Defense Technica
Gaten in de verdediging in Defense Technica
Defense Technica stond oorspronkelijk gepland voor een release op de pc, maar een wijziging in de planning gooide roet in het eten. Ontwikkelaar Kuno Interactive bracht de titel eerst naar het iOS- en Android-platform om de titel nu ook aan te bieden aan pc-gebruikers. Defense Technica genoot op de mobiele platformen van een 'Pay to Win'-model, dus we zijn benieuwd of we hier iets van terugvinden in de pc-versie.
We bevinden ons in het jaar 3012 waar de mensheid zich tot diep in het universum verspreid heeft. Tijdens deze verspreiding kwamen we enkele buitenaardse rassen tegen en met twee ervan, de Cluff en Hergus, sloten we een vriendschappelijke band om meer bescherming te genieten tegenover andere rassen. Het leek een eeuwig bondgenootschap te zijn, maar een troonwisseling bij de Hergus zorgde voor een einde van de samenwerking en de claim van de Hergus om over de aarde en diens bronnen te heersen. De invasie van de Hergus was voor de PFG, Planetary Federal Governement, van de aarde een grote verrassing. Aarde stuurde een noodkreet richting de Cluff, maar we kregen nooit een antwoord terug. Grote delen van het menselijke ras werden afgeslacht, maar een groep stoere binken startte een geheim project op om toch te overleven: Project Noah.
Defense Technica bestaat uit verschillende stadia waarin je de vijandelijke Hergus moet tegenhouden. Zij jagen namelijk op een Core die op een bepaalde plaats op de map staat. Jij moet ervoor zorgen dat de vijanden deze Core niet kunnen vernietigen of het is gedaan. Om dat te doen, kan je beroep doen op verschillende torens: Submachine Gun, Stabber, Flame, Raygun, Homing S.A.M I en Mortar. Je hebt ook de Magnum die de Hergus-eenheden aanzienlijk vertraagt en met een Barricade kan je bepaalde wegen afzetten. Wanneer we op de T-knop van ons toetsenbord drukken, krijgen we te zien welke route de vijanden zal volgen naar onze Core, zodat we onze verdediging kunnen opstellen en eventuele meerdere toegangswegen kunnen afsluiten.
De torens en versperringen kan je enkel bouwen op vooraf beschikbaar gestelde plaatsen. Op de overige ruimte is er geen mogelijkheid om iets te plaatsen en dat was best vervelend. De mogelijkheid om een eigen dodelijk doolhof te creëren moet je dus ook niet verwachten, want je bouwt gewoon op een vast patroon, dat op voorhand werd vastgelegd. Combineer dit met een slechte balans tussen de vijanden en torens en je mag enige frustratie verwachten. In het begin valt het allemaal goed mee, maar later wordt het een pak moeilijker met vijanden die immens sterk worden en torens die nog weinig schade aanrichten. Het lijkt erop dat de ontwikkelaar hier de balans (de mobiele versie was een 'Pay to Win'-model) vergat te bekijken.
De vijanden komen in verschillende kleuren en geuren. Zo heb je bijvoorbeeld de Vracal, Cungulro, Shaut Tomuta en Monta met elk een eigen categorie (Bio Light/Heavy, Mechanic Light/Heavy, Air Light/Heavy en eindbaas). Zoals gebruikelijk in deze games heeft een specifieke toren ook zijn sterktes en zwaktes tegenover de vijandelijke types, dus je kan sowieso geen types negeren. Vijanden doden levert resources op, maar ze laten die ook onderweg vallen. Die kan je dan weer aanklikken om extra middelen te krijgen. Naarmate het spel vordert, begint dit een ergerlijk karweitje te worden, omdat je meer bezig bent met klikken dan met torenbeheer.
Rondom de Core heb je Ether, iets positief. Je kan het namelijk gebruiken om de Core te repareren of je kan het gebruiken om een dodelijke Ether-bom te droppen op de Hergus-eenheden. Je moet wel opletten, want je krijgt slechts toegang tot een beperkte voorraad. Een superwapen dus of een genezingsmogelijkheid, de keuze is aan jou. Nadat je een stadium tot een goed einde bracht, krijg je enkele Medals op je naam. De hoeveelheid is afhankelijk van je prestatie en de moeilijkheidsgraad. Deze Medals kan je ook gebruiken om je torens te verbeteren tot maximaal het vierde niveau. Elk niveau kost je tien medals, dus je moet wel goed presteren om niveaus te kunnen kopen. Gelukkig kan je je keuzes ook ongedaan maken en je medals opnieuw verdelen over andere torens en niveaus.
De ontwikkelaar voorziet ook een weerssysteem dat invloed kan uitoefenen op je torens. Zo heb je een heldere hemel, bewolking, regen en een elektrische storm. Bij een heldere hemel voel je niks speciaals bij je torens. Bij bewolking is de vuurafstand voor de Submachine Gun- en Mortar-torens met 30% verminderd. Regen zorgt er dan weer voor dat de kracht van Flame- en Raygun-torens met 30% daalt. Als laatste heb je de elektrische storm en deze zorgt ervoor dat de afstand van je Magnums met 30% verminderd. De verschillende weerseffecten zal je ook visueel op je scherm zien en ze hebben dus een impact op de spelsituaties. Niet enkel de kracht van je torens wordt beïnvloed, ook de map kan te lijden hebben onder het weer. Zo kunnen nieuwe routes worden onthuld of gecreëerd, waardoor je je strategie moet aanpassen. Een leuke toevoeging, waardoor veldslagen wel heel verfrissend kunnen aanvoelen.
Op audiovisueel vlak is Defense Technica geen titel die eruit springt. Het is niet de slechtste indie-titel die we reeds zagen, maar ook niet beste. De vijanden zijn mooi afgewerkt en dat zijn ook de omgevingen. De soundtrack zorgt voor een leuke achtergrond toon die je niet stoort of verveelt na enige speeltijd. Het overstijgt hiermee niet meteen de middenmoot, maar het is ook niet echt slecht te noemen.
- Dynamisch slagveld
- Weerseffecten
- Geen 'doolhof'-mogelijkheden
- Verzamelen resources
- Geen balans