Hands-on preview: Star Wars: The Old Republic (1/2)

Door Vancha, 24-10-2011 13:24

De eindejaarsperiode zit er stilletjes aan aan te komen en een hoop games wachten om gespeeld te worden, maar net op het moment dat je voor de zoveelste keer op het punt staat de Aarde te redden, krijg je een bericht van een heelal hier ver, ver vandaan. Een groots conflict tussen het Keizerrijk en de Republiek is aan de gang en jij moet samen met vele andere buitenaardse wezens de oorlog zien te beslechten. Sorry, Aarde, maar we hebben een grotere taak gekregen die voorrang krijgt.

Bioware en verhalen

Eind dit jaar komt een van de meest geanticipeerde MMO's van de voorbije jaren uit en met een enorme geldsom en de bekende koppen van Bioware aan het stuur kan het haast niet mislopen. Star Wars: The Old Republic is echter niet van "onze tijd" en speelt het zich 3500 jaar voor Darth Vader en Luke Skywalker af. De Sith hebben na jaren stil te wezen een offensief gestart en de Jedi teruggedreven naar hun thuisplaneet. Daardoor zijn er twee grote groepen ontstaan die de Republic en het Galactic Empire moeten voorstellen. Jijzelf kiest bij welke groep je precies wilt horen en gaat aan de hand van je keuzes een ander verhaal voorgeschoteld krijgen met hopelijk voor jou gunstige gevolgen.

Star Wars: The Old Republic moet volgens Bioware voor iedereen een andere ervaring zijn. Dat hoeft niet te verwonderen, want de ontwikkelaars zijn bekend van games als Mass Effect en Baldurs Gate en dan kun je wel weten dat  het verhaal een van hun grootste pijlers is in een game. Ieder gesprek dat je aangaat met NPC's is ingesproken en ook jouw eigen personage krijgt zijn of haar eigen stem mee. Aan de hand van een keuzewiel (dat we kennen van Mass Effect 2) kun je antwoorden geven met goede of slechte gevolgen. Op deze manier zul je beroemd of gevreesd worden naarmate je verhaal vordert en grote gebeurtenissen zullen voor jou anders kunnen uitpakken dan voor andere spelers.

Ieder zijn keuze

Tijdens onze bètaperiode zijn we vooral de brave en moedige speler geweest. We hielpen iedereen die we konden helpen en kregen daar veel dank voor terug. Naarmate we meer goede daden deden kregen we daar ook lightside-punten voor die, als je er genoeg had, toegang geven tot nieuwe, sterkere uitrustingen. Toch vis het soms ook erg aanlokkelijk om het slechte pad te kiezen. De computer probeert je soms wel eens om te kopen of belooft je dingen zoals items als je hen niet verraadt of tegenwerkt, waardoor je dat slechte pad al snel gaat overwegen. Goed nadenken over je keuze is echter belangrijk, want een foute keuze kan je relaties met bepaalde personages aanzienlijk verstoren en dat krijg je niet snel ongedaan.

Terwijl je bezig bent met het helpen of tegenwerken van de inboorlingen krijg je soms bonusmissies voorgeschoteld. Deze kom je spontaan tegen en zijn vaak van die eenvoudige "dood zoveel" of "vernietig dat" queestes, maar aangezien je toch op pad bent is het best aanlokkelijk om die missies te voltooien. Je krijgt er extra ervaringspunten en soms een item of geld voor, wat altijd handig is natuurlijk.

Star Wars: The Old Republic

Veel, veel planeten

Waar je precies je verhaal begint, dat hangt af van je klasse die je in het begin kiest. Onze Jedi begon op zijn thuisplaneet Tython, terwijl de Sith op de meer donkere planeet Korriban van start gaan. Deze planeten dienen meer als intro en tutorial van de game en terwijl we onheilspellende raadsels oplosten en een echte Jedi werden, leerden we ook zowat alles wat de game te bieden heeft. Het is een handige manier van Bioware om nieuwe spelers in het verhaal en de wereld onder te dompelen, maar of iedere wereld ook een boeiend verhaal te bieden heeft valt natuurlijk nog af te wachten.

Wat ons ook opviel aan deze eerste wereld, was dat hij toch niet zo "groots en open" is als we verwacht hadden. Begrijp ons niet verkeerd, we hebben geen enkel laadscherm op de planeet gemerkt en elke zone loopt even vlot in de andere over als bij World of Warcraft het geval is, maar toch leek die eerste planeet 'Tython' een beetje klein aan te voelen op sommige momenten. Als er nog andere gebieden op Tython zijn die je op een later moment terug kan komen verkennen is dit geen probleem, maar anders zien we niet meteen in waarom we deze planeet nog zouden bezoeken op een hoger level. Gelukkig zijn er reeds 17 planeten aanwezig op dit moment en planeten als Tatooine zullen wel bol staan van de grote open gebieden. Logisch ook, daar het een woestijn betreft.