Hands-on preview: Assassins Creed: Revelations - multiplayer
Het multiplayerluik van Assassin's Creed: Brotherhood was voor velen onder ons een aangename verassing. Je geduld werd vaak op de proef gesteld als je een prooi in de gaten kreeg en deze zo onopvallend mogelijk te grazen probeerde te nemen. Toch was het niet allemaal zonder kinderziekten. Ubisoft Annecy doet dan ook zijn uiterste best om van de multiplayer in Assassin's Creed: Revelations een oerdegelijke aanvulling op het hoofdverhaal te maken.
Ubisoft voerde in totaal meer dan 200 aanpassingen, core improvements, door in de multiplayer van Assassin's Creed: Revelations. Het verhaal bouwt nog steeds verder op zijn voorganger. Jij bent een Abstergo Agent die in een Animus-toestel wordt geplaatst om zich te bewijzen als Tempelier. Naarmate je beter wordt en je level stijgt, krijg je gaandeweg meer informatie over de motieven van Abstergo Industries. Zo kregen we een cutscene te zien waarin we omschreven werden als “The One”. Als we nog beter werden, beloofde Abstergo ons “The Truth” te tonen. Op zich zeer interessant in een spel waarbij complottheorieën de rode draad vormen.
De nieuwe spelmodi
In een goede multiplayer komt het verhaal echter niet op de eerste plaats. Ubisoft heeft grondig research gedaan en geleerd uit hun fouten. Ze weten wat er schortte aan Brotherhood en proberen ons met Revelations alles te serveren hoe wij het willen.
Toen we het spel mochten testen, kregen we twee nieuwe modi voorgeschoteld: Deathmatch en Artifact Assault. Deathmatch modus leunt nauw aan bij de Wanted modus uit Brotherhood, enkel iets moeilijker. Je krijgt nog steeds een doelwit, maar het verschil is dat je hier geen radar hebt om aan te geven waar je prooi zich bevindt. Je krijgt enkel een foto die blauw wordt als het slachtoffer in de buurt is. Observatie en geduld zijn hier de sleutels tot succes, want roekeloze acties zorgen er enkel voor dat het makkelijker wordt om ontdekt te worden. Als je prooi of achtervolger zich in je gezichtsveld opvallend gedraagt, verschijnt er immers een lock-on icoontje. Je drukt dan op de juiste knop en volgt hem. Deze modus is vaak heel uitdagend en geeft enorm veel voldoening als je je prooi een mes door zijn schedel jaagt vooraleer die weet wat er gebeurt.
Artifact Assault is een variant op capture the flag. De wereld wordt in twee gedeeld en elk team krijgt zijn eigen gebied. Het opzet is eenvoudig: steel de vlag van het andere team en breng deze heelhuids naar jouw kamp. Ben je in je eigen gebied dan kan je tegenstanders ombrengen, in vijandelijk gebied kan je enkel een stun uitvoeren. Omdat er echter ook NPC's rondlopen, weet je bijvoorbeeld niet of de vlag wordt bewaakt. Lukt het je de vlag te stelen, leidt dat vaak tot een kat en muis-spel waarbij je over de daken spurt met het andere team op je hielen.
Het lijkt er dus op dat spelers in Assassin's Creed: Revelations meer moeten samenwerken. Zo is het mogelijk om een teamgenoot die getroffen is door een stun via een revive terug recht te helpen. Andersom kan ook. Als iemand zijn prooi vermoord heeft, kan jij met de ground finish-optie de genadeklap toedienen. Je geeft het gevelde slachtoffer dan een stevige trap en ontvangt zo ook een aantal punten.
Kleine aanpassingen
Naast deze twee nieuwe modi zijn er nog onderweg, maar Ubisoft hield op dat vlak de lippen stijf op elkaar. Wat wel vaststaat, is dat de modi uit Brotherhood ook allemaal in verbeterde vorm aanwezig zijn. Het gaat dan voornamelijk over kleine aanpassingen. Zo was het in Brotherhood vaak moeilijk om een tegenstander te stunnen, wat in Revelations makkelijker is. Let op, een kill heeft nog steeds voorrang op een stun, maar het geheel voelt vloeiender aan.
Nieuwe vaardigheden en perks mogen natuurlijk niet ontbreken. In tegenstelling tot zijn voorganger heb je in Assassin's Creed: Revelations vanaf het begin al een aantal vaardigheden ter beschikking. Welke dat zijn, lieten ze echter in het ongewisse. Een aantal van de nieuwe vaardigheden konden we al uittesten. Zo is het nu mogelijk om rookbommen te gooien. We konden ook alle chasebreaker-poorten samen laten dichtvallen om ons prooi het leven zuur te maken.
Je eigen stempel drukken
De makers legden hun oor te luisteren bij de community en hebben natuurlijk nog veel meer nieuwigheden klaar staan. De kreet van de spelers om nog meer hun eigen stempel op een personage te drukken werd dan ook beantwoord. Je kan nu zes lichaamsdelen aanpassen, kiezen uit een primair en secundair wapen en zelf de animaties van je personage bepalen.
Je secundaire wapen gebruik je enkel bij een stun of silent kill, terwijl je primaire wapen wordt gebruikt voor andere kills. De animaties zijn verbonden aan de verschillende wapen. Per wapen kan je dus kiezen hoe het wordt gebruikt. Verder heb je de mogelijkheid een taunt te kiezen om tegenstander uit te dagen. Spelers kunnen ook hun eigen embleem maken om zich te onderscheiden van anderen.
Eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat dit op papier niet bijster slim klinkt. Assassin's Creed draait immers rond stealth en met al die aanpassingen spring je nu eenmaal in het oog. De makers hebben dat in het achterhoofd gehouden. Als je een personage aanpast worden alle NPC's ook aangepast en zo val je niet op in de massa.
Die massa bestaat uit een hele reeks nieuwe personages, elk met hun eigen wapens. Bij de speelsessie hadden we de keuze uit negen speelbare personages, maar in het finale spel zal dat aantal nog hoger liggen. Natuurlijk zijn ook de maps waarin dat alles zich afspeelt helemaal nieuw. We mochten al aan de slag met Constantinople, Antioch en Knights Hospital. Ook hier beloofden ze ons nog veel meer nieuws eens het spel in de winkels ligt. Zowel de personages, mappen als animaties zagen er werkelijk prachtig uit. De steden bruisen van het leven en de kleding oogt levensecht.
Onder de motorkap
Dat alles klinkt zeer aantrekkelijk, maar het geheel staat of valt met matchmaking. In AC: B kwam op die matchmaking de nodige – en terechte – kritiek. Het duurde soms eeuwen vooraleer een spel werd gevonden en vaak was er geen evenwicht tussen de verschillende spelers. Ook dit heeft Ubisoft in achting genomen en ze hebben de hele code heropgebouwd zodat die problemen in de toekomst van de baan zijn. Ook laadschermen behoren tot het verleden dankzij een nieuw menu. Tijdens het laden kan je immers vrij navigeren tussen de andere menuschermen. Naar laadbalkjes staren behoort dus tot het verleden.
Bij een nieuw menu horen ook nieuwe functies. Zo heb je een Templar Profile dat alles van je favoriete personage nauwgezet bijhoudt. Verder is er ook een Friends Hub waardoor je makkelijker in contact kan komen met je vrienden. Je kan hen bijvoorbeeld een dare sturen en hen zo uitdagen om een bepaalde score van jou te verbeteren.
Tijdens de voorstelling van de Assassin's Creed: Revelations kreeg 4Gamers de kans om de producer van het multiplayergedeelte, Andréane Meunier, aan de tand te voelen. Hoewel de presentatie en de speelsessie al zeer verhelderend waren, hadden we toch nog een paar vraagjes voor de Canadese dame.
De multiplayer van Assassin's Creed is door velen geliefd wegens de Lone Wolf-gameplay, zijnde alleen spelen zonder teamgenoten. Naast Alliance, Chest Capture, Manhunt en Escort legt de nieuwe Artifact Assault en revive-optie nog meer de nadruk op samenwerken. Hoe wordt dit onthaald denk je?
Meunier: In de solocampagne zijn de spelers het al gewoon om alleen te spelen. We vonden dat we dat gevoel ook naar de multiplayer moesten brengen. Met Deathmatch en Wanted doen we dat al. Dingen als Artifact Assault moeten een ander publiek bekoren. We willen vrienden aanmoedigen om samen te spelen en gebruik te maken van de voicechat. Als je goed samenspeelt krijg je meer punten. Voicechat en een echt team vormen, geven je dus een voordeel. Spelers die dat niet doen, hebben meer ervaring nodig en moeten de flow van het spel onder de knie hebben.
In Brotherhood was er vaak geen evenwicht tussen de spelers. Als een speler met level 5 kwam je vaak terecht in een spel met mensen van bijvoorbeeld level 30. Die laatsten hadden veel meer vaardigheden tot hun beschikking waardoor ze snel de bovenhand haalden. Gaan spelers in Revelations vanaf het begin over een aantal vaardigheden beschikken?
Meunier: In Assassins Creed: Brotherhood was dat inderdaad het geval. Het was de eerste keer dat we een multiplayer deden en we wilden de spelers mondjesmaat kennis laten maken met het spel. We lieten ze dus eerst aan alles wennen en later kregen ze steeds een aantal vaardigheden bij. Zo werden ze verplicht hun speelstijl te veranderen en leerden ze steeds bij.
In Revelations krijg je inderdaad een minimum aan vaardigheden vanaf het begin. Als nieuwe speler ben je natuurlijk niet verplicht om ze te gebruiken, maar je weet dat ze er zijn. De keuze ligt dus bij de spelers om ze al dan niet te gebruiken.
Het verschil in levels had te maken met het feit dat we ervoor wilden zorgen dat mensen sneller een spel vonden. In Revelations kan je dat zelf bepalen. Zo kan je kiezen om samen te spelen met mensen van je eigen level, maar bestaat de kans dat je samenspeelt met spelers die een hogere ping hebben.
Jullie hebben ook gewerkt aan de Spies versus Mercenaries mode van Splinter Cell Double Agent. Wat hebben jullie geleerd uit dat project?
Meunier: Persoonlijk heb ik niet meegewerkt aan dat project. Wat ik wel weet, is dat de core developers van dat spel er enorm veel uit geleerd hebben. Die ervaring gebruiken ze natuurlijk in Assassin's Creed. We leren natuurlijk ook van andere games op de markt, maar we kopiëren niet. Op dat vlak hebben we heel veel respect voor de andere ontwikkelaars. We zien wat ze goed doen en wat ze minder goed doen. Die minder goede dingen proberen we dan te verbeteren en naar een ander niveau te brengen.
In Assassin's Creed zitten dingen die mensen kennen om het geheel toegankelijker te maken, bijvoorbeeld Artifact Assault, de variant op capture the flag. Het geheel moet wel steunen op de AC-pilaren: navigatie, stealth en verhaal. Onze concurrenten inspireren ons en in deze sector leert iedereen steeds van elkaar. We drukken er gewoon onze eigen stempel op.