Far Cry 3

Door YoniVL, 22-11-2012 16:03

Alle gekheid op een stokje in Far Cry 3

“Have I ever told you the definition of insanity?” Deze uitspraak van Vaas heeft al bijna een legendarische status gekregen. Far Cry 3 werd dankzij deze ene scène meteen gebombardeerd tot een titel die iedereen moest en zou spelen. Toch blijft het altijd bang afwachten of een game zo’n hype wel kan waarmaken. Of zou Far Cry 3 ons tot waanzin drijven?

[gespeeld op Xbox 360]

De intro van Far Cry 3 zet onmiddellijk de sfeer. Jason Brody, de uiteindelijke held van het hele verhaal, is samen met zijn broers en zijn vrienden stevig aan het feesten. Far Cry 3 begint dan ook als een waanzinnig vakantiefilmpje, althans tot Vaas en zijn piraten opduiken. Jason en de rest van de bende worden gevangengenomen en vanaf dan begint voor Jason een tocht die hem voor de rest van zijn leven zal veranderen. Hij zal keuzes moeten maken die hem tot en misschien wel net over het randje van de waanzin zullen drijven. Onderweg zal hij kennis maken met de verschillende bewoners van het eiland, die ze ook niet altijd alle 5 op een rijtje hebben.

Vaas is immers niet de enige gek die vrij rondloopt in de jungle. Ook zijn baas Hoyt, de spion Willis en de mysterieuze Citra hebben allemaal hun eigen motieven om Jason te helpen of om hem in de weg te staan en allemaal sporen ze toch niet helemaal. Het verhaal van Far Cry 3 is dan misschien vrij psychedelisch te noemen, echt diepgaand is het niet. Jason moet zijn vrienden redden en zijn innerlijke 'krijger' moet daarvoor bevrijd worden. Dat is het zo een beetje. We zeggen niet dat het geen goed verhaal is, zeker omdat je vaak niet weet wat nu echt is en wat niet, maar tijdens het spelen zal het niet het verhaal zijn dat je bezig zal houden.

Far Cry 3 screenshot

In Far Cry 3 is immers bijzonder veel te doen. Het verhaal zal je al langsheen 40 verschillende missies sturen, maar zij zullen slechts een onderdeel van het spel zijn. Er is al veelvuldig gesproken over de immense map van Far Cry 3 en die verhalen zijn niet gelogen. Een grote spelwereld wil echter niks zeggen, als er niet om de haverklap iets te doen zou zijn. In het begin zal er vrijwel niets te zien zijn op je map. Om alles zichtbaar te maken zal je radiotorens moeten bezoeken. Dit kan je vergelijken met de viewpoints uit Assassin’s Creed. De radiotorens zijn echt verplichte kost, want zo lang je ze niet doet zal je geen wegen zien op je kaart en zullen er ook een aantal zijmissies verborgen blijven.

Zo zijn er verschillende races te vinden op de eilanden, moet je medicijnen gaan afleveren en zijn er een flink pak jachtopdrachten. Daarin zal je op dieren of mensen moeten jagen. De belangrijkste en ook wel leukste zijmissies zijn echter de outposts. De piraten hebben een aantal kampen op het eiland, 34 om precies te zijn, en de bedoeling is dat jij die gaat heroveren voor de Rakyat, de plaatselijke bewoners van het eiland. Het veroveren van die outposts is een waar plezier voor echte stealthfanaten. Eerst kan je van op een afstand met je camera vijanden observeren en taggen. Zo krijg je een beter overzicht en kan je vijanden beter opvolgen. Je moet immers vermijden dat ze alarm slaan, want dan komen er versterkingen en wordt het allemaal nog wat moeilijker. Vervolgens sluip je een kamp binnen, leg je hier en daar een vijand neer en schakel je vervolgens het alarm uit. Daarna slacht je alle resterende piraten af en is het kamp van jou. Des te onopvallender je dit doet, des te meer experience je zal krijgen.

Far Cry 3 screenshot

Het veroveren van deze outposts is vaak zelfs leuker dan missies van het hoofdverhaal. Omdat daar alles een beetje een bepaald patroon moet volgen, zijn die missies iets lineairder. Bij de outposts heb je echter de complete vrijheid om het aan te pakken zoals je wil. Zo zitten er af en toe dieren gevangen in een kooi, zoals tijgers. Schiet je van op een afstand die kooi open, dan gaat die tijger al snel zijn ongenoegen uiten op de trawanten van Vaas. Nadat hij de helft van je vijanden heeft bewerkt met zijn klauwen kan jij rustig de rest afwerken. Wilde dieren hebben doorheen de wereld trouwens steeds een eigen wil. Meer dan eens zagen we van op een afstand hoe een patrouille werd aangevallen door een beer of door een alligator die vond dat ze wat te dicht bij het water kwamen. Far Cry 3 leeft dus, ook als jij niet deelneemt aan de actie.

Eens een outpost in jouw bezit is, zal je er een winkel vinden en kan je hem gebruiken als bestemming voor de fast travel. Spelers die de outpost dus (om onbegrijpelijke redenen) links laten liggen, zullen dus ook meer afstand met de auto of te voet moeten afleggen. Een andere leuke zijmissie zijn de Trials of the Rakyat. Dit zijn uitdagingen waarin het de bedoeling is om zoveel mogelijk punten te behalen binnen een bepaalde tijd. De opzet is telkens ongeveer hetzelfde: je krijgt 1 bepaald wapen en daarmee moet je vijanden een kopje kleiner maken. Voor speciale kills krijg je meer punten en vanaf een bepaald aantal punten krijg je verschillende beloningen, zoals geld en experience. Leuk is ook dat deze scores terecht komen op een wereldwijd leaderboard. Tenslotte zal je verspreid over de map ook nog enkele andere minigames tegenkomen zoals poker en schietoefeningen. Ook zal je enkele honderden collectibles mogen verzamelen.

Far Cry 3 screenshot Far Cry 3 screenshot

Jason zal tijdens zijn helletocht ook leren te overleven op zaken die hij vindt in de jungle. Hij zal onder andere jagen op verschillende dieren om zijn uitrusting uit te breiden. Een grotere rugzak, een portefeuille waar meer geld in kan en zelfs een extra slot voor wapens, voor alles zal je dieren moeten doden om van hun huid bepaalde items te maken. Ook de plantenwereld zal na Far Cry 3 geen geheimen meer voor jou kennen. Planten zal je gebruiken om spuiten te maken die je kan gebruiken om te genezen, maar ook om tijdelijke voordelen te krijgen. Zo heb je een spuit waarmee je langer onder water kan blijven en eentje waarmee je onkwetsbaar bent voor vuur. Vooral die laatste is al eens handig wanneer je zelf (per ongeluk uiteraard) de halve jungle in lichterlaaie hebt gezet.