Special Inquiry Detail: The Hand that Feeds (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 18-10-2011 10:25

Special Inquiry Detail: The Hand that Feeds

Door Senz

Op televisie worden we dezer dagen rond de oren geslagen met alle mogelijke varianten van CSI. Crime Scene Investigation is leuk tot op een bepaalde hoogte, maar nu is er dankzij G5 Entertainment een nieuwe dimensie met Special Inquiry Detail: The Hand that Feeds. In deze game ga je als speurneus door alle bewijsstukken om zo de zaak tot een goed einde te brengen. Ettelijke puzzels en raadsels later kunnen wij ons oordeel vellen.

In Special Inquiry Detail: The Hand That Feeds komen we terecht in de rol van detective Brody Lamonte. Met de nieuwe eenheid Special Inquiry zal je bewijsmateriaal moeten verzamelen en de juiste vragen stellen om zo de dader op te sporen. Het menu herbergt de gebruikelijke zaken, met ook weer aandacht voor achievements die je kan bereiken en de integratie voor sociale netwerken. We klikken snel door en via ‘play’ komen we terecht bij hoofdstuk 1 – de plaats delict. Een onderbreking zoals we dat kennen van de verhaalstijl uit Max Payne toont een moord, en hoe we de volgende dag op kantoor belast worden met het onderzoek. Tijdens het spelen zullen dialogen verschijnen in doorklik tekst, waar de iPhone zich als platform goed toe leent. Daarna komt echter minder goed nieuws. De game kwam oorspronkelijk op pc uit, en de hoeveelheid informatie is te veel om volledig op het scherm van jouw iDevice te passen. Je krijgt na de dialoog dan wel de tip om in te zoomen, maar dat biedt zelden een oplossing aan.

De gameplay is heel eenvoudig, en is eigenlijk niet meer dan het aanklikken van de juiste zaken. Je moet alle items van de lijst met bewijsmateriaal schrappen door hen aan te klikken, waarna je ze eventueel nog moet doorspelen aan het lab. Hier blijkt nog eens duidelijk dat het teveel aan informatie niet goed weer te geven is op dit platform, en het zorgt heel snel voor frustratie. Rechts onderaan kan je door middel van een politiebadge een tip krijgen (die na het opladen van de badge opnieuw te gebruiken is), maar als je zo het spel moet spelen mis je natuurlijk zelf de ervaring. Wanneer je bijvoorbeeld een kogelinslag in de muur gevonden hebt, dan moet je met het juiste materiaal (pincet, ...) nog enkele keren in de juiste richting draaien om dat bewijs vrij te krijgen.

De dialogen die de verhaallijn vooruit moeten duwen zijn aan de magere kant. Vaak zal je op skip willen klikken, maar dan mis je een deel van het verhaal en dat is niet echt de bedoeling bij een game. Op grafisch vlak schiet dit spel er ook niet bovenuit. De tekenstijl doet denken aan die van CSI-games op andere platformen, al voelt het in dit geval wel aan als een light versie. Alles ziet er mat uit, en sommige items zijn echt niet duidelijk afgetekend tegen de achtergrond. Dat zorgt er voor dat je nog maar eens een hint moet gebruiken om tot een oplossing te komen. Er is geen nadeel aan verbonden dus je kan zoveel tips gebruiken als je wil. Het spel ondersteunt het Gamecenter, maar dat is wel heel mager als uitdaging om de game te voltooien.

Link naar de game in de App Store (Gratis)

Het geheel voelt aan als een gemist kans. CSI is immens populair, maar Special Inquiry Detail slaag er niet in te overtuigen en zou in het echte leven een eenheid zijn die snel wordt opgedoekt. Op het pc-platform had dit spel misschien nog een kans, maar de iPhone is te klein om alle informatie weer te geven. Op grafisch gebied is het spel ook geen hulpmiddel voor zijn eigen gameplay, waardoor je vaak items zal missen. Er zit ook geen uitdaging in door het veelvuldig gebruik van tips, en daarom kunnen we deze game enkel naar vuilbak verbannen.

• Leuk idee
  • Gamecenter support
49/100