Call Of Duty Black Ops: Escalation (DLC)
'Escalation' is de roepnaam van het ondertussen alweer tweede DLC-pakket voor Call Of Duty: Black Ops. Tijdens deze review zijn we op reis geweest naar Cuba (Hotel), de VS (Convoy) en zelfs twee keer naar Rusland (Zoo & Stockpile). Tenslotte vochten we voor ons leven aan de zijde van Danny Trejo, Sarah Michelle Gellar, Robert Englund en Michael Rooker op een afgelegen Siberisch eiland. Waarom? Een groep zombies onder leiding van über-zombie George A. Romero weet het antwoord hierop. De vraag blijft natuurlijk of heel deze rollercoaster-rit reden genoeg is om er 1200 Microsoft Punten (of zo'n 15 euro) aan te spenderen.
Aangezien Microsoft een exclusiviteitscontract heeft met Activision, is Escalation momenteel enkel beschikbaar op de Xbox 360. PS3- en pc-spelers moeten wellicht nog een paar maanden wachten op deze nieuwe DLC. Dit terzijde, heeft Activision - anders dan in eerdere mappacks - echt zijn best gedaan om wat innovatie in Call Of Duty te brengen. Escalation bevat namelijk een aantal kleine nieuwigheden (monorail, liften, elektrische poorten) op zijn maps zodat het niet de zoveelste "copy/paste map-DLC" is. Het blijft natuurlijk wel zo dat we nog altijd een beperkte selectie gamemodes hebben als we alleen met de nieuwe maps willen spelen: Team Deathmatch, Search and Destroy en een Mixed mode. 'Veteran' is geen optie. Ook Call Of The Dead is niet de zoveelste zombiemap, want met speelbare karakters zoals Danny Trejo en superzombie George A. Romero die je achterna jaagt, is deze zombiemap één van de beste tot nu toe.
Hieronder kan je alvast onze bevindingen lezen over al deze nieuwigheden. Beginnen doen we met de multiplayermaps.
Stockpile
Stockpile is een vrij traditionele map. Vooral als we Stockpile vergelijken met de andere maps van Escalation, dan zien we direct dat dit een eerder klassieke map is die een heleboel kenmerken bevat van de originele Black Ops-maps. De map speelt zich af in een klein Russisch dorpje waar een grote stock ammunitie verscholen ligt in enkele gebouwen. Een van deze gebouwen beschikt zelfs over stalen deuren welke je kan sluiten/openen door bepaalde keys in te drukken. Een goede plek om even af te koelen van een vuurgevecht.
Convoy
Deze map is opgesplitst in twee delen en wordt gedomineerd door twee bruggen. Deze bruggen worden vooral gebruikt door snipers om makkelijk doelwitten neer te schieten die hulpeloos rondlopen op het onderste gebied of om rechtstreeks de andere brug aan te vallen (RPG-gevechten zijn geen uitzondering). De centrale straat is volledig beschadigd in het midden en het is ook daar dat je een weg vindt naar een lager gelegen gebied (veilig voor snipers op de bruggen). Rondom het centrale gebied vind je dan weer wrakken van trucks en auto's. Door gebruik te maken van deze wrakken kan je onopgemerkt bij de snipers geraken om deze een kopje kleiner te maken. Tenslotte zijn er nog enkele gebouwen voor spelers die houden van CQC (close-quarter-combat), waaronder een motel en een gasstation. Leuk detail: Wanneer een speler langs de pompen loopt bij het gasstation, dan rinkelt er een belletje waardoor zijn aanwezigheid meteen bekend is bij een naburige vijand.
Zoo
Deze verlaten dierentuin is misschien wel een van de interessantste maps uit Escalation, maar waarschijnlijk is het meteen ook de meest irritante map. De map is namelijk geschikt voor zowel snipers als assault-spelers, maar de donkere kleuren van de map maken het moeilijk om doelwitten te identificeren. Je bent soms slechts luttele seconden gespawnd, of je wordt alweer neergeknald vanuit the middle of nowhere. Door de aanwezigheid van vele gebouwen en een verhoogde monorail is de map op bepaalde momenten een sniperfeest, maar op hetzelfde moment bieden deze gebouwen een goede manier om onopgemerkt de map te verkennen. Opgepast: Zoo beschikt over vele hoekjes en plekjes waar campers rustig kunnen wachten op hun prooi. De kampeerplaats bij uitstek is het reptielengebouw waar je één van de ramen kan breken om zo binnen in het terrarium te geraken, waardoor je de vijand kan opwachten en doodknallen zonder dat hij je ooit opmerkt.
Hotel
De vierde en laatste multiplayermap bevindt zich in een luxehotel. Hotel laat spelers kiezen tussen kleine kamers en grotere luxekamers gevuld met trappen, meubels en andere objecten om je achter te verschuilen. Het viel ons op dat vele teams zich gewoon barriceerden in één van de grotere kamers en de ingang/uitgang van de liften tot de nok vulde met claymores. Deze liften zijn trouwens een "speciale feature" van Hotel want je kan je hiermee naar de volgende verdieping verplaatsen (al zijn deze liften zoals gezegd vrij makkelijke doelwitten voor claymores). Buiten de claymores die af en toe eens een probleem vormen is de tweede verdieping wel een interessant plek als sniper, vooral als je wat ervaring hebt. Een andere hotspot van Hotel is gelegen in het midden van de map, daar bevindt zich namelijk een zwembad, waar gegarandeerd iets te beleven is.
Call Of The Dead is misschien wel de coolste map van Escalation, vooral door het optreden van acteurs als Danny Trejo (Machete), Sarah Michelle Gellar (Buffy The Vampire Slayer), Michael Rooker (The Walking Dead) en Robert Englund (Freddy Krueger), naast filmregisseur George A. Romero (Night Of The Living Dead, Dawn Of The Dead) die zelf een debuut maakt als zombie. Het verhaal achter Call Of The Dead is vrij simpel: George A. Romero is bezig aan een zombiefilm, waarin de vier speelbare acteurs meedoen, maar plots wordt de set aangevallen door een groepje echte zombies (de ironie). George A. Romero wordt meegenomen door een zombie en plots sta je daar met een simpele side-arm met drie andere acteurs op een verlaten eiland in Siberië. Voor je bevindt zich een ijskoud meer, waarin je trouwens langzaamaan bevriest als je er inloopt en plots verschijnt de zombie-versie van Romero in dat meer.
Het verschil met de andere zombiemaps is dus eigenlijk de constante aanwezigheid van Romero. Hij volgt je overal aan een vrij traag tempo, maar hier kan verandering in komen vanaf je op Romero schiet. Daardoor hoor je immers een luide kreet van Romero zelf en plots loopt hij vliegensvlug achter je aan. De truuk om hem terug op normaal tempo te krijgen is hem lokken naar dat ijskoude water. Eenmaal hij daar inloopt, beweegt hij terug aan het gezapige tempo dat je van een degelijke zombie mag verwachten. Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk, want soms heb je naast Romero zelf ook nog eens een twintigtal andere zombies die de weg blokkeren.
Als we Romero even vergeten, ligt het doel van Call Of The Dead vooral bij zombies neerknallen, waardoor je punten ontvangt en betere wapens/ammunition kan kopen. Daarnaast kan je met deze punten ook deuren openen of andere objecten die in de weg liggen verwijderen waardoor het gebied vergroot. Natuurlijk krijgen de zombies hierdoor ook een grotere ruimte om zich te verspreiden. Soms vindt je ook kratten met "?" erop. Deze kratten kosten 950 punten om te openen en geven je een willekeurig wapen als beloning. In deze setting is het natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk rondjes te overleven.
- Innovatie in multiplayermaps
- Call Of The Dead gameplay
- Veel replay-waarde voor prijs
- Sommige maps bevatten veel 'camping spots'
- George A. Romero die best een irritante zombie is