Saints Row IV: Enter the Dominatrix

Door GuerrillaDawg, 31-10-2013 10:00

Weinig dominante DLC in Saints Row IV: Enter the Dominatrix

[Gespeeld op pc]

Enter the Dominatrix stond origineel gepland als een expansie voor Saints Row 3. Na heel wat wikken en wegen werd er echter besloten om de expansie te gebruiken als basis voor een volledig nieuw deel: Saints Row IV. Ondertussen duikt de naam nog maar eens op, ditmaal als expansie voor Saints Row IV. De clue? Het is deze keer geen basis voor Saints Row V, maar wel een echt stukje DLC.

Enter the Dominatrix brengt ons een handvol missies die ongeveer anderhalf uur in beslag zullen nemen. Niet echt lang misschien, maar wel door en door gevuld met diezelfde humor die we ondertussen gewend zijn van Volition. Een echt plot moet je natuurlijk niet verwachten, want dit is ook meer een alternatief verhaal. Een "wat als?" scenario. Eentje waar je het opneemt tegen een SM-meesteres.

Saints Row IV screenshot

Om dit allemaal toch wat aan elkaar te hangen, wordt alles gepresenteerd aan de hand van TV-interviews. Karakters uit vorige games komen hier aan het woord en doen even kort hun zegje, maar Volition is ook niet vies om die befaamde vierde muur hier te doorbreken. Op een bepaald moment komt ene Donnie namelijk klagen over zijn gebrek aan screentime in Saints Row IV, een perfect voorbeeld van die typische humor die we gewend zijn uit de reeks. Tegelijkertijd doet Donnie ons ook denken aan Morpheus van den Aldi, wat misschien wel aantoont dat de naam van deze DLC ook bedoeld is als parodie op The Matrix.

Humor is natuurlijk niet alles en dat merken we ook wanneer we beginnen aan de eigenlijke missies. Hetzelfde probleem uit Saints Row IV doet zich nog maar eens voor: ze zijn veel te simpel. Mensen die deze DLC downloaden, die hebben de game waarschijnlijk al helemaal uitgespeeld en dan is je karakter gewoonweg te krachtig. Er zit geen uitdaging in, want zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad heb je amper moeite om vijand na vijand te verpulveren. Als we die lage moeilijkheidsgraad even achterwege laten, zelfs dan valt het op dat er gewoonweg weinig variatie inzit. Dit is anderhalf uur lang vijanden neermaaien met een geweer of met je superkrachten. Niet meer en niet minder.

Saints Row IV screenshot

Zoals we trouwens eerder al zeiden: humor is niet alles. Volition kan de problemen in deze DLC (in tegenstelling tot de hoofdgame) niet redden door alles te presenteren met wat tongue-in-cheek grappen. Dat werkt misschien een paar keer, maar lachen met clichés uit andere games om ze nadien zelf te gebruiken... dat is een makkelijke uitweg die uiteindelijk niet goed overkomt.

Je krijgt natuurlijk ook wel wat nieuwe kostuumpjes, auto's, wapens enzovoort,.. maar wat ga je daar mee doen? Je hebt alles al uitgespeeld. Je bent ultra-krachtig. NatTuurlijk kan je wat rondlopen met een gek kostuum terwijl je de lokale bevolking de schrik van hun leven bezorgt, maar dat zijn dingen die je voordien ook al kon. Het is dan ook moeilijk om deze DLC aan te raden, tenzij misschien aan die die-hard fans (of mensen met een Season Pass) die al een tijdje uitkijken naar extra content voor Saints Row IV. Voor de basiskenmerken (geluid en graphics) wijzen we normaliter gewoon naar de basisgame en dat is zeker ook het geval bij de graphics, maar qua geluid zijn we toch iets minder onder de indruk dan bij Saints Row IV zelf.

Enter the Dominatrix is best leuk als je de humor van Saints Row IV kan smaken. Het gebrek aan uitdaging in de missies is wel een domper. Het gebrek aan variatie (iets wat ons ook opviel in Saints Row IV) is verder ook weer van de partij. In de hoofdgame werd dit enigszins goedgemaakt omdat je daar ook echt een grootschalige game van epische proporties had, maar in deze korte DLC wegen deze punten veel harder door.

• Humor
  • Nieuwe auto's, kostuums, wapens...
62/100