Magicka & Vietnam-DLC
25 april 2011
Geschreven door Rastaman2302
Ongeveer 3 maand geleden zag Magicka het levenslicht. Dit uit de hand gelopen studentenproject werd al snel een fenomeen van formaat en won populariteit in gamesland door zijn originele humor, fml-attitude (nvdr: fuck my life, een website) en een hele hoop subtiele verwijzingen naar bekende films en spellen. Onlangs verscheen de eerste DLC voor dit unieke spel en dat leek ons de ideale gelegenheid om deze magische rollercoaster nog eens in de aandacht te zetten.
RPG much?
Een RPG zonder waardevolle loot, enige vorm van inventory of levelling is op zijn minst eigenaardig te noemen. Magicka onderscheidt zich duidelijk door alle klassieke regeltjes en onnodige elementen overboord te gooien en enkel datgene te gebruiken wat nodig is: tovenaars, vampieren, demonen, magie en een M60. Het unieke combatsysteem en het absurde samenraapseltje van Engels met wat Noorse en andere woorden erdoorheen, het "Swemlish", maakt van Magicka een unieke belevenis. De singleplayer, die hetzelfde is offline en in coöp mode, vertelt het verhaal van een jonge magiër die de wereld moet redden van een demon. Doorheen het verhaal word je enkele keren heen en weer geslingerd door de tijd en krijg je een paar leuke verrassingen voorgeschoteld. Met zijn vrij korte lengte (zo'n 4-5 uur afhankelijk van je speelstijl) willen we jullie echter nog niet teveel verklappen.
Combat in Magicka is simpel en intuïtief opgebouwd. Je beschikt over 8 elementen (water, leven, sneeuw, schild, bliksem, arcane, aarde en vuur) die je naar hartelust in groepjes van 5 of minder kan combineren om de krachtigste spreuk te ontdekken. Daarnaast vormen sommige elementen samen nieuwe elementen. Zo zal vuur en water stoom opleveren en dat kan je dan weer gebruiken in een nieuwe spreuk. Tegenpolen, zoals aarde en bliksem, heffen elkaar dan weer op, wat voor heel wat hilarische spelmomenten zorgt, vooral online. "Don't cross the beams!" kan je ook maar best letterlijk nemen, want sommige botsingen leiden tot een ontploffing die het halve speelveld wegvaagt. De combinatie van sommige elementen leiden tot een scripted effect en deze spreuken worden dan ook Magicks genoemd (en vandaar dus mede de naam van het spel).
Naast het magische aspect kan je natuurlijk ook aan de slag met enkele wapens. Dat gaat van het zwaard Excalibur tot een lichtzwaard uit Star Wars, maar door het ontbreken van een inventory zijn deze wapens op zich weinig waard: de kans is immers groot dat je ze kwijtspeelt als je dood gaat. Ook op je zwaard kan je elementen gebruiken, die dan weer voor andere effecten zorgen. Daarnaast beschik je ook over een staf. Elke staf heeft zijn eigen speciale eigenschappen, gaande van teleportatie tot een soort ent (wandelende bomen uit Lord Of The Rings) tot leven wekken die de vijand letterlijk en figuurlijk van de map veegt.
Het gebruik van al die spreuken en betoveringen is verrassend genoeg erg simpel. De elementen zijn elk toegewezen aan een toets op het toetsenbord en worden geactiveerd met een muisklik. Afhankelijk van welke muisknop en of de shift toets is ingedrukt of niet, kan je zo surround spells, enchantments op je zwaard of een standaard spell lanceren. Rondlopen doe je door met je muis in de gekozen richting te klikken.
Magicka steunt op zijn multiplayer. De singleplayer is weliswaar leuk, omdat je dan geen rekening moet houden met omstanders als je plots een krachtveld met nagenoeg nucleaire kracht lanceert, maar het coöp-aspect zorgt toch voor heel wat meer diepgang. Vaak zijn sommige levels ook een pak gemakkelijker als je wat backup hebt (lees: mensen die je opnieuw tot leven wekken als je voor de zoveelste keer met je neus op de kasseien wordt gemept). Naast de campagne kan je ook enkele challenges vervullen, gekoppeld aan een leaderboard. Voorlopig is er nog geen PvP mogelijk, maar dat zou met de volgende patch gerealiseerd worden.
Magicka: Vietnam
Vrij snel na de release van Magicka verscheen al de Wizard DLC, die zich beperkte tot enkele grafische toevoegingen (een hoed, zwaard en staf) en kort daarna werd de eerste echte DLC aangekondigd: Magicka: Vietnam. Volgens de ontwikkelaars startte het allemaal met de geluidsman. Die zou in de originele bestanden het geluid van een M60 hebben gestopt, waarop prompt werd beslist om dit wapen in de game te stoppen. Dat bleek zoveel plezier op te leveren, dat wanneer bekend raakte dat Dice een Vietnam DLC zou uitbrengen voor BFBC2, er werd beslist om ook een dergelijke DLC voor Magicka te ontwerpen.
Die DLC bestaat uit 2 challenges: 1 survival en 1 missie. De reddingsmissie speelt zich af in de jungle in Vietnam en bevat naast Vlad de (al dan niet) vampier ook enkele bekende personages, waaronder ons bekende J. Rambo. Naast de M60, die we reeds kenden van Magicka, worden er een hoop nieuwe wapens toegevoegd en een nieuwe Magick: Napalm. Verdere uitleg over wat die Magick juist doet, lijkt ons overbodig. De reddingsmissie bevat, in tegenstelling tot de campagne, geen checkpoints en is ook gekoppeld aan een leaderboard. Wat uitzonderlijk is bij deze DLC is de leech-strategie die Arrowhead hier toepast. Om Vietnam online te kunnen spelen, moet namelijk enkel de host de DLC effectief hebben gekocht. Zo kan je wat geld uitsparen als je vaak met vrienden online speelt. De inhoud van de DLC lijkt misschien wat weinig, maar aan beide challenges kan je toch zeker enkele uren verslijten, mede dankzij de hoge herspeelwaarde met de coöp-mode.
No more trolling
Bij de release van Magicka was er een en ander nog niet in orde. Dat zorgde voor vele bugs en vele patches (we zitten bijna aan 20). Ondanks de closed bèta die aan de release voorafging, bleek er dus nog heel wat mis te gaan, tegen de verwachting van de ontwikkelaars in. Zo werd menig speler gefrustreerd toen de zoveelste 'Crash to desktop'-bug tevoorschijn kwam. Het is maar 1 van de toch wel talrijke bugs die in het spel vervat zitten. Met Vietnam is het een heel ander verhaal: er is grondiger getest en voorlopig lijkt alles prima te werken. Enige puntje van kritiek blijft dat er nog vaak problemen opduiken bij het connecten voor de coöp.
Op grafisch vlak lijkt met de patches nu ook alles in orde. Magicka gaat niet voor pracht en praal, maar houdt het simpel en blijft in zijn eigen cartooneske stijl toch een uitblinker. De effecten van de magie op de omgeving zijn altijd leuk om te zien, en nu ook de buggy achtergebleven stukjes vijand verdwenen zijn, is de kleurrijke wereld een plezier om in rond te lopen. Ook op vlak van geluid valt er weinig aan te merken, maar er kan ook weinig bijzonders over worden gezegd. Het Swemlish is weliswaar grappig om te horen, maar daarbuiten blijft het allemaal vrij gewoontjes.
Wat de toekomst betreft, staat er dus binnenkort een PvP-patch op het programma. Op de vraag of er nog DLC's gepland staan voor de toekomst was het antwoord: "We have some outlandish ideas, but nothing we are ready to give away just yet..."
Conclusie
Dat Magicka de geschiedenisboeken in zal gaan als een genre apart lijkt in de sterren te staan geschreven. Voor de lage releaseprijs (€ 9,99) kan je deze niet laten voorbijgaan en ook de DLC lijkt die economische weg in te slaan (€ 4,99). Met de leech tactiek die Arrowhead hanteert kan je daarbij nog wat uitsparen als je vaak samen speelt. De vele bugs die aanvankelijk voor problemen zorgden zijn ondertussen opgelost en met de vreemde manier van denken van de ontwikkelaars lijkt Magicka een rooskleurige toekomst tegemoet te gaan. Als combinatie is dit pakketje dus zeker zijn geld waard, vermits de problemen van het basisspel ondertussen ook grotendeels verholpen zijn.
83
- Absurde humor
- Origineel combatsysteem
- Goed uitgewerkte coöp
- Leech-taktiek bij DLC
- Vele bugs
- Problemen online
» Reacties (0)