The Incredible Adventures of Van Helsing

Door Ge0force, 16-06-2013 00:00

Klappen uitdelen in The Incredible Adventures of Van Helsing

[Gespeeld op pc]

Voor heel wat gamers blijft Diablo heer en meester van het hack & slash genre, maar de concurrentie zit ook niet stil, want heel wat kleinere ontwikkelaars hebben alternatieven uitgebracht die heus niet hoeven onder te doen voor het paradepaardje van Blizzard. Dan denken we in de eerste plaats aan Torchlight, maar ook The Incredible Adventures of Van Helsing van het Hongaarse NeocoreGames is een stevige kanshebber.

The Incredible Adventures of Van Helsing speelt zich af in een fictieve versie van het 19de eeuwse Europa. Een gestoorde uitvinder heeft een machine gebouwd die massa’s monsters en mechanische gedrochten creëert, die al gauw de straten overspoelen met hun terreur. Als zoon van de vampierenjager Abraham Van Helsing wacht je de zware taak om alle monsters te verslaan en die vreselijke machine te vernietigen.

Zoals het een goede hack & slash betaamt, kan je je karakter op verschillende manieren uitbouwen. Dit doe je in de eerste plaats door de XP die je verdient door monsters te verslaan, te besteden aan de klassieke parameters zoals Body, Dexterity, Willpower en Luck. Daarnaast krijg je telkens je in level stijgt een aantal skill points, die je kan investeren in tal van nieuwe vaardigheden op gebied van mêlee, ranged of magic. Hoewel het perfect mogelijk is om deze drie te combineren, is het veel efficiënter om één bepaald pad te volgen. Hierdoor ontbreekt het wat aan variatie op vlak van character levelling, al kan je achteraf wel via bepaalde NPC’s je keuzes ongedaan laten maken in ruil voor wat goudstukken. Andere NPC’s zijn dan weer in staat om je uitrusting te ‘enchanten’ en je kan er extra voordelen aan laten toekennen via essence. Aanvankelijk komt het allemaal wat overweldigend over, maar zodra je dit systeem onder de knie hebt, laat het een uitgebreide configuratie van je personage toe.

“Eén is geen” moeten ze bij NeocoreGames gedacht hebben, want tijdens je reis krijg je gezelschap van de geest Katarina. Hoewel ze af en toe grondig op je zenuwen werkt met haar droge humor, blijkt ze in de praktijk best wel nuttig. Je kan haar immers op verschillende manieren uitbouwen, waarbij ze je zowel kan helpen met aanvallen als met het verdedigen door bijvoorbeeld een deel van de schade te incasseren of door een beschermend schild rond je te projecteren. Verder kan je haar gedrag instellen zodat ze ranged of mêlee zal spelen en als je wil, verzamelt ze goudstukken en andere loot in jouw plaats. Word je Katarina toch even beu, dan kan je haar zelfs naar de winkel sturen om potions te kopen terwijl jij op je eentje verder speelt. We zullen ons maar niet afvragen hoe de ontwikkelaars op dat idee gekomen zijn.

Een hack & slash is nooit compleet zonder loot, dus ook in deze game is die talrijk aanwezig. Je inventory is bovendien voorzien van een overzichtelijk systeem om opgepikte voorwerpen te vergelijken met je huidige uitrusting. Het is wel jammer dat bezochte gebieden leeg blijven omdat monsters niet respawnen. Hierdoor is het niet mogelijk om te grinden voor unieke items, wat de herspeelbaarheid geen deugd doet. Om verveling tegen de gaan hebben de devs dan wel weer hun best gedaan om voldoende afwisseling te voorzien.

Zo kom je regelmatig NPC’s tegen die je een sidequest geven of zijn er eenvoudige omgevingspuzzels te vinden in de spelwereld. Ook moet je tijdens een bepaalde quest je basis verdedigen tegen een invasie van monsters. Op dat moment verandert het spel tijdelijk in een soort tower-defense game, waarbij je verschillende soorten vallen en automatische wapens kan plaatsen terwijl je zelf zoveel mogelijk monsters in de pan hakt. Een zeer geslaagd concept, maar er hadden gerust wat meer originele ideeën mogen zijn.

Verder is er online co-op voorzien zodat je met maximaal vier spelers kan samen spelen, waarbij elke speler ook nog eens een persoonlijke Katarina heeft. Dit klinkt veelbelovend, maar deze multiplayer bevat nog teveel bugs om een vlotte spelervaring te garanderen: gehoste games kunnen ineens niet meer vervoegd worden en als het dan toch lukt dan komt je personage vast te zitten in het decor. Ook tijdens het solo spelen kwamen we een aantal irritante bugs tegen.

De devs zijn volop bezig om deze problemen op te lossen, maar we zouden toch verwachten dat de co-op op zijn minst speelbaar is als het spel wordt uitgebracht. Audiovisueel hebben we dan weer niets dan lof: de grafische stijl is subliem, er is enorm veel variatie in de omgevingen en alles is met veel details afgewerkt. De knappe belichting zorgt bovendien voor een prima sfeer en zelfs als er tientallen monsters op het scherm zijn, blijft de framerate stabiel. Ook de muziek verdient een pluim, want de soundtrack is op het juiste moment rustgevend of opzwepend en klinkt bijzonder goed.

The Incredible Adventures of Van Helsing bevat een aantal storende bugs en de herspeelbaarheid is beperkt door enkele vreemde designkeuzes. Desondanks is het een oerdegelijke hack & slash die enorm prettig speelt en waarbij je geen enkel moment hoeft te grinden. Er zijn bovendien tal van mogelijkheden om je personage uit te bouwen en subtiele puzzels en sidequests zorgen voor de nodige variatie. Voor de prijs van amper €14,99 is deze game dan ook zeker een aanrader voor fans van het genre.

• Oerdegelijke hack & slash
  • Knappe grafische stijl
  • Prima soundtrack