Jack Keane 2: The Fire Within

Door Tomba, 24-07-2013 00:04

Op zoek naar de adventuregame in Jack Keane 2: The Fire Within

Vijf jaar geleden kon je met de onbeholpen Jack Keane al puzzelend een tropisch eiland verkennen en er de nodige hilarische avonturen beleven. De vergelijking met de legendarische Monkey Island games was dan ook makkelijk te maken. Aan die verwachting kon men uiteraard niet voldoen, maar het bleek toch een vermakelijk spel op zichzelf te zijn. Na een aantal jaren rust kunnen we nu opnieuw op stap met Jack in The Fire Within.

Bij de start van het spel kom je echter in de rol van Jacks kompaan Amanda terecht temidden een vuurgevecht. Ze heeft het aan de stok met de bemanning van een schip die vreemd genoeg betaald wil worden voor bewezen diensten. Je merkt hier al dat dit geen typische point and click adventure is, maar dat de makers ook een stevige dosis actie voorzien hebben. Niet dat je vijanden moet neerschieten, maar je zal de eerste puzzels moeten oplossen door tactisch geplaatste kogels.

Jack Keane 2: The Fire Within screenshot

Na deze korte introductie begin je als Jack Keane zelf te spelen die zichzelf, zoals wel eens gebeurt met videogamehelden, heeft laten opsluiten in de gevangenis van een zeefort. Zijn toverende celgenoot begint hem net de locatie van een fabelachtige schat te vertellen voor zijn hart het begeeft. Jack blijft dus achter met de missie om te ontsnappen, zijn vrienden bij elkaar te zoeken en het geheim van de sjamaan te doorgronden. Vanaf hier begin je aan de klassieke adventure gameplay en zal je de nodige items moeten vinden, combineren en gebruiken op je omgeving om puzzels op te lossen.

In de meeste adventures is er weinig te zeggen over de besturing omdat het gewoon neerkomt op klikken op waar je wil zijn of iets wil doen. Jack Keane 2 pakt het iets anders aan. Je kan kiezen voor directe besturing via het keyboard zoals in een third person spel of om een soort sleepbeweging te maken in de richting waarin je wil dat Jack beweegt. Het ouderwetse klikken naar waar je wil gaan werkt enkel als er op die locatie een object is waarmee je iets kan doen. De slepende besturing is vrij onhandig, vooral als je een grotere afstand wil afleggen. Ook de directe besturing werkt allesbehalve nauwkeurig waardoor soms eenvoudige navigatie al problemen geeft. Je zal deze manier van werken wel regelmatig moeten gebruiken omdat je bij het navigeren door de wereld af en toe over hindernissen moet springen. Hiermee proberen de makers het spel een beetje dynamischer te maken, maar in een adventure spel vormen dit soort 'platforming light' elementen eerder een vorm van irritatie dan een toevoeging.

Belangrijker in een adventure spel zijn uiteraard de puzzels. Deze variëren in kwaliteit. De meesten zullen geen al te grote problemen vormen voor de spelers met een minimum aan adventure ervaring, maar sommigen zijn een beetje te vergezocht of onlogisch om leuk te zijn. Zo is het in de eerste puzzel onmogelijk om een spiegel op te poetsen met een nat kussen, maar moet je het kussen eerst uit elkaar halen door er naar te kijken en enkel de kussensloop over te houden. Een ander probleem zijn locaties die je niet kan bereiken als je niet opmerkt dat op één specifieke plaats staan de kijkhoek verandert. Dit is wel een minderheid van de puzzels, maar dit soort situaties zullen toch regelmatig opduiken en een deel van het spelplezier vervangen door frustratie.

Een ander actie-onderdeel dat zich precies van spel vergist heeft, zijn de gevechtsscènes. Gedurende het spel zal je een aantal technieken kunnen leren die je tijdens gevechten zal kunnen gebruiken. Het komt er meestal op neer om aan de beweging van de vijand te zien wat hij gaat doen en zo de beste reactie te kiezen. Dit zijn opnieuw elementen die weinig toevoegen aan een adventure en er lijken tussengegooid te zijn om een breder publiek aan te spreken. De andere actiescènes zijn meer geschikt voor een adventure omdat je dan wel de tijd krijgt om allerlei zaken uit te proberen tot je de oplossing vindt. De combinatie van puzzels, actie, gevechten en soms zelfs dialogen om een probleem op te lossen zorgt wel voor heel wat variatie. De vraag is alleen welke doelgroep men hiermee hoopt te bereiken.

The Fire Within neemt je mee naar gevarieerde, kleurrijke en en soms verrassende cartoony locaties die zeker wel hun charmes hebben en prima geschikt zijn om wervelende avonturen te beleven. Grafisch zit het dus wel snor met dit spel, maar op audiogebied is de kwaliteit vrij afwisselend. De hoofdpersonages krijgen behoorlijk en soms wat over-the-top stemmenwerk, maar heel wat van de bijrollen zijn overdreven karikaturaal.

Jack Keane 2: The Fire Within probeert adventures de 21ste eeuw in te loodsen door dynamischere besturing en een stevige dosis actie. Of dit de klassieke adventure fans zal aanspreken, of een nieuw publiek bereiken is maar de vraag. De actie is op z'n best matig te noemen, en uiteindelijk blijft het toch een adventure spel dat eigenlijk enkel adventure fans zal aanspreken. Deze laatsten zullen er ondanks de problemen zeker een aangename tijd mee beleven. Maar misschien dat zelfs zij best nog even wachten want 30 euro voor een spel van minder dan tien uur is niet direct de beste waarde voor je geld. Het evenaart dan ook niet de kwaliteit van zijn voorganger, wat altijd een teleurstelling is voor een sequel.

• Diverse mooie, kleurrijke locaties
  • Actie zorgt soms voor afwisseling
70/100