Hands-on preview: Dead Island
Een tijdje geleden werd er een trailer losgelaten die alle gamers met verstomming zou slaan. Toen op het einde van die prachtige trailer de naam Dead Island verscheen, werd er voor dat spel een immense hype ontketend. Op die manier werden de ontwikkelaars onmiddellijk met een immense last opgezadeld, want zij moeten er voor zorgen dat het spel niet teleurstelt. Enkele dagen geleden werden we door de makers uitgenodigd om Dead Island eens van dichterbij te bekijken. Eindelijk konden we met onze eigen ogen zien of het spel de bijna onvermijdelijke teleurstelling toch kon doen omslaan in een aangename verrassing.
Dead Island speelt zich af op het eiland Banoi. Dit tropische eiland is voor veel mensen de gedroomde plek om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse sleur. Banoi beschikt dan ook over een immens verblijf dat zichzelf promoot met het motto ‘A little bit of heaven on earth’. Klinkt allemaal perfect, tot je op een ochtend wakker wordt en vaststelt dat de meerderheid van de vakantiegangers en lokale bevolking is veranderd in zombies. Slechts vier mensen op het eiland blijken immuun te zijn aan de vreemde ziekte die je omtovert in een bloeddorstige maniak. Het is dan ook aan hen om er op uit te trekken om de voorlopige overlevenden te helpen.
Co-op met vier
Doorheen het spel zal je altijd de controle hebben over een van de vier helden, die elk hun deel van het werk zullen opknappen en samen zullen ze ook het mysterie achter deze plotse epidemie proberen op te lossen. Die vier personages zijn ook onder te verdelen in vier klassen, al kunnen we je er spijtig genoeg nog maar twee geven. Xian Mei is een Chinese jongedame die snel is en goed overweg kan met alles waar een lemmet aan is. Je zou haar kunnen vergelijken met het assassin-type. Sam B is een Amerikaanse rapper met een stevige bouw, te vergelijken met het tank-type uit andere games. Tenslotte zijn er ook nog Logan en Purna, maar over deze twee weten we niets meer dan hun voornaam. Je zal samen met enkele vrienden ook meer dan één personage kunnen besturen, want je kan met vier spelers in co-op spelen. Dit gebeurt door een simpel systeem van drop in-drop out. Een andere speler kan jou dus elk moment een handje komen toesteken om enkele minuten later zonder problemen weer te verdwijnen.
De makers van Dead Island noemen het spel een zombie-slasher/action RPG en dat is een beschrijving die we wel kunnen volgen. Langs de ene kant heb je de vechtmechaniek die volledig is gebaseerd op melee. Je zal vanuit first-person view op zombies inhakken met alles wat je tegenkomt op je pad: stokken, messen, roeispanen, bijlen enzovoort. Om de eentonigheid tegen te gaan, kan je een heleboel wapens ook aanpassen. Zo heb je de simpele combinaties zoals een honkbalknuppel met nagels, maar je kan ook elektriciteit op een bijl zetten of messen maken die ontploffen wanneer je ze naar een zombie smijt, om zo een hele meute uit te schakelen.
Naast het aanpassen kan je wapens ook gewoon upgraden en repareren. Hier zie je al een beetje het RPG-element verschijnen. Dat gaat echter een stuk dieper dan een beetje spelen met je wapens. Zoals bij elke RPG kan je experience verzamelen, waardoor je personages stijgen in level. Daardoor kunnen ze onder andere sterkere wapens gebruiken en zullen ook hun fysieke eigenschappen stijgen. Heel veel informatie hebben we hierover echter nog niet gekregen, dus het fijne weten we er nog niet echt van. Een belangrijk punt is iets dat de ontwikkelaars waarschijnlijk hebben ontdekt terwijl ze Demon’s Souls aan het spelen waren. Je personage beschikt net als in dat spel over stamina die zakt wanneer je bepaalde acties uitvoert, wat er uiteindelijk voor kan zorgen dat je geen offensieve of defensieve acties meer kan uitoefenen. Hierdoor verandert Dead Island plots van een simpele slasher in een game waarbij je toch een beetje doordacht zal moeten werken.
Missies
In zowat elke RPG draait het natuurlijk om missies die je krijgt van anderen en dat is ook in Dead Island het geval. Terwijl je rondloopt, zal je een heleboel mensen tegenkomen die je op allerhande missies zullen sturen. Die kunnen heel uiteenlopend zijn, afhankelijk van het soort mensen dat je tegenkomt. Iedereen reageert immers anders in tijden van nood. Terwijl de ene in paniek schiet, denkt de andere al aan winst, terwijl een derde alleen maar andere slachtoffers wil helpen. Voor de hoofdverhaallijn zou je ongeveer tussen twintig en vijfentwintig uur nodig hebben, maar het spel zou meer dan 120 missies moeten bevatten.
Grafisch leek Dead Island nog niet helemaal af, dus een echt oordeel kunnen we er nog niet over vellen. Het zag er niet slecht uit, maar om een echt goede indruk te maken, zullen de ontwikkelaars nog wel wat werk hebben. Ook het geluid en dan vooral de geluiden van de zombies en de standaardzinnetjes die je personages zeggen, hebben nog wat werk nodig. Er werd ons echter verzekerd dat daar op het moment nog hard aan gewerkt werd.
We konden ook nog enkele vragen stellen aan Thorsten Flügel, een producer van Dead Island. Hij wist ons onder andere te vertellen dat de hype rond de trailer er voor heeft gezorgd dat het team zich voor 250 procent is gaan inzetten, om toch maar te kunnen voldoen aan de (te) hoge verwachtingen die we toch allemaal hebben. Hij vreest er wel een beetje voor dat mensen een ander soort spel gaan verwachten, zoals een soort zombie-Heavy Rain. Hij vertelde daaromtrent dat ze wel gaan proberen om diezelfde emotionele betrokkenheid te creëren, zoals ook al te zien was in de trailer. Dit willen ze doen door veel aandacht te besteden aan de verschillende manieren waarop de menselijke psyche werkt in extreme situaties. Daarnaast zullen we ook geconfronteerd worden met emotionele voorvallen tijdens het verhaal, zoals de dood van belangrijke personages.