Exclusief interview: De Sims Middeleeuwen
Naar aanleiding van de aankomende release van De Sims Middeleeuwen voor pc en Mac op 22 maart 2011 gunde EA ons een exclusieve blik achter de schermen via een interview met de producer van de game. De Sims Middeleeuwen belooft alleszins een totaal andere spelervaring te bieden dan de eerdere games in de franchise door het toevoegen van een aantal nieuwe spelelementen en het weglaten van een aantal vaste waarden. Ook benieuwd naar de nieuwe weg die EA inslaat met deze IP? Hieronder wordt alvast een tipje van de sluier opgelicht...
De Sims Middeleeuwen wijkt af van de traditionele The Sims-gameplay door het toevoegen van specifieke quests en het brengen van een meer geïntegreerde spelervaring zoals Civilization en Settlers, gemixt met rpg-elementen. Was er een specifieke aanleiding om te beginnen experimenteren met dit soort gameplay?
De game biedt iets nieuws voor spelers die houden van de franchise, maar die tegelijkertijd ook graag andere gameplay-elementen willen ontdekken. Elke quest is een ander avontuur, en eigenlijk zijn de meeste quests in wezen meerdere verschillende mogelijke avonturen omdat er zoveel verschillende manieren zijn om ze te spelen (afhankelijk van welke Sim je speelt, hoe je de opdracht aanpakt en welke keuzes die je maakt doorheen de quest). Personages verdienen ervaringspunten door quests tot een goed einde te brengen en door hun werk te doen, en terwijl ze levellen verdienen ze ook meer mogelijkheden. Dus ja, De Sims Middeleeuwen heeft inderdaad enkele rpg-elementen, maar toch is het moeilijk om er een écht label op te plakken: Het spel draait rond de Sims, maar het is meer dan gewoon The Sims in een Middeleeuwse setting.
Is dit dan de nieuwe richting die alle toekomstige games van de franchise zullen uitgaan, of kunnen we ons toch nog verwachten aan The Sims 4, naast bijvoorbeeld De Sims Middeleeuwen 2 – zoals Need For Speed: Hot Pursuit het over een andere boeg gooit dan Need for Speed: Shift 2 Unleashed?
Op dit moment zijn we er voor de volle honderd procent op gefocust om van De Sims Middeleeuwen een succes te maken voor onze fans en hebben we geen nieuws over eventuele toekomstige herhalingen van dit project.
De Sims Middeleeuwen zal draaien rond het opbouwen van je koninkrijk. Betekent dit dat er ook een ‘einde’ zal zijn wanneer alle quests uitgevoerd zijn of zullen er nog steeds dingen te doen zijn eens je het verhaal hebt beëindigd?
Dit is zo’n beetje hoe het spel zal verlopen: je begint een nieuwe game met een nieuwe Ambitie en een zeker aantal quest-punten. Elke keer wanneer je een quest start, spendeer je wat van die punten. Als al je quest-punten op zijn, krijg je een medaille naargelang hoe goed je je Ambitie hebt vervuld. Op dat moment zal je maar een klein aandeel van de beschikbare quests hebben voltooid.
Dan heb je een aantal opties. Een eerste mogelijkheid is om een speciale quest te beginnen die je zal toelaten om één personage mee te nemen naar je volgende game. Een andere optie is om de Free Time quest aan te vatten, die je toelaat om tussen de verschillende helden te wisselen zonder een specifiek doel of verantwoordelijkheid. Of je kan natuurlijk een nieuw spel starten, met een nieuwe Ambitie en een nieuw budget aan quest-punten waarmee je op een andere manier een koninkrijk kan opbouwen door met andere personages in verschillende quests te spelen.
De gameplay die meer geörienteerd is op het voltooien van quests lijkt ook bijzonder geschikt te zijn voor consoles. Zal het spel (of een eventuele sequel) ook op consoles verschijnen?
Op dit moment ligt onze focus op De Sims Middeleeuwen voor pc en Mac.
Doodgaan zal in De Sims Middeleeuwen ook deel worden van het leven van je Sim, wil dat zeggen dat het loodje leggen in een quest permanente gevolgen zal hebben en dat je helemaal opnieuw zal moeten beginnen spelen met die bepaalde class?
Dat klopt. Eens je held sterft, verlies je dat personage, al zal je wel over de mogelijkheid beschikken om een nieuwe held te creëren aan wie je andere karakteristieken kan geven.
Waarom is het concept van verouderen geschrapt in De Sims Middeleeuwen? Het zou immers toelaten om nieuwe, sterkere en betere personages te creëren (met de gencombinaties die in eerdere games zaten)?
De gameplay in De Sims Middeleeuwen is eerder eindig. Het spel is gemaakt om gespeeld en herspeeld te worden, eerder dan om voor eeuwig te blijven spelen in dezelfde savegame. Als je een nieuw spel start, dan kan je een nieuwe en overkoepelende Ambitie kiezen, en kan je het koninkrijk opbouwen met een nieuwe groep van personages en daarmee quests op andere manieren spelen. Het aantal Sim-jaren dat je spendeert in elke versie van het koninkrijk is niet groot genoeg voor gameplay op basis van verschillende generaties.
Is het nodig om met personages uit alle beschikbare klassen te spelen om een koninkrijk succesvol op te bouwen en ‘uit te spelen’ of is het ook mogelijk om je volledig op één klasse te fixeren en daarbij te blijven gedurende het hele spel?
Het is niet nodig om met alle klassen te spelen. Succes is niet verbonden aan het controleren van alle helden die in het koninkrijk rondlopen, maar hangt af van de eigen doelen van de speler en van de Ambitie die hij gekozen heeft. Zelfs voor de eerste Ambitie, die het verkrijgen van alle helden nastreeft, is het niet nodig dat je als speler al die helden ook gaat controleren – het is voldoende om hen in het koninkrijk binnen te brengen. Als je gehecht geraakt aan een bepaald personage, dan kan je er gerust voor kiezen om enkel quests voor die Sim te spelen in plaats van te wisselen tussen hem en de andere helden.
Moet je bij het vechten met je Sim verschillende tabs of wapens aanklikken (zoals in Diablo of Baldur’s Gate) of strijden ze zelf en kan je het spektakel aanschouwen zonder zelf te kunnen tussenkomen of het gevecht te controleren?
Als speler krijg je gaandeweg meer controle over de gevechten naarmate je helden levellen. Bij een ‘Level Eén’-Spion, -Ridder of -Monarch is er maar weinig interactie bij het vechten, maar doorheen het spel verdien je meer en meer moves en gevechtshoudingen.
Met meerdere personages en klassen lijkt het spel geschikt te zijn voor een offline of online multiplayer-spelmodus. Zullen we met vrienden samen aan de slag kunnen in De Sims Middeleeuwen?
De Sims Middeleeuwen biedt een single player-spelervaring. Op dit moment zijn we er voor de volle honderd procent op gefocust om van De Sims Middeleeuwen een succes te maken voor onze fans en hebben we geen nieuws over deze zaken.