Dishonored

Door Ge0force, 22-10-2012 00:00

Keuze te over in Dishonored

Na het schitterende Deus Ex: Human Revolution bleven liefhebbers van stealth games een beetje op hun honger zitten. De meeste recente games zijn immers vooral actiegericht om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. De aankondiging van Dishonored bracht echter opnieuw hoop: deze game werd namelijk ontwikkeld in samenwerking met de bedenker van Deus Ex en de spelwereld werd ontworpen door de designers van City 17 uit Half-Life 2. Met zoveel talent aan het roer stond Dishonored dan ook hoog op ons verlanglijstje.

[Getest op PS3]

Dishonored speelt zich af in de fictieve stad Dunwall, waar een hardnekkige plaag heerst die de bewoners infecteert en omtovert tot bloeddorstige Weepers. Jij speelt de rol van Corvo, de schildwacht van de keizerin, die net terug is van een belangrijke missie. Tijdens de nabespreking wordt de keizerin koelbloedig vermoord door de handlangers van Lord Regent, die er zelf op uit is om de troon te bestijgen. Door zijn toedoen wordt deze misdaad in jouw schoenen geschoven, waardoor je zonder pardon in de cel wordt gegooid. Dankzij de vele talenten van Corvo is hij gelukkig al gauw weer op vrije voeten, waarna hij in contact komt met een groep rebellen die een sluw plan hebben bedacht om de troon terug aan de rechtmatige opvolger te geven.

Dishonored screenshot

Dat Corvo een populaire jongen is, wordt nog eens extra duidelijk als hij door de mysterieuze Outsider wordt meegenomen naar een droomwereld. Daar krijgt hij een soort brandmerk, waardoor hij in de echte wereld over bovennatuurlijk krachten kan beschikken. Zo kan hij zichzelf teleporteren, de tijd doen vertragen, tegenstanders omverwerpen en zelfs een groep ratten oproepen om vijanden levend te verslinden. Daarnaast kan Corvo gebruik maken van een waaier aan wapens die in de spelwereld te vinden zijn, zoals een kruisboog, zwaarden en pistolen. Het wordt dan ook al gauw duidelijk dat Dishonored dankzij deze diversiteit aan skills op twee compleet verschillende manieren te spelen is: op de klassieke manier waarbij je alle tegenstand meedogenloos uit de weg ruimt, of via stealth waarbij je alle actie uit de weg gaat en ongezien tot aan je doel sluipt.

Wie kiest voor de directe aanpak kan tot twee verschillende wapens hanteren, waarbij zowel mêlee als ranged combat mogelijk is. Je ammunitie is echter beperkt, dus je zal je moeten behelpen met wat je in de omgeving of bij verslagen tegenstanders kan vinden. Het mag gezegd worden dat de gevechten meer zijn dan blindelings button bashen, onder andere omdat sommige vijanden kunnen teleporteren en ze niet na één messteek dood neervallen. Toch is deze manier van spelen het minst aangeraden. Door recht op je doel af te gaan mis je een enorm groot deel van het spel, en rollen de eindcredits al na een paar uurtjes over je scherm. Het is overduidelijk dat de makers een discretere speelstijl in gedachten hadden.

Dishonored screenshot

Als je stealth speelt is het een kwestie van de omgeving grondig te verkennen en te zoeken naar de meest ideale weg om bij je doel te geraken. Bij elke missie zijn er tal van verschillende toegangswegen, die elk een unieke aanpak hebben. Bij de ene moet je over de daken sluipen om de soldaten te vermijden, bij de andere moet je een eenvoudige puzzel oplossen om een bepaalde poort open te krijgen of een trein te activeren. Is dat nog te gewoontjes voor jou, dan kan je tijdelijk andere levende wezens innemen en op die manier een hindernis passeren. In de huid van een rat kruipen om via een rioolpijp ergens binnen te geraken is eens wat anders dan met veel kabaal via de voordeur naar binnen te stormen.