Infinity Field HD (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 22-09-2011 20:33

Infinity Field HD

Door Spikie

Terwijl de meeste ontwikkelaars alle moeite van de wereld doen om zo realistisch mogelijke beelden op je scherm te toveren, zijn er games die net het tegenovergestelde doen en uitblinken door hun eenvoudige graphics. Deze moeten het vooral hebben van hun effecten, vergelijkbaar met Child of Eden op PS3 en Xbox360. Infinity Field is er ook zo eentje, en werd ontwikkeld door Chillingo voor iPhone, iPod en iPad. Wij namen de iPad versie onder de loep.

Infinity Field is een Geometry Wars kloon, waarbij de speler een klein ruimteschip is dat andere schepen uit het heelal moet knallen. Er zijn twee speelmodi voorzien: een klassieke mode waar je een bepaalde tijd in leven moet blijven en een survival mode die nog eens in verschillende submodi onderverdeeld is. De arcade mode is puur Geometry Wars, dus voor gamers die al bekend zijn met deze titel is er weinig nieuws onder de zon. Pas in de survival mode onderscheidt Infinity Fields zich met leuke en originele wijzigingen, terwijl toch de vertrouwde gameplay behouden blijft. Een leuk voorbeeld daarvan is Snake: hier is je schip slangvormig met een laserstraal aan het uiteinde, en als speler moet je de slang zodanig manoeuvreren dat de laser de vijanden vernietigd. Een andere is Zombie waar de vernietigde vijanden blijven rondzweven in het speelveld, enkel een speciale bom kan ze laten verdwijnen.

Infinity Field is een typische dual stick game, wat inhoudt dat je je twee handen nodig hebt om deze te kunnen spelen. Je ene hand bestuurt het schip terwijl je andere hand de richting van de wapens bepaalt. Van zodra het scherm niet meer aangeraakt wordt gaat de game in pause, een leuk bedacht principe dat vroegtijdige dood door het zoeken naar de pauseknop voorkomt. In plaats van virtuele joysticks op het scherm te plaatsen hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om het gehele scherm te benutten waardoor je handen geregeld in de weg zitten en je die ene vijand net te laat zag aankomen. Ook wil de linker –rechterhand herkenning wel is de mist ingaan waardoor je hand waarmee je net aan het schieten was ineens het schip gaat besturen.

Grafisch ziet Infitinity Field er goed uit, de vijanden zijn simpele figuren en ook de speler ziet er heel eenvoudig uit. Het is pas tijdens het spelen dat er een visueel spektakel op het scherm van de iPad getoverd wordt, de kleuren en stukken van vernietigde vijanden vliegen in het rond. Ook de soundtrack is in orde, de ontploffingen klinken goed en de muziek is opzwepend genoeg om je laten verder te spelen.

Infinity Field HD op de app store (€ 1,59)

Infinity Field is een Geometry Wars kloon die uniek genoeg is om zijn eigen mannetje te staan. De arcade mode is leuk maar meer van hetzelfde, zeker als je Geometry Wars al gespeeld hebt. Maar het zijn de verschillende modi in Survival mode die deze game echt leuk maken. Enige minpuntje zijn de controls die van tijd tot tijd eens raar doen en je handen die zich in het gezichtsveld bevinden.

• Leuke survival modes
  • Visueel spektakel
  • Hoge replay value