World of Warcraft: Cataclysm Preview deel 2: Nieuwe rassen en professions
Vandaag schotelen we jullie deel twee van de preview van World of Warcraft: Cataclysm voor. Deel twee bevat een heleboel dingen. Niet alleen de twee nieuwe rassen, maar ook de Professions komen aan bod.
Als je nu pas begint mee te lezen, kijk dan zeker eens naar deel één. Daar gingen we verder in op de verschillende nieuwe zones die met de uitbreiding geïntroduceerd worden. Als je dus wil weten waar je zoal kan beginnen levelen zodra Cataclysm uitkomt, dan raden we ten sterkste aan om deel één te bekijken.
De nieuwe rassen
Net zoals in The Burning Crusade introduceert Cataclysm twee nieuwe speelbare rassen. De Worgen zullen de Alliance vervoegen en de Goblins zullen zich aansluiten bij de Horde.
Opmerkelijk aan deze twee nieuwe rassen is hun uiterlijk. Zo was de Alliance lange tijd de enige factie waar je als Gnome of Dwarf een mini-figuurtje kon spelen en was de Horde de enige factie waar je een karakter kon starten dat eruit zag als een beest, namelijk de Tauren. Met deze nieuwe toevoeging hoopt Blizzard te beantwoorden aan de verlangens van haar spelers.
Goblins
De Goblins zijn al erg lang aanwezig in World of Warcraft. Verschillende neutrale plekken in Azeroth zijn al bevolkt door deze kleine groene wezentjes. Denk bijvoorbeeld maar aan plaatsen als Everlook, Booty Bay en Gadgetzan. Om de Alliance-spelers gerust te stellen: deze plaatsen verdwijnen niet. De Goblins zijn namelijk onderverdeeld in verschillende Cartels. Zo is het slechts het Bilgewater Cartel dat de Horde zal vervoegen. De andere Goblins blijven neutraal.
In deel 1 hadden we het al over de Cataclysm die Kezan dreigde te vernietigen en die de Goblins ertoe aanspoorde om met boten weg te vluchten naar betere oorden. Tijdens deze vlucht werden ze onder vuur genomen door verscheidene Alliance oorlogsschepen, iets dat ze amper overleefden en hen deed aanspoelen op de stranden van The Lost Isles. Daar dit eiland slechts op een boogscheut van Orgrimmar ligt, besluiten de Goblins heel snel om bescherming te zoeken bij de Horde, waar ze trouwens met open armen ontvangen worden.
Bij het aanmaken van je Goblin zal je uit niet minder dan acht verschillende klassen kunnen kiezen:
Death Knight |
Hunter |
Mage |
Priest |
Rogue |
Shaman |
Warlock |
Warrior |
Naast de keuze uit verschillende klassen beschikken de Goblins ook over enkele unieke skills:
- Best Deals Anywhere: Je krijgt steeds overal de beste kortingen, ongeacht de factie waarmee je handelt.
- Better living through chemisty: Je alchemie skill wordt standaard verhoogd met vijftien.
- Pack Hobgoblin: Met deze skill krijg je toegang - voor een minuut - tot je bank, waar je ook bent.
- Rocket Jump: Activeert je raketten-riem om voorwaarts te vliegen.
- Rocket Barrage: Activeer je raketten-riem om een vuursalvo af te vuren dat fire damage doet.
- Time is money: De snelheid waarmee je aanvalt wordt permanent met één percent verhoogd.
Na het starten met een Goblin zal je al snel besluiten dat dit het meest absurde ras is dat Blizzard ooit heeft toegevoegd. Bereid je alvast maar voor op een overvloed aan humor en pure fun. Op naar de Wolven.., ik bedoel de Worgen.
Worgen
De setting en de sfeer in het startgebied van de Worgen kan je best vergelijken met achttiende, negentiende – eeuwse mythische verhalen over weerwolven. Het begint allemaal bij Archmage Arugal. Iedereen kent hem nog wel als de eindbaas in Shadowfang Keep, een kasteeltje onderaan in Silverpine Forest. Arugal experimenteerde hier met een gif dat mensen omvormde tot volgzame wolven. Het koninkrijk Gilneas, dat heel lang afgesloten was van de buitenwereld door de Greymane Wall, blijkt nu het nieuwe testgebied te zijn van Arugal.
Bij het aanmaken van je Worgen word je direct geconfronteerd met deze problematiek. Het koninkrijk wordt namelijk aangevallen door deze wolven. Het is een strijd die verloren lijkt, omdat er steeds meer mensen gebeten worden en zodoende ook veranderen in deze gruwelijke monsters. Mocht dit nog niet genoeg zijn, breekt tijdens de Cataclysm de Greymane Wall en stormen de Forsaken ook nog eens binnen om wat land in te pikken.
Niet alles is echter verloren, want de Night Elfs komen de mensen van Gilneas een handje helpen. Ze hebben een tegengif ontwikkeld dat het gif van Arugal tegengaat. Het maakt de mensen die omgevormd zijn tot Worgen in staat om hun verstand te behouden en zich te beheersen, echter geneest het hen wel niet. Iedereen die gebeten werd, zal moeten leven met deze nieuwe gedaante. Samen met de Night Elfs geven ze de Forsaken een stevige trap onder de kont en sluiten de Worgen zich aan bij de Alliance.
Ook de Worgen krijgen acht verschillende klassen ter beschikking:
Death Knight |
Druid |
Hunter |
Mage |
Priest |
Rogue |
Warlock |
Warrior |
Samen met de Goblins zijn de Worgen de meest aantrekkelijke keuze op het gebied van unieke skills die elk ras meekrijgt. Ze krijgen er niet alleen meer, maar zijn vaak ook veel leuker dan die van de andere rassen:
- Aberration: Verkort de duur van alle Vloeken en Ziektes met vijftien percent.
- Darkflight: Je verandert in een Worgen en loopt voor de komende tien seconden zeventig percent sneller.
- Flayer: Je skinning skill wordt standaard verhoogd met vijftien en je skint ook sneller.
- Two Forms: Je kan vrij wisselen tussen je menselijke en je Worgen gedaante.
- Viciousness: Je critical strike kans wordt verhoogd met één percent.
Ben je als Alliance-speler al enige tijd op zoek naar een ras met wat vacht en scherpe tanden en wil je niet overstappen naar de Horde? Dan zijn de Worgen zeker iets voor jou. In tegenstelling tot de Goblins moeten de Worgen het niet zozeer van humor en absurditeit hebben, maar vooral van sfeer, een sterke verhaallijn, meeslepende plotwendingen en vooral, een geweldige look.
Professions
Wat betreft de Primary Professions blijft alles ongeveer zoals het was. Blizzard voegt een groot aantal nieuwe recepten toe voor de verschillende Professions en verhoogt de level-cap van 450 naar 525. Het enige échte nieuwe is hier de user interface. Blizzard heeft namelijk enkele wijzigingen en toevoegingen gedaan. Zo kan je nu bijvoorbeeld nakijken wie welke Professions heeft binnen de Guild en wat hij zoal kan maken. Niets noemenswaardig, maar wel erg praktisch.
Wat betreft de Secondary professions wordt het wel leuker. We krijgen er namelijk eentje bij, Archaeology. Deze is naast Fishing, Cooking en First-Aid de vierde Secondary Profession.
Archaeology
Door de recente gebeurtenissen in de wereld zijn er een hoop verborgen relikwieën en schatten van oude volkeren komen boven drijven. Met Archaeology is het de bedoeling dat je op zoek gaat naar deze fragmenten. Wanneer je genoeg fragmenten hebt verzameld, zal je deze kunnen samenstellen tot Artifacts. Artifacts kunnen een hele hoop dingen opleveren van mounts, non-combat pets tot zelfs wapens. Het spreekt echter voor zich dat die dingen wel een aardige hoeveelheid zoek- en verzamelwerk inhouden.
Een grote kwaal in Massive Multiplayer Online games zoals World of Wacraft is vaak dat bij het bereiken van de eind-level er haast niets meer te doen is. Met deze nieuwe toevoeging probeert Blizzard de diversiteit van het spel verder uit te breiden en zo ook mensen iets om handen te geven wanneer ze level 85 bereiken.
Zo, dat was het voor deel 2. Hopelijk zijn jullie nu zwaar aan het nadenken welke van de twee nieuwe rassen je zou kiezen en of het nu een Druid, Warlock of zelfs een Priest wordt. In deel drie zullen we het hebben over de nieuwe Dungeons en Raids. Hou dus zeker en vast de frontpage in het oog, je weet maar nooit wat dat oplevert. Morgen zou het zelfs wel eens een bijzondere dag kunnen worden voor zij die graag zelf aan de slag willen gaan met World of Warcraft.