Roboto (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 11-08-2011 10:30

Roboto

Door Bt_Solid

De iOs toestellen hebben geen gebrek aan leuke simpele platformspelletjes, waarmee je gemakkelijk een twintigtal minuutjes op de bus snel kunt laten voorbij gaan. De charme van deze spelletjes zit hem meestal in het verslavende concept en dito besturing. Roboto van het kleine bedrijfje FenixFIre gooit er nog een aantal andere gameplay-elementen bij, die het geheel een aardige twist kunnen geven of de boel helemaal in het honderd kan laten lopen.

Geposte afbeelding

Roboto is een klein robot jongetje dat graag zit te skaten op zijn rocketboard. Op een dag vertrekt zijn droommeisje met een raket het universum in en Roboto moet geen twee keer nadenken over wat hij nu moet doen. Hij grijpt zijn rocketboard en springt in het eerste het beste ruimteschip om haar achterna te gaan.

De opzet van de game is gelijk aan de meeste platformtitels die op de moment in de AppStore te verkrijgen zijn. Je zal van punt A in de level naar punt B moeten skaten terwijl je allerlei obstakels en vijanden moet ontwijken of overbruggen. De game begint lekker rustig met makkelijke levels zodat je wat bekend kunt geraken met de controls van Roboto, maar later in de game en zeker naar het einde toe zijn de levels een chaotische mix van frustratie en plezier. Roboto kruist ook een heleboel verschillende vijanden op zijn weg naar zijn ware liefde. Dat samen met het grote aanbod aan doolhofachtige obstakels maakt dat FenixFire toch veel variatie wou steken in deze game om het interessant te houden en dat is hen zeker gelukt.

Geposte afbeelding

Zoals ik eerder al aangaf is Roboto een skatend robotje en dat maakt dat je hem altijd op zijn rocketboard zal besturen. Deze rocketboard zit niet vast aan de wetten van de zwaartekracht en kan dus voor stukken zweven en op muren skaten, als ook Gravity Guy gewijs ondersteboven skaten. Dat wil zeggen dat Roboto niet zo'n typisch "spring" spelletje is. Je zal eerder de kunst van het zweven tussen platformen onder de knie moeten hebben.

De controls zijn standaard, met een virtuele joystick om je te bewegen aan de linkerkant en twee knoppen - één voor de springen en één voor te schieten - aan de rechterkant. Roboto heeft ook vuurkracht op zak en met dit wapen kun je energieballen afschieten op vijanden. Doorheen de levels dien je dus ook energieballetjes te verzamelen, want deze energie kan je dan gebruiken voor je wapen of om te zweven met je board. Op het einde van elk level wordt je score berekend aan de hand van hoeveel vijanden je hebt gedood, hoe lang je erover gedaan hebt, etc. Er zitten doorheen de levels ook drie tandwielen verstopt die je scores een flinke boost kunnen geven mits je ze gevonden hebt.

Geposte afbeelding

Roboto's cell shaded graphics zijn zeer aangenaam om naar te kijken. Een mooi voorbeeld is daarbij het introfilmpje. De game bestaat uit 30 levels die verdeeld zijn in groepjes van 10 met telkens een ander thema. Op het einde van een thema kom je tegenover een eindbaas. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen heeft FenixFire veel moeite gestoken in het "fris" houden van deze game tijdens het spelen. Dat merk je ook terug aan de kleuren en bewegende achtergronden die het nog leuker maken om door de levels te skaten. De soundtrack bestaan uit een aantal rockliedjes die compleet passen bij het skatende, puberale robotje.

Het is FenixFire gelukt om met Roboto een origineel, leuk platformspel te maken dat sommige grote ontwikkelaars in de AppStore omver blaast met zijn originaliteit en moeite om het geheel fris en interessant te houden. De gecombineerde platformelementen met het rocketboard geven het geheel een speciale wending, waardoor het zichzelf losrukt van de typische platformspelletjes voor de iPhone/iPad. In vergelijking met Angry Birds en Cut the Rope heeft Roboto nogal wat weinig levels, maar het blijft zeker leuk tot het einde en wie weet krijgen we nog meer levels met een update.

• Origineel
  • Goede besturing
  • Leuke visuele stijl