Hands-on preview: Dungeon Siege III
Binnen een kleine maand verschijnt Dungeon Siege III, het spel waarvan de vorig delen op pc furore hebben gemaakt. 4Gamers mocht zijn tanden zetten in de previewversie voor Xbox 360 en na ettelijke uren spelen geven we jullie graag een vooruitblik op deze aankomende, actievolle RPG.
Dungeon Siege III speelt zich, net als de eerste game uit de reeks, af in het koninkrijk Ehb en richt zich specifiek op de belevenissen van de overblijvende afstammelingen van de 10th Legion. Dit ooit uitgebreide leger van elitesoldaten stond in voor de bescherming van het koninkrijk en de invloed van de 10th Legion bereikte bijna dezelfde hoogte als deze van de koning zelf. Maar op een dag werd de koning vermoord en algauw werd de schuld in de schoenen van de 10th Legion geschoven. In de daaropvolgende volksopstand, op de spits gedreven door Jeyne Kassinder, werd praktisch het hele legioen uitgeroeid en raakte de monarchie verscheurd. Na de jarenlange jacht op de legioensoldaten en hun afstammelingen blijven nog slechts een paar enkelingen over, die een laatste poging zullen ondernemen om het koninkrijk heroptebouwen. In Dungeon Siege III kun je als speler in de huid kruipen van een van de laatste afstammelingen van de 10th Legion.
In de preview-versie hadden we meteen toegang tot alle vier de personages waarmee je in de game zult kunnen spelen. Zoals bij vele RPG's behoren die verschillende personages tot bepaalde klassen met telkens hun specifieke tactische kenmerken. Zo is Lucas Montbarron een meester in het hanteren van het zwaard en kan dus bijgevolg gezien worden als een warrior. Hij is dan ook gespecialiseerd in krachtige aanvallen van kortbij. Katarina is een experte in vuurwapens en rendeert dus het best van op afstand. Reinhart Manx is dan weer een magiër die zich zowel van dichtbij als op afstand uit de slag kan trekken en tenslotte is er nog Anjali, die in een soort vuurgodin kan veranderen. In haar menselijke gedaante is ze met haar speer te vrezen van dichtbij, maar in haar vurige gedaante schittert ze wanneer ze over de nodige ruimte beschikt. Het is de boodschap om in het begin het juiste personage te selecteren, want in tegenstelling tot sommige andere fantasy-RPG's kun je in Dungeon Siege III je reisgenoten niet zelf besturen.
Best wat afstand nemen
Aangezien de ontwikkeling van de game zich al in een vergevorderd stadium bevindt, kregen we een groot deel van het uiteindelijke spel te zien. Op zich brengt Dungeon Siege III niet zo gek veel nieuws in vergelijking andere actie RPG's. Ook hier is het de boodschap om XP te verzamelen door het uitvoeren van de hoofquest en de zijmissies, en uiteraard door het succesvol beëindigen van de battles. Met de vergaarde XP kunnen de personages dan weer uitgebreid aangepast en sterker gemaakt worden, wat nodig is om de steeds sterker wordende tegenstand aan te kunnen.
De gevechten spelen zich in real-time af (geen mogelijkheid om te pauzeren en commando's uit te delen) en daardoor heeft het vechtsysteem nogal een hoog hack & slash gehalte. Desondanks ligt de moeilijkheidsgraad relatief hoog en moet je optimaal gebruik maken van de beste kenmerken van je personage indien je als winnaar uit een gevecht wil komen. Met een simpele druk op de knop kun je wisselen tussen je short range attack en je long range attack en deze vlotte overschakeling zul je veel moeten gebruiken tijdens het vechten. Een van de eerste zaken die we (pijnlijk) hebben moeten ondervinden is dat je best niet zomaar als een bezetene op je vijanden afstormt. Het is beter eventjes af te wachten en goed te bekijken welk vlees je in de kuip hebt en dan de gepaste strategie te bedenken.
Afstand nemen doe je het best door te ontwijken, en deze veilige afstand kan dan gebruikt worden voor je afstandsaanval of om jezelf te genezen en je speciale krachten terug aan te vullen. Dit terug op krachten komen gebeurt trouwens niet met potions, maar door spreuken die je meters geleidelijk aan weer aanvullen. Tijdens het vechten kun je ook gebruik maken (uiteraard ten koste van je mana-meter) van speciale vaardigheden die zowel aanvallend als verdedigend voordeel kunnen bieden. Gebruikt je een bepaalde ability genoeg, dan krijg je bovendien nog eens toegang tot de krachtigere versie ervan, die veel sterker is maar niet continu kan gebruikt worden.
Loot!
Voor zover wij hebben kunnen afleiden uit de tijd die we met de game hebben gespeeld, is het vechtsysteem in Dungeon Siege III uitdagend en gevarieerd, en zal het vooral hardcore RPG-spelers aanspreken. Ondanks het feit de deze game duidelijk niet alleen meer mikt op pc-gamers, zullen liefhebbers van pure hack & slash games zoals God of War of Castlevania: Lords of Shadow toch niet aan hun trekken komen door de algemene gameplay, die voor sommige mensen weleens als grinden zal kunnen ervaren worden. Gamers die echter niet vies zijn van deze manier van spelen zullen waarschijnlijk wel een vette kluif hebben aan Dungeon Siege III, want naast de vele manieren op je personage aan te passen zullen er ook gigantische hoeveelheden loot (buit) gevonden, gewonnen, gekocht en verkocht kunnen worden. Wapens, armor, magische kettingen en ringen zijn er bij de vleet te vinden en hierdoor zullen spelers weer praktisch de helft van de tijd in de inventory doorbrengen.
Ook zal de game een overvloed aan lore (achtergrondverhalen, n.v.d.r.) in de vorm van gesprekken, boeken, brieven en andere zaken bevatten om het boeiend te houden voor de liefhebbers van de rijke geschiedenis van het Dungeon Siege universum. De grootste troef van Dungeon Siege III zal volgens ons echter de vierspeler co-op worden. De vlotte drop-in/drop-out multiplayer zal vast en zeker spetterende gevechten kunnen opleveren, op voorwaarde natuurlijk dat er deftig wordt samengewerkt. Samen met drie vrienden de horden vijanden aanpakken op een tactische manier zal ongetwijfeld voor leuke momenten zorgen.
Nog niet helemaal af?
Naar onze mening zal Dungeon Siege III het dus eerder van al deze bijna MMORPG-achtige aspecten moeten hebben dan van de meer verhaalgerichte stijl van bijvoorbeeld Mass Effect 2 of Dragon Age 2. Het jammere is echter dat de focus op de doelgroep andere factoren van de game wat naar de achtergrond drukt. Zo lijkt het dialoogsysteem er alleen te zijn om extra achtergrondinformatie aan de speler mee te delen en is conversatie niet echt onmisbaar als gameplayelement. De graphics zouden volgens ons toch wel beter kunnen en vooral dan de gezichten zijn van bedenkelijke kwaliteit naar hedendaagse standaarden. Ook de voice-acting is nogal wisselvallig ten opzichte van vergelijkbare games. Dit zijn aspecten die hoogstwaarschijnlijk niet meer zullen verbeterd worden voor de release en dit zou er weleens voor kunnen zorgen dat gamers die buiten de doelgroep vallen weinig redenen zullen hebben om zich te gaan verdiepen in de wereld van Dungeon Siege.
De grootste nadelen die we ondervonden tijdens het spelen van de preview-versie waren de niet geringe problemen met framerate en grafische bugs, zoals niet correct of zichtbaar te laat geladen omgevingen. Als toppunt ervoeren we het met horten en stoten openen en sluiten van de inventory, wat algauw tot frustraties leidde. Hopelijk zal Obsidian Entertainment hier nog een mouw aan kunnen passen, want voor een game waarbij je constant je inventory moet raadplegen is een vlotte toegang ertoe van kapitaal belang.