4gamers.be

[Games van 2014] The Evil Within

Door papfles, 29-12-2013 00:02

Een zondvloed aan games staat momenteel al gepland voor 2014 en het is soms moeilijk om alles te kunnen blijven volgen. Wij bereiden je al voor op 2014 door elke dag een mogelijke topper even uit te lichten, zodat je de basisinformatie verkrijgt, wat beeldmateriaal kan bekijken en een korte samenvatting van wat er tot op heden geweten is. Zo ben je op korte tijd een wandelende bibliotheek van gamekennis en als je dat wil behouden, hebben we voor jullie onderaan elk artikel nog een makkelijke manier om op de hoogte te blijven.

 The Evil Within in het nieuws 

19 april 2013
The Evil Within aangekondigd

14 juni 2013
The Evil Within toont eerste gameplay tijdens E3

12 augustus 2013
Online features voor The Evil Within via DLC?

27 september 2013
The Evil Within toont half uurtje gameplay

 Over The Evil Within 

Het zat eraan te komen, maar als het dan als een gruwelijk monster uit de grond komt gekropen om je aandacht op 19 april 2013 op te eisen, dan spring je recht. Dat is het doel van The Evil Within, het nieuwe project van Shinji Mikami – bij fans gekend als man van Resident Evil 4.

Voorlopig blijft men heel wat zaken geheim houden, maar een slager die je met alle plezier in reepjes snijdt, terwijl het bloed langs alle kanten van de muren gutst en je ook psychedelische monsters en compleet absurde taferelen te zien krijgt, het is niet meteen gezond voor de tikker. Een ware singleplayer-horroravontuur lijkt het, maar er werden toch ook wel al wat hints gegeven dat we misschien toch wel een online luik zullen kunnen krijgen, al zou dat via DLC kunnen zijn. Verdere info? Hou elk hoekje maar in de gaten en wees op je hoede. Je hart dankt je. Oh, let ook best even op wat je bij de slager aangeboden krijgt.

The Evil Within screenshot

 Volg The Evil Within 

Klik hieronder op de knop "volg dit spel" en je krijgt in je game heartbeat een melding telkens er een bericht over The Evil Within verschijnt. Zo mis je niets!


 

Reacties

  • Phazon

    Gvd Capcom, why can't you make RE's like that anymore :'(

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 00:49
  • http://www.4gamers.be/profiel Phazon

    Het is van de maker van RE. En het ziet eruit als een RE game, met dezelfde achterhaalde besturing

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 10:52
  • victorace33

    Misschien dezelfde achterhaalde besturing als RE4 maar dat is geen RE voor mij.
    RE4 was/is een top game, maar totaal geen RE game.
    En ik weet niet of je met achterhaalde besturing bedoeld dat je wilt dat ze gameplay krijgen zoals bijvoorbeeld Gears of War ofzo, want sorry maar dat is echt hetzelfde als een terroristische aanslag op het horror-genre.

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 12:45
  • Phazon

    Ik vond dat geen achterhaalde besturing, maar net iets apart en nieuw. :)

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 13:28
  • http://www.4gamers.be/profiel Phazon

    Ik snap waarom de 'tank' besturing is ingevoerd, zijnde om je meer onveilig te voelen. Maar als je een speciaal controle schema nodig hebt om suspense op te wekken, dan is er iets mis met de suspense in het spel zelf. Kijk naar Amnesia: een vrij standaard besturing, en toch een enorme suspense. Apart en nieuw is het niet meer intussen. Ik zeg helemaal niet dat het een gears of war speelstijl moet hebben. Maar een control scheme zoals in gears of war, wat is daar mis mee?

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 18:41
  • victorace33

    Noem 1 horror-game die met die speel style ook echt eng te noemen is.
    RE6 probeerde het en faalde keihard.
    Dead space is in mijn ogen ook gewoon totaal niet eng, doordat je vol zat met wapens en je ziet de vijanden al van veraf aankomen.
    En het verschil met Amnesia is dat behalve dat het een first person view heeft en je eigenlijk alleen maar laat wegrennen.
    RE bijvoorbeeld is geen franchise waarin het de bedoeling is dat je de hele game door sneaky speelt, waardoor je wel wat wapens moet hebben.
    Maar geef je de speler wapens en een speel style zoals Gears of War die heeft dan haal je alle angst die je misschien zou hebben eruit, doordat je gewoon teveel vrijheid geeft.
    Dat er een speciaal control schema is betekend niet dat er iets mis is, het betekend alleen dat er goed over na werd gedacht om de beste ervaring eruit te halen.
    Zoals ik al zei werkt zo een speel style gewoon niet bij een horror-game met een third person view.
    Natuurlijk zijn er mensen die bij Dead space het al bijna in hun broek deden, maar die zijn denk ik niet echt veel gewend.

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 20:51
  • Gemini victorace33

    Daar zeg je het, JOUW mening. De eerste Dead Space had meer sfeer dan bijna alle RE's behalve de eerste en Code Veronica. Die besturing is perfect doenbaar voor het genre, de besturing is niet wat de reeks om zeep hielp.

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 21:32
  • victorace33 Gemini

    Ik zeg ook niet dat Dead space geen sfeer heeft ik zeg dat het niet eng is.
    Sfeer en gameplay zijn twee verschillende dingen die beide iets kunnen toevoegen aan het maken van een leuke/goede horror-game.
    En dat is blijkbaar het enige wat voor jouw belangrijk is als ik het zo hoor.
    Jij wilt gewoon een enge omgeving om jezelf in een horror-game te kunnen vermaken, maar ik wil dat ook kunnen voelen in de gameplay.
    RE6 zou met Leon zijn campaign de oude RE sfeer terug moeten hebben omdat ze nu weer zombies hebben, maar ik zeg het je de gameplay geeft mij niet het gevoel dat ik ook maar ergens voor moet uitkijken en maakte het gewoon triest om aan te zien hoe Capcom publiek wilt aantrekken door er meer aktie in te doen (want dat is wel waar het op eindigt met deze gameplay style).
    En 'Daar zeg je het, JOUW mening.' is nogal nutteloos om te zeggen, want natuurlijk is het mijn mening anders zouden we dit gesprek ook niet voeren of wel soms?
    Ik reageerde gewoon op medalofkoen die de gameplay achterhaald noemt.

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 23:09
  • Gemini victorace33

    Ik wil dat idd ook voelen in de gameplay, en die van Dead Space (de eerste) was daar ideaal voor. Het was geen run and gun, maar toch speel je niet zoals een tank (zoals medalofkoen zo treffend beschrijft).
    RE goede gameplay toeschrijven is gewoon te gek om los te lopen.
    Bij eender welk spel, ook horror, is het gewoon slecht of verouderd design als je kan sterven door de houterige gameplay.
    Je kan perfect enge horror maken met vlotte gamplay door je bvb een paar vijanden meer te geven ipv 1 zombie achter je en 1 voor je die je stress bezorgen omdat je je amper tijdig kan draaien met die k*t-gameplay.
    DS gaf je bvb soms momenten waarop je vijanden zou verwachten en er toch geen kreeg, om je dan een minuutje later op z'n onverwachts toch te overvallen.
    Manieren genoeg om horror vlot te laten spelen en toch eng te maken zonder verouderd kunstgrepen te moeten gebruiken zoals houterige gameplay.

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 09:54
  • victorace33 Gemini

    Dead Space 1 was in mijn ogen gewoon een trage shooter met een horror setting en voelde 0% aan als een enge game.
    Wat Dead Space deed was proberen iemand te laten schrikken door zoals jij zegt opeens op het scherm te komen wanneer je het niet verwacht, maar dat is geen horror dat soort momenten kan je in elke game maak niet uit welk genre overkomen.
    Je schrikt 0,5 seconde en schiet hem daarna met je te grote lading aan guns helemaal kapot.
    Ik zeg niet dat het daardoor een slechte game was, maar eng was hij totaal niet.
    Na RE2 hadden ze een knop voor het snel omdraaien dus wat je zegt over doodgaan door de gameplay maakt jou gewoon een slechte gamer en moet je niet de game de schuld geven.
    Als ik doodging was het door te weinig kogels en niet door houterige gameplay.
    De tank besturing kwam ook samen met de vaste camera standpunten die ervoor zorgden dat je niet zeker was of er een vijand was, terwijl zoals ik al eerder zei bij andere games zoals bijv Dead Space zie je ze al van veraf aankomen en anders schiet je hem toch wel kapot zonder ook maar gevoel te hebben gehad dat je in gevaar was.
    Dus de perfect enge horror door een paar vijanden meer te geven staat gewoon gelijk aan meer aktie wat weer gelijk staat aan crap (vanuit een horror standpunt dan).

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 10:52
  • Gemini victorace33

    Grote lading guns? lol

    En je hebt gelijk, ik ben een slechte gamer :-D Op meer dan 30 jaar gaming heb 'k inderdaad nooit geleerd hoe het moet, ik ben dan ook een totaal non-talent.

    Reactie aangepast door Gemini om 2013-12-30 om 13:56

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 13:54
  • victorace33 Gemini

    Ja niet dan?

    En sorry dat ik je een slechte gamer noemde dat was niet aardig van me :P
    Ik wil gewoon RE met de kwaliteit van RE Remake en dat er games zijn zoals Dead Space is gewoon meer variatie binnen het genre waar verschillende mensen hun keuze uit kunnen maken.
    Ik probeer niet andersmans smaak te bashen het is gewoon niet mijn type horror game.
    Want naar mijn mening is het zo dat als je een bestaande serie zoveel wilt veranderen zoals ze bij RE hebben gedaan maak er dan gewoon een nieuwe IP van.

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 14:16
  • Gemini victorace33

    Nee niet dan.

    In Dead Space ben je een engineer en maak je amper gebruik van guns, eerder van werktuigen die je kan aanpassen. Als je dat dan ook nog op een degelijke moeilijkheidsgraad speelt dan heb je niet echt een overdaad aan "munitie" (zeker als je als slechte gamer die tentakels al eens durft te missen.).
    De richting die de reeks uitging met deel 3 (en ook al een beetje in deel 2) is helaas wel betreurenswaardig te noemen.

    En een RE-remake zoals ze die vroeger maakten is gewoon een fossiel dat word tegen gehouden door de technische limieten van die tijd zonder rekening te houden met de technische mogelijkheden van deze tijd. Voor die jaren was dat het beste wat ze konden doen, nu zouden ze het beste moeten maken met de technische mogelijkheden van tegenwoordig.
    Dat betekent dat je personage niet langer hoeft te bewegen als een mentaal gehandicapte met motorische gestoordheid, maar dat wil ook niet zeggen dat we er een ordinaire shooter moeten van maken. Resident Evil Revelations op 3DS was wat mij betreft al een stap in de goeie richting maar nog niet perfect (ik heb de remakes niet gespeeld op 360 of ps3 enkel 3DS met de uitbreiding)

    De besturing is echt niet het probleem van horror-games tegenwoordig, een gebrek aan creativiteit en durf daarentegen in een fastfoodmarkt die te veel run and gun vraagt.

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 14:55
  • victorace33 Gemini

    Ok technisch gezien zijn vele geen guns, maar komop je kan de hele game zonder problemen met alleen de plasma cutter uitspelen (ja oke blijkbaar hebben sommige mensen problemen met het raken van tentakels).
    Maar ga me nou niet verbeteren omdat het werktuigen zijn ipv guns anders lijkt het net alsof je geen goede reden kan verzinnen.

    Je moet het zo zien, in een horror film gaan ze meestal uitelkaar toch?
    Ookal weet iedereen dat het niet slim is om te doen, ze doen het omdat een persoon in zijn eentje enger is dan in een grote groep.
    Ze houden dus rekening met hoe je de kijker het meest in spanning houd terwijl je de film kijkt.
    Met RE deden ze hetzelfde, ze keken naar hoe de spelers bijna de hele game door op het puntje van zijn stoel blijft zitten terwijl hij in leven probeert te blijven.
    In mijn ogen hebben ze dat perfect gedaan door de speler niet de vrijheid te geven die je zou willen hebben als je echt in die situatie zou zitten.
    Ze geven je het gevoel dat je moet uitkijken, want elke vijand kan jouw doodmaken.

    Ik blijf het zeggen, horror games zoals RE4 t/m RE6, RE Revelations en Dead Space zijn leuk maar het is alsof je het handje van de maker vasthoud, want eng zijn ze gewoon niet.

    En met jouw logica horen er dus ook geen turn based rpg's te bestaan, want dat is ook niet realistisch.
    Pokemon games bijvoorbeeld zijn dus ook mentaal gehandicapte beesten die elkaar aanvallen, want ze staan allemaal stil ookal worden ze aangevallen.
    Het is gewoon een gameplay style die je maar moet waarderen of niet, maar verouderd is het niet.

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 15:34
  • Gemini victorace33

    nee ik verbeter je omdat er echt wel geen overvloed is tenzij je op easy speelt, nuance :p En ja ik ben ook van mening dat je in een survival horror alleen moet zijn en niet in groep of in co-op.

    En frankly ... ELKE RE houdt je al even goed bij je handje m'n beste (Vind voorwerp A om deur B te openen, if not ... ). Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook meer fan van de delen 1 t/m Code Veronica, maar dat was omdat die TOEN zo goed waren, voor hun tijd waren die trendsetters. Nu zijn die gewoon achterhaald. Als iemand vandaag een spel uitbrengt dat qua speelbaarheid en sfeer hetzelfde zou zijn als de eerste RE's, zonder dat die reeks ooit had bestaan, dan zou je het gewoon slecht vinden en lomp vinden spelen.

    Als je alle games realistisch moet maken dan hou je wel meer soorten games over die je moet afvoeren. Turn-based kan je trouwens totaal niet gaan vergelijken met een actieve besturing, en binnen de turnbased games kan je ook gaan evolueren als je zou willen. Speel Resonance of Fate maar eens, dat speelt heel anders dan Pokémon of FF.

    Nogmaals, gebrek aan creativiteit is het grootste probleem.

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 16:17
  • victorace33 Gemini

    Met handje vasthouden bedoel ik geestelijk, zelfs al ben je in je eentje voelt het alsof het spel jouw helpt de ervaring niet eng te maken.
    En ik heb vroeger nooit de Silent Hill games gespeeld, maar ik heb wel de hd remake van 2 en 3 gespeeld en die vond ik ook geweldig om te spelen ondank lompe besturing (en behalve dat speel ik ook de RE nu nog steeds).
    Dus als de RE reeks nooit had bestaan was het misschien wennen omdat het zo anders vergeleken wat we nu gewend zijn, maar ik kan je verzekeren dat ik het niet slecht of lomp zou vinden.

    En wat bedoel je ze waren TOEN goed, RE CV was maar 10 jaar terug je doet alsof ik het over de periode heb toen alles nog 2D was.
    Games voelen tegenwoordig binnen zijn genre bijna allemaal hetzelfde aan, omdat het die gameplay moet hebben die vandaag de dag als standaard worden gezien.

    Elke keer als en developer 'creatief' word begint het alleen maar slechter te worden.
    RE, ze werden creatief en hou maar op.
    Silent Hill, ze werden creatief met gameplay die vandaag de dag als een must word gezien en alhoewel het geen slechte spellen zijn in mijn ogen waren ze zeker niet beter dan de oudere delen.
    MGS, ik vond deel 4 erg leuk om te spelen en heb het ook meerdere keren uitgespeeld, maar mag niet eens in de schaduw staan van deel 1 en 3.
    En ik denk dat het zo is omdat sommige games gewoon niet bedoeld zijn om bepaalde dingen erin te hebben die vandaag de dag erin moeten.

    Het is echt niet alsof ik al een stempel op spellen zet zodra er een nieuw deel komt en het gelijk slechter vind.
    Al mijn ervaringen tot nu toe waarin game developers creatief begonnen te worden zijn gewoon geen succes in mijn ogen.
    De Yakuza serie delen had ik nooit gespeeld en wanneer ik toen de demo van deel 3 speelde dacht ik "wat is dit nou voor rotzooi?", maar toen in de media markt hadden ze zo een 3 halen 2 betalen aktie waarbij ik toch maar heb gekocht en zodra ik even had gespeeld vond ik het een fantastische game en ben ik echt fan geworden van de serie.
    Oftewel zolang een game echt goed is dan zullen de mensen dat wel merken of het nou tien jaar terug is of 30 jaar later.

    En inderdaad Resonance of Fate speelt heel anders dan FF of Pokemon en daarom is het nou ook zo leuk dat er een verschil kan zijn in games binnen een genre en dat geen perse hoeft te veranderen omdat de tijden veranderen.
    Het gevechtsysteem van FF is in principe hetzelfde als wat het was in de NES tijd alleen dan opgepoetst en betere graphics.
    Waarom kan dat wel nog en mag je binnen het horror genre geen games meer hebben zoals de oude RE games want die worden dan oud,slecht,lomp etc genoemd?

    Sheesh het is een lange tijd terug dat ik zo een uitgebreid gesprek met iemand heb gehad over games :P

    • Geplaatst op 2013-12-30 om 17:12
  • Gemini victorace33

    Dit wordt een lange ...

    De eerste SH's hadden wat mij betreft veel meer sfeer dan de eerste RE's. Het kwam allemaal veel "zieker" over dan de zombie's en monsters van RE. De combinatie van de zichtbeperkende zaklamp, de krakende radio, en het feit dat je hoofdpersonnage een simpele nobody was die er ook al eens naast schoot ipv een flik of militair, maakte die reeks gedurende de eerste delen voor mij betere horror dan RE. Je was ook veel meer betrokken bij de eerste Silent Hill-games doordat je een persoonlijke reden had om daar te zijn zoals bvb je verdwenen dochtertje in de tweede. En het speelde ook wat houterig, maar minder dan RE.

    De eerste RE die de speelstijl van volgende delen bepaalde dateert al van 1996, Code Veronica van 2000. In de tijd van het eerste game was 3D nog niet zo lang aan een opmars bezig en de speelstijl werd mede bepaald door de vaste camera's van de 2D-omgevingen. Iets wat ze in RE:CV hadden kunnen verhelpen omdat dat de eerste RE was volledig in 3D maar toch werd de oude stijl vastgehouden. 1996 Is voor een groot deel bezoekers van deze site zeker "TOEN", omdat ze nog piep-jong waren, of sommigen niet eens geboren.

    Ongelofelijk wat een diva's we als gamers kunnen zijn soms. Ik beklaag sommige ontwikkelaars, echt waar. Veranderen ze niet genoeg dan wordt er zogezegd uitgemolken, proberen ze wel iets te veranderen dan verraden ze zogezegd de roots van de reeks.

    En Yakuza ... don't get me started ... Ik was een grote fan van Shenmue, en ik hoop nog altijd dat ik Lan Di ooit een welgemikte trap onder z'n ... anyway .... als ze echter Shenmue alsnog zouden verder zetten op de manier van de Dreamcast-games dan ben ik de eerste om m'n beklag te doen ondanks het goede verhaal.

    Gameplay is geëvolueerd jongens. Bekijk de combat van de Batman-games, Sleeping Dogs of andere iets meer overdreven reeksen zoals bvb DMC en God of War. Yakuza is door Nagoshi geleend van z'n collega's Shenmue-gameplay en deze dateert van de jaren dat devs eigenlijk nog aan het leren waren hoe goede 3D-gameplay kon ontwikkeld worden.
    Shenmue-combat was bvb een poging van Yu Suzuki om de diepgang van de Virtua Fighter gameplay naar een open wereld te brengen. Alle respect voor de weg die deze reeksen hebben helpen afleggen, maar er bestaat concurrentie die de lat almaar hoger legt. Concurrentie die zich waarschijnlijk zelf liet inspireren door deze pioniers.

    Dat niet elke evolutie een goeie zal zijn of door iedereen goed onthaalt zal worden lijkt me logisch, maar ik blijf er bij dat evolutie binnen de gameplay NIET het grootste probleem is van de nieuwe delen binnen klassieke reeksen.
    De verhoogde toegankelijkheid voor deze massamarkt is het grootste probleem voor de meer "hardcore" gamers.
    Het mag niet TE moeilijk zijn want anders kopen ze het niet meer, het mag niet TE griezelig zijn want anders durven ze het niet meer te kopen, er mag niet TE veel aan veranderen of ze zagen te hard, het mag niet TE lang meer zijn of ze kopen niet genoeg andere dingen meer ... Modern gamen is gewoon een fastfood-markt geworden die vergelijkbaar is geworden met de pop-muziek.
    Op de eenheidsworst wordt het meest neergekeken maar toch blijft ze het best verkopen dus ....

    En dan heb je hier en daar mensen zoals Mikami die dat beu zijn en liever hun eigen ding doen. Good for them, maar ze hebben deze cultstatus niet bereikt door reeds bewandelde paden te betreden, laat staan dat ze nu absoluut hun eigen pad telkens opnieuw moeten platlopen in plaats van nieuwe paden te zoeken.

    P.S. De gameplay van FF is al lang niet meer te vergelijken met de originele delen. Speel eens 1 van de eerste 3 delen, en vergelijk dat met FF XIII. Turnbased combat is enorm geëvolueerd door de jaren en is op zich niet vergelijkbaar met actie-gameplay. En als je dan nog een RPG tegenkomt die "the old ways" gebruikt; dan zie je die ook niet hoog meer scoren. Dat zijn tegenwoordig eerder de kleine goedkope dingen zoals die van Kemco die je op je smartphone tegenkomt. Turn-based is trouwens een meer strategische manier van spelen, in tegenstelling to actie-games die hoodfzakelijk op behendigheid gebaseerd zijn.

    Reactie aangepast door Gemini om 2013-12-31 om 10:34

    • Geplaatst op 2013-12-31 om 10:32
  • victorace33 Gemini

    Ok per alinea:

    alinea 1 - Ok fair enough ikzelf vind RE net iets interessanter om te spelen, maar ik begrijp wel wat je bedoeld.

    alinea 2 - Het was iets wat verholpen kon worden, maar dat deden ze niet en tot de dag van vandaag word die door enorm veel mensen (niet die van mij om eerlijk te zijn) als beste RE deel gezien.
    Stel je 1 van de oude delen voor je met de over the shoulder view voor je (met grafische upgrade etc).
    Ik kan je garanderen dat hij niet hetzelfde succes zal halen als de originele delen.

    alinea 3 - Ik klaag nooit over een bedrijf tenzij het over dlc crap gaat.
    En uitmelken gebruik ik alleen wanneer er bij een game zoals CoD waar copy paste de standaard is en de ideeën gewoon overduidelijk op zijn.
    Je kan de gameplay behouden maar toch creatief zijn en daar waar dat niet gebeurd vind ik terecht als het uitmelken genoemd word.

    alinea 4 - Tja ik heb Shenmue nooit gespeeld dus daar kan ik het niet over hebben.

    alinea 5 - Ja het klopt dat gameplay geëvolueerd is, maar dat wilt niet zeggen dat het altijd beter is zoals je zelf al zei.
    Voor games die zich focussen op combat daar zijn deze evoluties perfect in verwerkt, want nu kan je de snelle actie krijgen die vroeger niet mogelijk waren en dat is ook waar ze meestal bedoeld voor zijn, om de speler het gevoel te geven dat die bad ass is.
    De bedoeling van een horror game is om je hopeloos te voelen en het gevoel krijgen dat je elk moment iets tegen kan komen die je het game over scherm laat zien.
    Sorry om dit nogmaals te moeten zeggen maar de over the shoulder view die tegenwoordig bij 3rd person horror games worden gebruikt geven me dat gevoel gewoon niet.
    Je kan de setting nog zo eng maken maar ik voel me niet in gevaar.

    alinea 6 - Daarom zoals ik al zei is het mooi als je diversiteit heb binnen een genre en niet dat elke horror game nu hetzelfde aanvoelt omdat dat blijkbaar de standaard is.
    En je hebt het erover terwijl jij diegene bent die tegen die diversiteit is en wilt dat alles de gameplay krijgt die zo toegankelijk voor iedereen is.

    alinea 7 - Ik vind het totaal niet erg als mensen nieuwe dingen proberen, maar verpest de gedachte uit een bestaande serie niet en bedenk een nieuwe IP waar je je ideeën in kan verwerken.
    RE4 was een geweldige game, maar had op de characters na niks meer te maken met de originele delen van RE.
    Dan denk ik van 'had je hier geen andere titel kunnen neerzetten?".
    Maar ik snap wel dat hij het deed, want het is makkelijker iets nieuws te proberen op een bestaande serie want de fans zullen het toch wel kopen.

    alinea 8 - Ja natuurlijk is turnbased combat geëvolueerd, maar het idee is nog redelijk intact (ik heb het niet over of het beter of slechter is geworden).
    De RE games zijn sinds zijn evolutie niet eens meer herkenbaar.
    "Turn-based is trouwens een meer strategische manier van spelen, in tegenstelling to actie-games die hoofdzakelijk op behendigheid gebaseerd zijn." dus nu worden actie-games met horror-games vergeleken?
    Want ja actie-games zijn gebaseerd op behendigheid, maar horror-games horen dat dus zeker niet te zijn.
    Horror-games zitten in mijn ogen er tussenin waar je tot op een bepaald punt behendig mag zijn, maar dat je vooral strategisch moet nadenken van "Ok hoe ga ik langs deze vijand? Ga ik hem doden? Maarja dan heb ik bijna geen kogels meer. Zal ik er dan proberen voorbij te lopen? Heb ik genoeg levens om dat te proberen?".
    Als je zo behendig ben dat dat geen probleem meer is, wat blijft er dan over van het survival in survival horror?

    Reactie aangepast door victorace33 om 2013-12-31 om 13:47

    • Geplaatst op 2013-12-31 om 13:46
  • Gemini victorace33

    en hiermee sluit ik het jaar af ...

    2 - Ik vind Code Veronica samen met de eerste ook de beste dus daar discussieer ik op zich niet over. Het camera-zicht doet daar minder dan de beslotenheid van de krappe omgevingen waarin je amper kan uitwijken naar mijn mening. Iets wat je nog altijd beklemmend kan maken met een betere besturing, SH was daar een bewijs van toen.

    3 - ik bedoelde niet jou persoonlijk maar eerder de markt algemeen.

    4 - tssss

    5 - Je kan nog altijd vlotte besturing krijgen en je toch hopeloos voelen omdat de moeilijkheidsgraad je afstraft als je de badass wil uithangen bvb. Demon's Souls of Dark Souls ooit gespeeld? Combineer dat met bvb met een tekort aan wapens waarvan er een aantal niet even accuraat zijn, en je hebt nog altijd beklemmende en gevaarlijke survival. Of anders geef je gewoon een fototoestel mee om je mee te verdedigen he :p (zeg me niet dat je Project Zero niet kent)
    Horror dat is persoonlijk. Zelfs het engste game of de engste film krijgt mij niet echt meer zenuwachtig, ik ben al iets ouder nu en kan er een pak beter tegen. Voor m'n vriendin daarentegen is zelfs The Last of Us al pure horror om maar een voorbeeld te geven.

    6 - je begrijpt me verkeerd, ik klaag de eenheidsworst waarin alles hetzelfde speelt ook aan. Je kan wel een vergelijkbare vlotte besturing hebben, maar variaties zoals hierboven in punt 5 kunnen voor een heeeel andere beleving zorgen ondanks dat een game "soortgelijk" bestuurd. Helaas wordt niet genoeg aan die variatie gedacht en wordt er te veel op herkenbaarheid en verkopen gemikt. Als het zoals COD speelt dan kunnen ze wsl beter verkopen denken ze.

    7 - Niet vergeten dat je makkelijker je geld kan terugverdienen aan een bekende naam dan dat je iets volledig nieuw in het zelfde genre moet gaan bouwen. Die mensen werken in eerste instantie ook om hun bedrijf draaiende te houden en zo weinig mogelijk risico te lopen, dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen als je bekijkt hoe goed RE4 wel was. Daarbij komt nog dat RE4 voor jou misschien geen goed RE was, maar ik ken behoorlijk wat mensen die hem net beter vonden dan de voorgaande delen. Smaken en kleuren niwaar.

    8 - Persoonlijk vind 'k nog heel weinig herkenbaar tussen FF en FF XIII behalve de cijfertjes op het scherm maar soit. En waarom mag je niet behendig kunnen zijn? Behendig mag als het maar niet overdreven is zoals constant wegrollen om te dodgen. Een stamina-meter zoals Dark Souls is daar bvb al een prima oplossing voor. Je kan wel uitwijken maar je wordt moe bvb (net zoals spurten in Silent Hill remember?).
    En ja ik noem het actie-games want uiteindelijk loop je en schiet je ook al in de eerste RE, veel actiever kan het niet.
    Uiteindelijk sloeg het survival-gedeelte in survival horror vooral op de tekorten aan middelen om te overleven, en net dat is 1 van de delen waarop je tegenwoordig overvloed krijgt ipv tekort. Wees gerust dat als ik bvb zelf een survival-horror-game voor je zou maken dat je je niet op je gemak zou voelen, zelfs al was je behendig. Gaan lopen van de schrik om te overleven is ook survival he :-p

    • Geplaatst op 2013-12-31 om 14:46
  • victorace33 Gemini

    2- Het hoeft van mij ook niet perse de tank besturing zoals in RE (de SH besturing vind ik ook prima hiervoor) maar zolang je je maar niet voorbij de vijanden kan lopen/rennen/duiken alsof het niets is.

    4- sorry

    5/6- Er is een verschil tussen niet dood willen gaan en irritatie opwekken omdat je snel doodgaat en Demon Souls doet het laatste.
    En daarbij komt er ook bij dat je daar de mogelijkheid heb om jezelf te verdedigen waar je dat in een scenario zoals RE dat waarschijnlijk niet kan doen, omdat je gewoon simpelweg geen middeleeuws schild bij je hebt.
    Demon Souls gameplay maakt het moeilijk maar is puur om frustratie op te leveren.
    De Project Zero spellen ken ik uiteraard, dus ja misschien Jill maar eens een camera geven kijken of dat werkt ;)
    En het is dat je over Project Zero begon, want ik keek een vergelijking filmpje tussen de xbox,ps2 en wii versie en daar kan je precies zien waarom ik daar voorkeur voor heb.
    De vaste camera standpunten gaven veel meer sfeer van de omgeving mee, het lijkt alsof je bekeken word door iets en het geeft de kans om met je brein te spelen door iets op de achtergrond te laten gebeuren.
    De over the shoulder view haalde een hele hoop daarvan weg.

    7- Nee daarom zei ik ook dat ik het ook wel begrijp vanuit een zakelijk standpunt.
    Maar het is alsof ze een nieuwe gameserie maken binnen een al bestaande serie.
    Had RE4 Evil town maniacs geheten (weet ik veel ik verzin maar wat), dan kan je daar een succesvolle serie bij opbouwen.
    Hier hebben ze gewoon hun fans opgesplitst en diegene deze beter vinden mogen mee en de andere helft mag sterven in een put.

    8- Met actie zie ik toch wat anders voor me maar oke ik zal dat stuk dan accepteren.
    Tegenwoordig krijg je een overvloed aan survival horror games waar je helemaal geen wapens krijgt en dat je enige doel is om weg te rennen en sneaky te zijn zoals bij outlast, slender, amnesia etc.
    En als je mij denkt bang te maken met jouw ideeën voor een game, ik zeg kom maar op :P

    En jij bent klaar met dit gesprek en eerlijk gezegd ik ook.
    Het was leuk om te discussiëren en ik wens je een gelukkig 2014.

    • Geplaatst op 2013-12-31 om 15:45
  • Gemini victorace33

    4 : het is u vergeven, zoek 'm eens op in 2014 ;)

    5 en 6: niks frustrerend aan Dark Souls eens je leert voorzichtiger te zijn ;) Het spel was eigenlijk vooral een voorbeeld om aan te tonen hoe je een beklemmend gevoel kan scheppen met een toch wel vrij vlotte gameplay.

    Prettig eindejaar nog en ook een goed 2014

    • Geplaatst op 2013-12-31 om 15:53
  • Armegeddon91

    Kijk hier het meest naar uit samen met the witcher 3

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 10:53
  • Vasz01

    Ik hoop alleen dat ook bij dit spel niet enkel het eerste level verfrissend is en goed uitgewerkt puur en alleen om dan enkel dit beeldmateriaal de wereld uit te sturen en zo de kijker (lees: speler) warm te laten lopen voor deze nieuwe game. En dat daarna dan blijkt dat de rest van het spel gewoon een saai en eentonig schiet- en/of hack&slashgedoe; wordt...

    • Geplaatst op 2013-12-29 om 18:15

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.