Madwheels HD (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 03-09-2011 14:31

Madwheels HD

Door Bt_Solid

Racen is cool, maar simpel rondjes rijden op een parcours volstaat al lang niet meer. Er moeten raketten op mijn auto gemonteerd worden, en een cirkelzaag die uit de bumper schiet wanneer er een voorligger te dicht komt. Dàt is pas cool...

Madwheels HD is zo'n racer waar je niet met dure sportbolides rijdt maar eerder met opgefokte ijskarren en bulldozers. Na wat opzoekwerk vond ik dat de term "combat racer" het spel het beste verwoordde. De speler racet tegen drie tegenstanders op één van de 24 verschillende circuits. Je hebt de mogelijkheid je wagen uit te bouwen met raketten, machinegeweren, mijnen die je kan laten vallen, en allerlei wapens voor mêlee aanvallen zoals kettingzagen, kranen, etc. Een race kan dus op twee manieren gewonnen worden: je kan goed rijden en als eerste eindigen, of je kan iedereen kapot maken en als eerste eindigen. Een combinatie van  beide kan natuurlijk ook.

Madwheels HD probeert niet te eentonig te zijn door verschillende modi in de game te steken. Zo heb je races waar het doel is je tegenstanders kapot te maken en zo de race te winnen, maar er zijn ook races waar je je best focust op snelheid en zo snel mogelijk de eerste plaats haalt. Dan heb je ook nog de 'knock out' races, daar valt de laatste speler in elke ronde af tot er maar één overblijft. De extra modi zijn leuk, maar uiteindelijk blijf je wel het zelfde doen race na race, en dat durft wel te vervelen.

Posted Image

Gelukkig zit het track systeem goed in elkaar. Er zijn dus 24 circuits waar je over kan scheuren en je speelt deze vrij door medals te verdienen. Dit doe je door races te winnen, tegenstanders te vernietigen, en bepaalde doelstellingen te halen tijdens een race zoals bijvoorbeeld zelf geen schade ondergaan. Door dit systeem kan je dus gemakkelijk een paar tracks vooruit skippen als je genoeg medals hebt verzameld. Zelfde geldt voor de auto's: daar heb je wel wat meer medals voor nodig, en als het toch te traag gaat kan je ze wat sneller unlocken maar dan moet je wel betalen. De controls van de game zijn oké, de jostick en knoppen zijn groot genoeg en kunnen ook aangepast worden als men dat wenst.

Madwheels HD heeft last van een hoog 'been there done that' gehalte. De basis van de game is vet en leuk, maar het jasje er rond is zo smakeloos. De tracks bijvoorbeeld zijn standaard bos, woestijn of sneeuw levels zonder dat de makers er iets speciaals aan hebben toegevoegd. De auto's zijn wel leuk maar zelfs hier had toch een beetje meer originaliteit mogen zitten. De opgefokte ijskar, bulldozer en schoolbus hebben we nu toch al wel gezien, en de meer interessantere, cooler uitziende auto's kosten echte euro's. De game draait op een mooie simpele 3D engine en dat ziet er toch leuker uit als bijvoorbeeld 'Horror racing' van de zelfde makers.

Posted Image

Het combat gedeelte is ook niet 100% omdat het spelers maar tijdelijk uitschakelt (ongeveer twee seconden) waardoor je niet echt het punt snapt van het vernietigen van je tegenstanders en dat al snel aanvoelt als tijdverspilling. Dat was dan in de game 'Death Race' beter uitgewerkt, waar tegenstanders uitgebrand op de baan bleven liggen.

In de beschrijving op iTunes staat dat er multiplayer aanwezig is maar het ontbreken van Gamecenter of Feint gooit roet in dat eten. Ik heb tijdens mijn speelsessies nooit iemand kunnen vinden om de multiplayer te kunnen testen, een probleem dat nogal vaal voorkomt bij iOS titels. Nu, buiten de toevoeging van menselijke intelligentie bij je tegenstanders zal de game er niet veel interessanter op worden via wifi.

Link naar de game in de AppStore

Het basisidee van Madwheels HD is goed en vermakelijk, maar de uitwerking had veel beter kunnen zijn. De game mist gewoon een eigen ziel. Het kan lekker spelen en tof zijn, maar als het er saai en eentonig uitziet is het moeilijk om een connectie met het spel te maken waardoor je het sneller neerlegt. Je kan misschien beter eerst de voorganger Horror Racing eens proberen, wat momenteel gratis te downloaden is in de AppStore.

• Racen met wapens
  • Leuke graphics
  • Goede controls