Thief

Door GuerrillaDawg, 24-02-2014 15:00

Spelen met licht in Thief

Tien jaar lang heeft Garrett aan de zijlijn gestaan, een eeuwigheid in de gamesindustrie. Al die tijd heeft hij afwachtend toegekeken hoe het stealthgenre steeds meer werd ingekrompen. Nu is hij eindelijk terug, klaar om zijn aandeel in het genre terug op te eisen. Het blijft echter de vraag of de meesterdief na een decennium afwezigheid ons nog steeds kan verrassen.

Beeld je een donkere stad in, een combinatie van Victoriaanse bouwwerken en fictieve steampunk-technologie. Een stad waarin de rijke mensen maar al te graag hun dure objecten tentoon stellen, het gewone volk te bang is om nog maar aan stelen te denken en waar een mysterieuze ziekte (Gloom) zorgt voor een erg sombere sfeer. Een nachtmerrie voor de gewone man, een droom voor Garrett. Wat verstopt is, kan gevonden worden. Wat opgesloten zit, kan geopend worden. Wat van jou is, is nu van hem.

De introductie-level van deze reboot plaatst je meteen in één van Garretts zoektochten naar een begeerd juweel. Ondanks het feit dat onze meesterdief liefst alleen en zonder geweld werkt, wordt hij hier bijgestaan door Erin, een jonge leerlinge van hem. Terwijl je samen met haar de stad doorkruist op zoek naar het juweel, voorziet de game je subtiel van een kleine tutorial. Een paar sprongen later wordt het echter duidelijk waarom Garrett liever solo te werk gaat. Erin breekt namelijk een grote regel: een vijand vermoorden wanneer het ook anders kan.

Vanaf daar gaat het enkel maar bergaf, Erin wordt steeds afstandelijker en gaat ook roekelozer te werk. Een houding die al snel botst met Garrett. Wanneer ze dan eindelijk het juweel op het oog hebben, barst de strijd helemaal los. Een sekte voert namelijk bizarre rituelen uit met het edelstuk, meer dan reden genoeg om de missie af te blazen voor Garrett. Een mening die zijn leerlinge helaas niet deelt. Een mening die bijna de ondergang werd van onze meesterdief.

Thief screenshot

Ondanks het feit dat hij bovenstaande gebeurtenissen heeft overleefd, heeft het toch zware gevolgen gehad voor zijn leven als dief. Het duurde lang voor hij terug zichzelf was en de draad weer kon oppikken. Wanneer hij eindelijk terug is, valt het hem al snel op dat The City (de stad waarin hij opereert) een ware transformatie is ondergaan. De wachters gebruiken nog meer geweld, een mysterieuze ziekte eist vele levens en een zekere Baron is publieksvijand nummer één. Garretts prioriteit is natuurlijk zijn carrière als dief verderzetten. Dat gaat boven alles. Hij bezoekt zijn oude vriend Basso en na een kort gesprek over koetjes en kalfjes stuurt die hem op missie naar de plaatselijke slachtfabriek.

Als Garrett op missie gaat, kan hij gebruik maken van een resem wapens. Om te beginnen heeft hij nog steeds zijn trouwe boog, een wapen dat fans van de franchise zeker zullen herkennen. Zoals altijd is dit wapen ook voorzien van verschillende pijlen. Waterpijlen waarmee je vuurtjes kan doven, vuurpijlen om vijanden in lichterlaaie te zetten of gewone pijlen als je gewoon zin hebt om iemand de kop in te schieten. Bereik je liever jouw doel zonder een bloedspoor achter te laten, dan kan je gebruik maken van de Blackjack - een stuk hout waarmee je vijanden bewusteloos slaat als je hen ongemerkt kan aanvallen langs achter.

Thief screenshot

Een echte dief weet zijn doel natuurlijk te bereiken zonder ook maar iemand aan te vallen. Geruisloos weet hij een kamer leeg te roven zonder dat iemand ook maar weet dat hij er geweest is. Een level uitspelen zonder iemand te vermoorden is slechts het begin in Thief. Geen enkele vijand weten te alarmeren? Beter, maar nog niet perfect. Het is namelijk perfect mogelijk om het gehele spel uit te spelen zonder nog maar een vijand aangeraakt te hebben, wat dus ook inhoudt dat je een vijand niet eens bewusteloos mag slaan. Meer nog, het is niet enkel mogelijk... je wordt er ook nog eens voor beloond.

Dat is sowieso een groot voordeel van Thief, er zijn immens veel aanpassingsmogelijkheden als het op de moeilijkheidsgraad aankomt. Je kan zowat alles aanpassen, van wat er op je UI verschijnt tot het resetten van het spel als je een missie faalt of sterft (ook wel bekend als Iron Man, nvdr). Het bewijst tevens dat Thief absoluut geen actiegetinte game hoeft te zijn. Op de lagere moeilijkheidsgraden is het perfect mogelijk om af en toe een vijand of zelfs meerdere vijanden af te maken in een gevecht, maar zelfs daar voelt het vaak aan alsof je gefaald hebt. Het is een vreemd gevoel, want er verschijnt nergens een scherm dat zegt dat je gefaald hebt (buiten dan de optionele objectives zoals onopgemerkt een level uitspelen), maar toch krijg je in deze game al sneller de drang om te herladen als een vijand je gezien heeft. Het Thief-gevoel zit dus wel goed en dwingt je toch enigszins om je tijd te nemen, dus ongeduldigaards gaan een taaie rit tegemoet.

Thief screenshot

Het heeft wellicht te maken met het dief-gevoel dat toch wel sterk aanwezig is in deze game en een gevoel dat je als speler dan ook wilt waarmaken. De game helpt zelf ook mee om dat gevoel te versterken door een ander essentieel onderdeel toe te voegen: het eigenlijke stelen. Er is altijd wel een of ander object dat Garrett moet vinden omdat het onderdeel is van de missie, maar daarnaast is elke level ook rijkelijk gevuld met andere verzamelobjecten. Kasten en schuiven kunnen geopend worden om zilver bestek te vinden, maar het gaat ook verder dan dat. Schilderijen voorzien van een geheime schakelaar met daarachter een verborgen kluis? Dat lijkt er al wat meer op.

Echt moeilijk is het kraken van zo'n kluis niet. Rustig je joystick draaien totdat het cirkeltje wit wordt, iets dat je eveneens aanvoelt, en dan tijdig bevestigen. Twee of drie keer en het karwei is geklaard. Hetzelfde telt als je een slot van een deur of portier wilt kraken, al is de snelheid van de handeling vaak iets belangrijker als er wachters in de buurt zijn. Af en toe gebeurt het ook wel eens dat een kluis voorzien is van een kleine puzzel, waarbij je getallen moet invullen die je elders kan vinden in een document met een cruciale hint. Uiteindelijk is het wel leuk om een kluis of slot te kraken, maar gezien ze beide identiek zijn qua 'minigame' kan het wel repetitief uitvallen na een paar keer. Gelukkig duurt het nooit echt lang, dus echt irriteren doet het niet.