Diablo III: Reaper of Souls

Door GuerrillaDawg, 02-04-2014 13:18

Reap er iemand om een deftige expansie à la Diablo III: Reaper of Souls?

[gespeeld op pc]

Toen Diablo III zo'n twee jaar geleden in de winkelrekken verscheen, waren de verwachtingen hoog. Zo hoog zelfs, dat Diablo III nog voor de lancering gedoemd was om ze nooit in te lossen. Het was an sich geen slecht spel, maar enkele fundamentele problemen zoals de focus op het beruchte Auction House en een endgame-segment dat heel erg teleurstellende uitpakte, zorgden er al snel voor dat de torenhoge hype nadelig werd. Het aantal actieve spelers daalde snel en de negatieve mond-tot-mondreclame vormde al snel een doorn in het oog voor de potentiële levensduur van de game. Anno 2014 wilt Blizzard de game echter nieuw leven in blazen met de eerste expansie, Reaper of Souls. Gedaan met het Auction House. Gedaan met het slechte loot-systeem. Gedaan met de problemen?

Reaper of Souls brengt heel wat met zich mee. Zoals verwacht heb je de traditionele toevoegingen zoals een nieuw stuk verhaal, een nieuwe klasse, een deel nieuwe toverspreuken, aanvallen en een verhoogde levelcap. Daarnaast sleutelt patch 2.0 wat aan de moeilijkheidsgraad en wordt ook het gehele loot-systeem verbeterd. Adventure Mode - een modus die je pas vrijspeelt na Act V uitgespeeld te hebben - sluit tenslotte het rijtje af en zorgt ervoor dat de manier waarop je het spel speelt eenmaal je het maximum-level hebt behaald, drastisch verandert. Patch 2.0 is gratis, de rest niet. Het spreekt dan ook voor zich dat Reaper of Souls essentieel is gezien de combinatie van de twee ervoor zorgt dat Diablo III eindelijk de moeite waard is om te blijven spelen nadat je het verhaal hebt doorlopen, iets waar het origineel minder in wist te slagen.

Ondanks de grote ommekeer die deze expansie tracht te maken, blijft het verhaal wel erg simpel. Op dat vlak is het heel erg vergelijkbaar met de basisgame. Een hoogstaand plot moet je dus zeker niet verwachten, vrij generisch fantasy-materiaal waar jouw enige taak het verslaan van de vijand is. Enkele conversaties met Tyrael zorgen wel voor een lichte achtergrond, maar voor het grootste deel is de keuze op Malthael gevallen omdat ze nu eenmaal een nieuwe bad-guy nodig hebben. Hij verschijnt zowaar uit het niets en zijn motief is zo zwart als het maar kan: dood aan de volledige mensheid.

We mogen natuurlijk niet klagen, het gebrek aan een donker kantje was namelijk een pijnpunt in het origineel. Er werd geklaagd dat het verhaal en diens locaties niet duister genoeg zouden zijn, een punt waar aandachtig naar geluisterd is als we Act V bekijken. Westmarch wordt overspoeld met lijken, de paar soldaten die je levend tegenkomt worden meteen getransformeerd naar ondode vijanden en er heerst een erg grimmige sfeer doorheen de stad. De straten dienen bovendien enkel als strijdveld, maar wie moeite doet om de volledige map te verkennen zal hier en daar huizen vinden waar de speler binnenkan. Eenmaal binnen speelt er zich dan een willekeurig event af, zoals een groep soldaten die je moet redden of een geest die je vraagt om zijn dode legioen te wreken. Dat is best leuk en het beloont ook de speler die wat meer aandacht besteedt aan het exploreren van Act V.

Jammer genoeg volgen er nog twee zones na Westmarch en hoewel eentje daarvan nog wat optionele dungeons bevat her en der, is het merendeel vrij rechtlijnig en is er dus ook ietwat minder diversiteit aanwezig door het gebrek aan willekeurige events en miniquests à la Westmarch. Naar het midden toe krijgen we wel eindelijk wat meer interactie met onze volgelingen in de vorm van drie zijmissies, een persoonlijke missie voor elke volger. Het biedt een betere kijk op de achtergrond van elk personage en het zorgt er tevens voor dat de speler wat meer te doen heeft naast het hoofdverhaal. Het zijn korte missies, maar ze zijn leuk uitgewerkt en het lijkt ons niet onmogelijk dat Blizzard hiermee zal verdergaan, misschien in een volgende expansie.

De sterke focus op de duistere krachten betekent echter niet dat er geen optie is voor een tegenpool, met name de Crusader. Als opvolger van de paladin uit Diablo II is het diens taak om het merendeel van de vijanden op zich te nemen door een combinatie van defensieve en verdovende krachten. Een traditionele tank, al hoeft dat niet te betekenen dat hij moet onderdoen qua damage tegenover de andere klasses.  Mits een deftige build valt er nog heel wat uit te halen en zaken als het kunnen dragen van een tweehandig wapen in combinatie met een schild zorgen ervoor dat hij erg mooie stats kan behalen. Daarnaast beschikt hij ook over leuke AoE-skills zoals Blessed Hammer waarmee je een reeks vliegende hamers kan oproepen, een ode aan de hammerdin uit Diablo II. Andere skills zoals het kunnen oproepen van een paard als "panic button" en het verblinden van vijanden met je schild zorgen ervoor dat de klasse ook gewoon leuk om te spelen is eenmaal je alles onder de knie hebt.

De reeds bestaande klasses zijn natuurlijk niet vergeten en iedereen krijgt dan ook een deel nieuwe skills en runes, sommige al wat beter dan de andere. Het belangrijkste gegeven is dat de filosofie van Diablo III ongeveer hetzelfde blijft: het is nog steeds onmogelijk om aan theorycrafting te doen. In tegenstelling tot World of Warcraft kan je niet zomaar op het internet een build opzoeken die voor 99,9% gelijk is voor iedereen. Door het gebruik van de verschillende runes en skills die verwisselbaar zijn, heeft niet iedereen exact dezelfde build. Toch is er nog een andere belangrijke toevoeging die ervoor zorgt dat het kiezen van je skills en/of runes weer net ietsje interessant wordt.

Met de opkomst van Loot 2.0 zal je namelijk merken dat er plotseling stats op items staan met een oranje ruit ernaast. Dat betekent dat er geen rekening mee wordt gehouden als je twee items met elkaar vergelijkt en je puur naar het verschil van de item calculator kijkt. Waarom niet? Simpel, het zijn stats die enkel effect hebben als je een bepaalde skill of een bepaald element gebruikt. Je kan dus al raden wat voor effect dit heeft op je build: bepaalde runes worden ineens een pak interessanter en skills worden plots veel sterker. Het is een mooie extra én het zorgt ervoor dat je wellicht niet maanden aan een stuk met dezelfde build zal spelen.  Eén van de leukste verrassingen van de gehele expansie.

Loot 2.0 op zich is trouwens ook het vermelden waard, ook al is dit eigenlijk geen onderdeel van de expansie en krijgt iedereen het gratis via de nieuwe patch die al een tijdje geleden gelanceerd is. Dat terzijde begint de item fever pas echt als je het maximum-level behaalt en daardoor komt Loot 2.0 ook pas volledig tot zijn recht als je de expansie hebt aangeschaft en endgame begint te spelen. De kans op een legendarisch item is aanzienlijk verhoogd en dankzij smart loot heb je bijna altijd items die nuttig zijn voor je eigen klasse. In zijn totaliteit zal je wel opmerken dat er minder loot dropt, maar in dit geval hebben we te maken met "less is more" en zal je ondanks het lagere aantal aan een veel hoger tempo je personage kunnen opwerken naar een hoger niveau. Een deel van 2.0 is trouwens sowieso exclusief voor Reaper of Souls, met name de nieuwe legendarische crafting plans, de nieuwe gems en een resem legendarische items die enkel droppen als je Torment+ speelt.

Torment+ is trouwens onderdeel van het nieuwe uitdagingsysteem. Het oude systeem is grondig herwerkt en Nightmare, Hell en Inferno bestaat zelfs niet meer. In de plaats daarvan krijg je een systeem met tien verschillende moeilijkheidsgraden waarvan er zes behoren tot Torment (I-VI). Daarnaast heb je dan nog Normal, Hard, Expert en Master. De eerste drie kan je meteen gebruiken, voor Master moet je ofwel level 60 behalen of Diablo verslaan. Torment opent zich tenslotte wanneer je dan toch level 60 behaalt. Hoe hoger je gaat, hoe meer geld en ervaringspunten je verdient. De vijanden worden nu steeds geschaald naar je level, dus als je terugkeert naar Tristram op level 70, dan zal je gewoonweg level 70 zombies tegenkomen. Dit verhoogt alleen maar de item fever, zeker gezien je zoals altijd de vijand kan outgearen als je gewoonweg genoeg legendaries vindt met de juiste stats. Voor je het weet wordt zelfs Torment I een makkie, dat terwijl je er voorheen amper een vijand kon doodmeppen. Momenteel is Torment VI nog een serieuze uitdaging (de eerste Malthael kill ter wereld duurde zo'n drie uur), maar het is natuurlijk de vraag hoe lang het interessant zal blijven eenmaal iedereen een paar weken lang gear heeft kunnen verzamelen.