Anomaly: Warzone Earth (XBLA, pc, iOS)

Door Goofus, 14-04-2012 00:03

Dat XBLA een uitstekend platform is voor tower defense-liefhebbers staat buiten kijf. Het genre is op zijn zachtst gezegd stevig vertegenwoordigd en de beschikbare games zijn erg gevarieerd qua setting, gameplay en moeilijkheid. Om er maar twee te noemen zijn South Park: Let’s Go Tower Defense Play! en Defense Grid: The Awakening echte knallers die nog vers in het geheugen liggen. Aan dat lijstje van topgames met een dubbelpunt kunnen we nu eindelijk ook Anomaly: Warzone Earth toevoegen.

11 bit Studios, een Poolse indie ontwikkelaar, lanceerde Anomaly: Warzone Earth vorig jaar zowel op pc als op iOS en beide versies bleken een groot succes te zijn. Dat succes probeert de ontwikkelaar nu verder te verzilveren en daarom wordt aan het lijstje van beschikbare platformen nu ook XBLA toegevoegd. Naast het feit dat je de game niet langer met muis en toetsenbord of touchscreen speelt, is er ook nog een extra spelmodus toegevoegd aan het pakket, maar als je een van beide bestaande versies al in huis hebt is de Xbox 360-release niet echt de moeite om de game nog eens in huis te halen – tenzij natuurlijk om het veelbelovende 11 bit Studios een hart onder de riem te steken of om de talrijke avataritems en gamerpictures vrij te spelen.

Anomaly: Warzone Earth screenshot

Anomaly: Warzone Earth is in het genre eigenlijk een buitenbeentje omdat het in wezen net het omgekeerde doet dan wat je van een tower defense-game verwacht. Jij controleert dit keer immers de colonne van voertuigen die een map probeert in te nemen, in plaats van de immobiele torens die op strategische plaatsen staan opgesteld en die de vesting verdedigen. Het verhaal achter de game speelt zich af in een niet zo verre toekomst, waarin vijandelijke ruimtetuigen voet aan grond hebben gezet op Aarde. Jij controleert een soldaat die het commando voert over een bataljon van voertuigen dat twee van de getroffen steden, Bagdad en Tokio, probeert te bevrijden van deze buitenaardse invasie. Naarmate het spel vordert kom je steeds meer en steeds sterkere vijandelijke torens tegen en het is dus jouw taak om je troepen veilig doorheen elke level te leiden. Het verhaal breekt geen potten, maar is wel onderhoudend genoeg zodat we niet geneigd waren om door te spoelen bij cutscènes.

De verhaalmodus telt veertien missies die je, afhankelijk van welk van de drie beschikbare moeilijkheidsgraden je kiest, tussen de 5 en 10 uur zal kunnen bezighouden. In de XBLA-versie heb je, anders dan op pc of iDevices, de directe controle over de rondwandelende commandant. Je begint elke missie met het aankopen van voertuigen voor je konvooi. Eerst moet je nog tevreden zijn met een eenvoudige APC en tank, maar later krijg je ook toegang tot meer geavanceerde vehikels zoals een plasmaschieter en een bevoorradingstruck. Elk van de voertuigen kun je upgraden met de cash die je onderweg opraapt, maar de colonne is steeds beperkt tot maximaal zes wagens waardoor strategisch anticiperen en kiezen voor een juiste balans tussen een agressieve en defensieve houding erg belangrijk is.

Anomaly: Warzone Earth screenshot

Je kunt op elk moment tijdens het spelen een kaart oproepen waarop het volledige wegennet staat afgebeeld en waarop ook alle vijandelijke torens getoond worden. Afhankelijk van de specifieke capaciteiten van elke toren en van de kwaliteiten van jouw konvooi bepaal je de meest aangewezen route die je troepen moeten volgen. Ook de volgorde van je eigen voertuigen moet je soms veranderen, vooral op de hogere moeilijkheidsgraden, om noodzakelijk tactisch voordeel te houden en je overlevingskansen te vergroten. Anders dan bij de muis of touchscreen kun je hier niet zomaar eenheden verslepen om ze te verwisselen, maar gebruik je een knop om een menuutje op te roepen dat de actie even pauzeert en van waaruit je het hele konvooi kunt managen.