Hands-on: Warp
Wat doe je als je EA bent en als uitgever reeds een dominante positie inneemt dankzij series als FIFA, Need For Speed en Battlefield? Je richten op Facebook? Check, dankzij Fifa Superstars. Mobile? Check, Chilingo is in je bezit en je toppers krijgen een equivalent op elke mogelijke tablet of smartphone. Tijd om uit te rusten lijkt het dan. Of ben je iemand vergeten? Hmm, hadden zowel Microsoft als Sony geen online platform? Juist, Xbox Live Arcade en PlayStation Network (en dan ook maar meteen pc). Aan de slag, gepeupel.
Het zou zo de gedachtegang kunnen zijn van de EA-toplui toen pijnlijk duidelijk werd dat deze digitale platformen over het hoofd werden gezien... tot vorig jaar. Deathspank en Shank lieten meteen zien dat EA niet van plan was om met vallen en opstaan zijn intrede te maken. Maar wat komt er na een mooie introductie? Juist, de moeilijke bevestiging. Op de EA Showcase in Londen probeerde EA ons er met drie titels van te overtuigen dat dat geen probleem zal zijn.
De eerste titel is Warp, een game die vooraf op ons blad prijkt als een van de minder gekende titels op deze EA Showcase, onderaan weggemoffeld – slachtoffer van zijn eigen naam die achteraan het alfabet bengelt. De uitleg is tegelijkertijd vaag en onduidelijk, waardoor het moeilijk is om er een beeld van te krijgen. Een sci-fi topdown stealth action game? Het belooft dus een complete verrassing te worden.
Zit je te wachten op een puzzler, dan moet je deze aanstippen. Veel uitleg krijgen we niet, maar het concept is doodeenvoudig, letterlijk zelfs zoals verder zal blijken. Warp is een koddig, klein buitenaards wezentje. Zoals het elke alien betaamt die op aarde terechtkomt, zit hij al snel in een onderzoekslaboratorium, waar hij op allerlei manieren onderzocht wordt. Hoe Warp hier is geraakt, waar hij vandaan komt, wat hij moet doen, het is en blijft een mysterie in deze kleine teaser-demo. Omdat het nogal een saai spel zou worden als we ettelijke uren zouden moeten doorstaan in het labo, terwijl allerlei ‘indringende’ toestellen Warp willen onderzoeken, ontsnappen we.
Wat we wel al snel door hebben is dat hij zijn naam niet gestolen heeft. Warp heeft namelijk de leuke gewoonte om zich door voorwerpen te ‘warpen’ of te teleporteren. De perfecte manier dus om huisarrest te ontlopen. Even door de muur glijden en op tijd terug binnenspringen om nog zwaardere straffen te vermijden. Warp moet het echter gebruiken om niet aan gort geknald te worden door de bewakers in het onderzeese lab. Zodra er eentje je de rug toekeert, spring je zijn kamer binnen, loop je naar de volgende muur en spring je gewoon naar de volgende kamer zonder dat iemand iets door heeft.
Door het topdown-zicht hoef je je ook geen zorgen te maken dat je toevallig in een kamer terecht komt met een wachter die je meteen aan gruzelementen schiet – en dat doen ze razendsnel. Het overzicht in deze mooi ogende titel blijft dus goed bewaard en je mag meteen meegenieten van voorbijzwemmende walvissen en de algen en anemonen die samen een Mexican wave lijken in te zetten op het ritme van de stroming. Genoeg getalmd echter. Warp is dan wel ontsnapt en al voorbij ettelijke wachters geraakt, toch wordt het er niet gemakkelijker op. De volgende kamer wordt namelijk gecontroleerd door 2 wachters, vergezeld van 2 onderzoekers en een ton in het midden van de kamer.
Even de route analyseren van alle tegenstanders en op het juiste moment warpen door de deur, om vervolgens meteen verder te warpen naar de ton. Nog eventjes wachten tot de onderzoeker op de juiste plaats staat en we zitten weer een stukje verder zonder gezien te worden. Jammer genoeg kan de onderzoeker niet meer bewegen als we in hem zijn ‘gewarpt’. We denken hierbij zeker niet aan de opening die daarvoor gebruikt werd, maar proberen de onderzoeker zover te krijgen dat hij toch wat stappen zet.
Het enige dat die echter doet, is zijn beste imitatie van een epileptische aanval ten berde brengen, wat de achterdocht van de wachters opwekt. Nog even wiebelen (hey, het moet leuk blijven voor iedereen, ook voor Warp) en dan snel terug naar de ton. Overmand door angst besluiten beide wachters een einde te maken aan onze onderzoeker, omdat ze vermoeden dat we er nog steeds in zitten. Weer snel even warpen naar de eerste wachter, dezelfde tactiek toepassen en toen was er nog maar eentje. Hoe schakelen we hem uit? Juist, we doen het gewoon nog eens, maar we blijven gewoon schudden tot hij uit elkaar spat als een rotte tomaat, in het spel gekend als ‘fraggen’. Ook hierbij zijn de animaties mooi weergegeven en het bloed laat een mooie vlekje achter op de omgeving en ook op Warp. Nog een aantal snelle teleportaties verder laten we een generator uit elkaar schudden om 3 mensen tegelijkertijd knockout te slaan (en hen vervolgens een voor een dood te fraggen om onze bloedlust te temperen).
Een tussenfilmpje later zit deze vijf minuten durende demo erop en we snakken toch wel naar meer. Een van de ontwikkelaars – een niet onknappe dame – laat ons weten dat Warp nog lang niet klaar is, maar dat men het publiek toch al eventjes wil laten proeven. Ook staat nog niet alles al vast. Zo wist ze geen definitief antwoord te geven op de vraag of Warp nog andere vaardigheden zal krijgen en of hij die ook zal kunnen verbeteren. Het lijkt ons raar dat enkel het warpen en fragging deel zullen uitmaken van deze stealth puzzler waarin je zo vredevol of zo bloederig kan spelen als je wil. Het is echter niet meteen duidelijk hoe men verder kan gaan dan de typische “warp-frag-warp-loop weg” puzzels die de huidige vaardigheden (enkel) toelaten. Verwacht dus, als we onze Nostradamuskant even laten spreken, maar een behoorlijk portie nieuws omtrent deze downloadbare titel. We zouden even naar de zomer willen teleporteren om te weten of de leuke introductie ook overgaat in een prachtige titel, maar we zullen het voorlopig met een aangename kennismaking moeten stellen.