Rocksmith

Door Goofus, 06-12-2012 08:40

Al gamend gitaar leren spelen met Rocksmith

Wie net als ondergetekende ergens in de loop van het vorige decennium verstrengeld geraakte aan Guitar Hero of Rock Band heeft ongetwijfeld ontdekt dat de kritikasters van het eerste uur toch gelijk hadden. Hoeveel spelplezier de plastieken instrumenten ook mochten opleveren, ze brengen je absoluut niks bij over het bespelen van een echt instrument. Nadat we al even vrede hadden genomen met het feit dat we nooit al gamend zouden leren gitaarspelen kwam Ubisoft aanzetten met de belofte dat zij wél de technologie in huis had om toch te slagen waar anderen tekortschoten. We namen dan ook wat graag de proef op de som en gingen anderhalve maand aan de slag met Rocksmith.

[Gespeeld op Xbox 360]

Vooraleer we aan de review van Rocksmith beginnen, schetsen we kort even waar we zelf stonden op muzikaal vlak toen de game ergens begin oktober werd afgeleverd: nergens. Ondanks het feit dat we een behoorlijk uitgebreide muzikale smaak hadden ontwikkeld sinds we ergens eind van de jaren ’80 voor het eerst in aanraking kwamen met de platencollectie van vaderlief, hadden we nog nooit een echt instrument in onze handen gehouden. De vele omzwervingen die we ondertussen al achter de rug hadden met (op een na) alle Guitar Hero en Rock Band-games die tot op vandaag werden uitgebracht geven natuurlijk wel aan dat de (rock)muziek ons in het bloed zit, maar dat er gewoon nog nooit een goed moment is geweest om muziek te leren spelen – buiten het obligatoire blokfluiten aan het begin van onze middelbare schoolcarrière.

Rocksmith screenshot Rocksmith screenshot

Volledig maagdelijk op muzikaal vlak zijn we dus aan Rocksmith begonnen: zonder enige kennis van zaken, maar vol goede voornemens om het spel gedurende meerdere weken een serieuze kans te geven. Zoals bekend wordt Rocksmith geleverd met een kabel die probleemloos aan te sluiten is op elke gitaar met een jack-uitgang. Met een budget van zo’n tweehonderd euro voor een gitaar en accessoires schaften we ons een Epiphone Les Paul Special II aan, een budgetgitaar van een gerenommeerd merk dat behoorlijke kwaliteit biedt voor de prijs en dat dus ideaal zou moeten zijn om onze beginnende Rocksmith-escapades te verteren.

Toen we ons instrument voor de allereerste keer hadden aangesloten op onze console en in de menu’s al meteen hoorden wat het resultaat was van het aanslaan van de snaren viel één ding meteen op: de inputlag waar we zo voor gevreesd hadden was totaal niet te bespeuren. Omdat er ettelijke bronnen te vinden zijn die steen en been klagen over dit euvel maken we er meteen een punt van om erg duidelijk te stellen dat er bij onze opstelling totaal geen hoorbare vertraging zit tussen het spelen op de gitaar en de output van de tv. We hadden al een back-up plan klaar in de vorm van een externe versterker, maar die bleek compleet overbodig. De technologie die Ubisoft mee ontwikkelde, werkt dus en er is een handige calibratietool voorzien in het geval jouw setup toch te wensen zou overlaten.

Zoals we gewend zijn van Guitar Hero en consoorten kregen we meteen een tracklist voorgeschoteld vanaf het startmenu en kozen we voor ons eerste nummer. Meteen was dat ook de eerste keer wanneer we ons spiksplinternieuwe instrument zouden stemmen en het afstellen van ons nieuwe speeltje was op zich al iets magisch waarbij Rocksmith op een erg visuele en eenvoudige manier ondersteuning gaf. Een eerste minpunt  is wel dat je voor elke song eerst elke snaar een keer moet aanslaan om de software te laten registreren of ze wel correct staat afgesteld. We begrijpen dat dat laatste een nodige voorwaarde is voor het spel om goed te kunnen functioneren, maar we speelden ondertussen meer dan zeven weken lang bijna dagelijks en hebben vastgesteld dat we ons instrument nooit moesten opnieuw stemmen. Daarom hadden we gehoopt om ergens te kunnen instellen met welk tijdsinterval de software ons moet aanporren om ons instrument te herstemmen.