan is het wel dat het verleden ons een blik op de toekomst gunt en dus kijken we bij 4Gamers even terug, om vervolgens beter gewapend te zijn voor E3 dit jaar. Tijd om in onze Delorean te kruipen en het verleden te gaan herbeleven. Welke grote E3-aankondigingen gingen aan die van dit jaar vooraf?
In 2007 kregen we de ene topper na de andere voorgeschoteld, waardoor we nu kunnen zeggen dat het echt een prachtig jaar was voor de gemiddelde gamer. Zo kwam Sony op de proppen met God of War: Chains of Olympus voor PSP en liet het voor het eerst LittleBigPlanet op de wereld los, een spel dat toch wel revolutionair bleek voor consoles. Infamous kreeg ook een schokkende voorstelling en blijkt nu een favoriete exclusive te zijn van veel PS3-fans. Met Killzone 2, Heavenly Sword, Ratchet & Clank: Tools of Destruction en Uncharted: Drake’s Fortune sloot Sony het rijtje af en waren PS3-fans overal tevreden.
Ook andere ontwikkelaars en uitgevers wisten een mooi rijtje games aan te kondigen, waarbij vooral EA met een klassieker of twee op de proppen wist te komen. Zo kregen we Mass Effect en Crysis in onze schoot geworpen, maar ook Rock Band, Burnout Paradise en Half Life 2: The Orange Box waren niet meteen miskleunen.
Zat je echter op een Nintendo-console of handheld, dan moest je ook niet echt wanhopen, want ook daar werden een aantal pareltjes voorgesteld. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass wist menig Link-fan te bekoren, terwijl Super Smash Bros. Brawl, Metroid Prime 3: Corruption en voornamelijk Super Mario Galaxy de gekende Nintendo-kwaliteit eer wisten aan te doen.
Het zou onterecht zijn om twee grote titels te vergeten die sindsdien het eindejaar toch wel behoorlijk weten te domineren. 2007 was immers het jaar waarin Assassin’s Creed en Call of Duty: Modern Warfare op de voorgrond traden en behoorlijk wat centjes begonnen binnen te rijven voor respectievelijk Ubisoft en Activision.
In 2008 hadden de drie grote consolebouwers heel wat werk voor de boeg om even goed of beter te doen dan het jaar ervoor. Er werden wel wat leuke titels aangekondigd, maar over het algemeen kunnen we stellen dat het niet meteen een topjaar was voor de grote games. We kregen wel het vernieuwende Mirror’s Edge te zien en ook Dead Space begon aan zijn horrorleven, maar het benaderde niet de kwaliteit van het afgelopen jaar. Toch droegen ook Gears of War 2, Fallout 3, Resident Evil 5, Street Fighter IV, Fable 2 en SoulCalibur IV bij tot een aanvaardbaar niveau.
Met Dragon Age: Origins, Spore, MAG en Fat Princess kregen ook de fans van nieuwe initiatieven en franchises nog wat lekkers voorgeschoteld, maar vooral de sequels blijven hangen bij de E3-editie van 2008. De hele show werd echter weggeduwd door een nieuwtje dat op dat moment insloeg als een bom en ook werd aanzien als een ‘megaton’.
Final Fantasy XIII, het spel dat altijd werd aanschouwd als een van de grootste PS3-exclusives, bleek nu toch de overstap te hebben gezet naar Xbox 360 en Microsoft was dan ook bijzonder trots om Square Enix tijdens haar persconferentie op het podium te roepen. Internetfora wereldwijd ontploften, toen er een kleine oorlog begon tussen PS3- en Xbox 360-fans, die uiteraard erg verschillend reageerden op het nieuwtje. Het bleef ook lang na E3 2008 nasidderen.
Met een bom als Final Fantasy XIII keken vele mensen uit naar deze editie om te weten of Microsoft (of Sony) er weer zou in slagen om een exclusive af te pakken van de concurrentie. Toch verschoof de focus van beide consolebouwers naar bewegingscontrollers, na het overweldigende succes dat Nintendo had met de Wii Remote. Sony had zijn PlayStation Move, terwijl Microsoft nog een stap verder ging en met het controllerloze Natal (nu gekend als Kinect) op de proppen kwam.
Final Fantasy XIV werd aangebracht als PS3-exclusive (al kwam die ook op pc), terwijl Uncharted 2: Among Thieves en God of War III duidelijk moesten maken dat Sony nog genoeg exclusieve toptitels in huis had. Metal Gear Solid: Peace Walker kwam naar PSP, terwijl Rising een multiplatform titel werd voor PS3 en Xbox 360 – wat wederom heel wat discussies opleverde op het internet. Ook Samus waagde zich nog eens aan een nieuw avontuur, want ook Metroid was terug van weggeweest.
Verder werd er een (in het geval van Left4Dead razendsnel) vervolg gebreid aan Mass Effect, Super Mario Galaxy en Modern Warfare, terwijl Brütal Legend, Alan Wake, Homefront, Heavy Rain en Dante’s Inferno het aantal nieuwe franchises weer de hoogte moest instuwen. Hierbij ontstond er ook weer een geanimeerde discussie tussen voor- en tegenstanders van zowel Heavy Rain als Alan Wake.
2010 werd het jaar waarin elke consolebouwer de nadruk legde op de nieuwe technologie uit eigen stal. Sony bracht Move naar de voorgrond, liet verder nog Twisted Metal zien en verwelkomde Valve op PS3 met Portal 2.
Microsoft trok volop de kaart van Kinect en gooide er nog een Xbox 360 slim bovenop. Doordat men wel heel sterk op deze twee troeven gokte, bleef de gemiddelde hardcore gamer een beetje in de kou staan bij Microsoft, maar als neutrale kijker was deze E3 wel bijzonder interessant.
Uiteindelijk wist Nintendo toch de meeste kijklustigen te vergaren met de voorstelling van hun nieuwe handheld, de Nintendo 3DS, waarmee 3D-gaming mogelijk werd zonder dat er een brilletje aan te pas kwam. Alsof dat nog niet genoeg was, werden ook nog tal van nieuwe titels aangekondigd, alsof men iets goed te maken had voor de in de ogen van sommigen zwakkere jaren voordien. Kirby’s Epic Yarn, Kid Icarus en Zelda: Skyward Sword waren genoeg om in 2010 je geld op Nintendo in te zetten.