Widgets Odyssey I and II Bundle

Door wolferick, 23-02-2011 13:36

Iedereen kent nu wel de Minis,  de kleine spelletjes die voor een appel en geen ei te verkrijgen zijn in de Playstation Store. Veel van die minis zijn slechts gezelschapspelletjes in gameformaat, en sommige zijn oude arcadeklassiekers zoals Pac-Man Championship Edition. Dan zijn er ook nog vernieuwende games zoals  topmini 'Monsters (probably) stole my princess'. Sinds kort kan je twee van die ‘nieuwe’ games  verkrijgen in een bundel, namelijk Widgets Odyssey I en II. Beide games zijn al een halfjaartje oud, maar nu je deze allebei kan verkrijgen voor het soepele prijskaartje van 2 euro krijgen jullie (nogmaals) een review voorgeschoteld.

Voor de mensen met een PS1: de titel doet jullie alvast denken aan Abe’s Odyssey. Dit is in tegenstelling tot wat velen denken geen toeval. Eens je een tijdje gespeeld hebt, zul je merken dat ontwikkelaar Frima Studio’s veel inspiratie gehaald heeft uit deze klassieker. Widgets Odyssey vertelt het verhaal van vijf robots: Spad, Bruce, Cosmo, Helmut en Monk die na een kosmische niesbui ontvoerd werden door booswicht Yagor. Yagor gebruikt het puin van de ‘cosmic sneeze’ om een wapen te ontwikkelen waarmee  hij het heelal kan veroveren. Onze robotvriendjes slaagden erin een schip te bouwen en ontsnapten daardoor aan de klauwen van Yagor. Hiermee begon de Odyssee van de Widgets.

(A)drenalin(e)

Maar zoals de fans van Prison Break nu al wel weten: Ontsnappen is slechts het begin. Na hun ontsnapping zullen onze helden zich een weg moeten banen doorheen vier episodes die elk een uitdaging met zich meebrengen. Eens je deze voltooid hebt, zal de mini afgelopen zijn en begint de tweede game. In elke episode ga je met een andere robot aan de slag die uniek is ten opzichte van de rest. Zo heb je een robot met jetpacks, wielen, lange poten om metalen wezens in te trappen en ga zo maar verder. Eenmaal je aan je eerste missie begint, wordt de link met Abe’s Odyssee steeds duidelijker. De 2D-gameplay met de nodige deuren, lasers en vijanden die je best vermijdt, zullen geen nieuwigheid zijn voor de kenners van onze buitenaardse vriend.

Toch heeft Frima een aantal nieuwe elementen toegevoegd. Zo is er in de eerste plaats drenalin, de energie waarop onze robotjes werken. Er is slechts een beperkte hoeveelheid van aanwezig dus zullen al je missies op tijd zijn. Je hebt echter tijd genoeg, ware het niet dat de robots je naar het leven staan en dat het incasseren van klappen altijd leidt tot verlies van drenalin. Dit vormt enkel een probleem wanneer je niet goed weet waar je heen moet, iets wat redelijk frequent (al dan niet altijd) gebeurt, en dat je na het doodgaan de hele episode moet herbeginnen. Als je dan het einde van de episode haalt, zal het aantal items dat je verzameld hebt en de overgebleven drenalin opgeteld worden en toegevoegd worden aan de highscores die, spijtig genoeg, enkel lokaal te bezichtigen zijn.

Planet of the Thrash Apes

Dit brengt ons bij de vijanden die je tegen zal komen op je ruimtereis. Doorheen de episodes zul je telkens een uniek vijand tegenkomen die allemaal een hart van metaal hebben. Zo heb je onder andere de gewone robots, maar ook mechanische apen die slaven ronselen om ze te laten werken in de mijnen - een subtiele link naar Planet of The Apes. Veel variatie is er niet aangezien er slechts 4 korte levels zijn. Om toch nog een acceptabele speelduur te krijgen, en om de episodes aan elkaar te praten zijn er ook nog tussenfilmpjes. Deze zijn veruit het beste aan de mini, want ze zijn elk voorzien van een prachtige presentatie en de nodige humor. Het eerste filmpje zullen de meesten al met een glimlach bekijken als je tot de conclusie komt dat je ruimteschip met schoolslagbewegingen door de ruimte klieft.

Ook later, als je bij de briefing te horen krijgt dat je naar een planeet gekatapulteerd zal worden, komt de subtiele humor weer boven. Je ruimteschip zal immers zomaar even een katapult uit zijn (of haar) broekzak halen en je kompaan richting aardoppervlak schieten. De filmpjes zijn enorm aangenaam om naar te kijken en juist daarom steekt de gameplay soms tegen. Vergeleken met de presentatie van de filmpjes steekt die van het eigenlijke spel soms tegen en van de subtiele humor merk je ook niet veel als je met je robot de eigenlijke missie volbrengt. In de missies zit ook al weinig variatie, want het draait er meestal om dat je zoveel van iets zal moeten verzamelen om een hindernis uit te schakelen. Enkel in het eerste level - als je even controle neemt over een monster om je een weg door planten te eten - wordt het gevarieerder, maar helaas is dit in de latere episodes ver te zoeken.