Assassin's Creed: Brotherhood - Multiplayer
Eind 2007 begon in Assassin’s Creed het moorden in het Heilige Land van de twaalfde eeuw. Als Altaïr reeg je keer op keer weer nieuwe doelwitten aan je hidden blade, en ook Ezio was niet vies van een flinke moordpartij. Maar het is nog nooit mogelijk geweest om deze dodelijke kunsten ook op het wereldwijde web te vertonen, tot nu. Als Assassin’s Creed: Brotherhood volgende maand in de schappen ligt, kunnen we eindelijk ook online onze moordlustige aard tonen.
In totaal bevat de multiplayer van Assassin’s Creed: Brotherhood drie modi, waarvan er in de bèta twee te testen zijn: Wanted en Alliance. Het doel van deze modi is simpel: leg je doelwit om zonder zelf het onderspit te delven. In Wanted sta je er alleen voor, terwijl je in Alliance samen zult werken met een teamgenoot. Aan het begin van elke match krijg je een slachtoffer voorgeschoteld en hem of haar moet je naar het hiernamaals sturen - met behulp van een radar. Om het je niet te gemakkelijk te maken zal je zelf ook opgejaagd worden door andere spelers, soms wel drie – afhankelijk van je huidige plaats op de ranglijst.
De jager en de prooi
Als één van de vijftien speelbare personages – in de bèta waren er nog maar acht beschikbaar – is het niet alleen de bedoeling om jouw doelwit om te brengen, maar ook om dit zo spectaculair mogelijk te doen. Zo levert een aerial kill meer punten op dan iemand van achteren besluipen, maar krijg je ook extra punten voor het nemen van wraak, het flankeren van tegenstanders en door zo onzichtbaar mogelijk te blijven terwijl je je prooi besluipt.
Zodra je er namelijk voor kiest om als een dolle stier op je doelwit af te stormen, zal je tegenstander dit snel te weten krijgen dat er iemand achter hem aan zit. Een rode pijl die meteen duidelijk maakt waar de achtervolger zich bevindt, verschijnt immers op het scherm van het doelwit . Vervolgens is het de bedoeling om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken. Om de moordenaar af te schudden zul je handig gebruik moeten maken van de omgeving. Zo zijn de bekende hooibalen uit de singleplayer ook in de online multiplayer te vinden, zijn er deuren die zich sluiten zodra je er doorheen rent en heb je op sommige mappen de mogelijkheid om via een katrolconstructie razendsnel op de daken te komen. Ontkom je aan je achtervolger, dan mag je niet alleen God op je bloten knieën danken dat je nog leeft, maar krijg je ook nog een aantal bonuspunten.
Sneller dan Usain Bolt
Via verschillende perks is het mogelijk om jouw achtervolger nog meer op het verkeerde been te zetten. Zodra hij je even uit het oog is verloren, is het met de Disguise-kracht mogelijk om tijdelijk de gedaante van een andere speler aan te nemen en met veel leedvermaak toe te kijken hoe de jager ineens zijn prooi kwijt is. Maar er zijn nog veel meer perks beschikbaar. Zo is er bijvoorbeeld nog de hidden gun waarmee je jouw prooi van op een afstand kunt omleggen en de sprint boost waarmee je tijdelijk Usain Bolt zonder problemen verslaat. Aangezien je in de volledige game level vijftig kunt behalen en de bèta beperkt was tot level twintig zijn nog lang niet alle speciale krachten de revue gepasseerd. Het is dan ook afwachten wat Ubisoft nog meer voor ons in petto heeft als de game uitkomt, maar de getoonde krachten zorgen in elk geval al voor heel wat diversiteit per potje.
In de bèta konden we ook slechts kiezen uit drie mappen, maar elke map gaf een unieke twist aan de game. Zo is Rome een map met veel gebouwen, waardoor heel wat van de actie zich op de daken afspeelt. De hoofdstad heeft echter ook een grote markt in het midden waardoor je regelmatig gedwongen wordt van de daken af te komen als je jouw doelwit wilt liquideren. Daarnaast heb je ook nog Castello Gandolfo en Siena. Beide levels zijn wat kleiner dan Rome en de actie speelt zich meer af op één niveau. Hierdoor zul je de andere spelers sneller tegenkomen en omleggen, maar moet je ook oppassen dat je zelf niet keer op keer aan het spit geregen wordt.
Niet enkel rozengeur en maneschijn
Aangezien het hier om een bèta gaat is het echter nog niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo is de afstand van waarop je een moord kunt plegen nogal groot. Hierdoor is met een boog om iemand heen lopen vaak niet genoeg. Dit resulteerde dan toch ook regelmatig in “Godverdomme, maar hij liep helemaal daar!”. Daarnaast kwam het ook wel eens voor dat iemand je door een deur heen vermoordde, omdat hij net voordat jij door de sluitende deuren rende al op de knop had gedrukt en zo de moordactie had ingezet. Het is dan ook te hopen dat Ubisoft dit samen met de vastlopende moordanimaties (enkel een harde reset van de console werkte) en de belabberde matchmaking (het duurde soms wel veertig minuten voordat ik in een match belandde) op tijd voor de release oplost.
De multiplayerbèta van Assassin’s Creed: Brotherhood weet ondanks de vele bugs en problemen te imponeren. Het kat-en-muisspelletje lijkt de juiste weg te zijn voor de eerste multiplayer-ervaring in de Assassin’s Creed-serie. De mappen bieden genoeg verscheidenheid en de perks zorgen ervoor dat elk potje anders wordt. Hoe lang dit allemaal leuk blijft, is natuurlijk nog koffiedik kijken, maar het lijkt erop dat Assassin’s Creed: Brotherhood een multiplayer krijgt waar het trots op mag zijn.