Hands-on preview: The Elder Scrolls Online

Door Phazon, 11-02-2014 00:03

Als basis voor de combat gebruikt Bethesda het beruchte combat-systeem uit Skyrim, inclusief het eerste- en derdepersoonsperspectief, met hier en daar wat aanpassingen. We zeggen hier duidelijk berucht bij omdat sommigen deze combat goed genoeg vinden, terwijl anderen er een complete afkeer van hebben en het graag eens anders willen zien. Ditmaal zijn er uiteraard heel wat skills aan het combatsysteem toegevoegd om het geheel interessanter te maken dan de hele tijd op de linker- en rechter-muisknop te klikken.

Skills kunnen ontgrendeld worden door bepaalde wapens, armor of vaardigheden van je personage regelmatig te gebruiken. Het effectief activeren van deze actieve of passieve skills vereist skillpoints, die verdiend kunnen worden door skyshards in de wereld te zoeken of door bepaalde quests tot een goed einde te brengen. Op het eerste zicht zijn er voldoende skills en subonderdelen om builddiversiteit toe te laten, maar of alles in balans is en of er genoeg afwisseling en keuze zal zijn, is op dit moment moeilijk in te schatten.

Wat ons het meeste stoorde bij de combat in Elder Scrolls Online, is het feit dat er zo goed als geen feedback in de game zit. De animaties, zowel die van jou als die van de andere personages, zien er enorm gedateerd uit en ook de geluidseffecten geven nooit de indruk dat je op een monster of persoon aan het meppen bent. Het lijkt op het eerste zicht een onbelangrijk iets, maar wanneer het de bedoeling is om honderden vijanden om te brengen, is een goede feedback ontzettend belangrijk. Het geeft de speler dan toch de indruk dat hij of zij daadwerkelijk in een gevecht verwikkeld is dan bij wijze van spreken random met zijn of haar wapen in de lucht te slaan. Een andere mechanic waar Bethesda dringend aan zou moeten sleutelen is de stealth. Door een erg beperkte zichtradius van de vijand is het zelden de moeite om stealth te gebruiken in tal van situaties.

Er zijn naast de combat ook heel wat andere typische MMO-elementen aanwezig. Sommigen hiervan, zoals het sociaal karakter ervan en de bijhorende chatpaneel, zijn vrij standaard. Andere zaken, zoals de user interface, inventory en het lootsysteem, voelen enorm gedateerd en onpraktisch aan. Het is leuk dat de makers ons bijvoorbeeld meer schermruimte willen geven voor extra immersie, maar een RPG of MMO verkennen zonder minimap in het scherm is een zeer vervelende belevenis en werkte dus in ons geval zelfs averechts. Nog nooit hebben we in een MMO zo vaak op de m-knop moeten duwen om ons te oriënteren. De klassieke richtingsbalk, die we van de andere Elder Scrolls-games kennen, is wel aanwezig, maar in dit geval niet het meest ideale alternatief. Het feit dat we in het menu 'add-ons' als onderdeel zagen, geeft ons wel hoop naar eventuele oplossingen van de community. Naast deze zaken bevat Elder Scrolls Online ook crafting, de mogelijkheid tot mounts en een vrij standaard pvp-modus, dewelke een realm versus realm-principe zal hanteren. Meer dan een vluchtige blik hebben we deze zaken niet kunnen geven, maar op het eerste zicht viel er niet meteen iets speciaals of apart op bij hetgeen we tot nu toe gezien hebben.

Met een budget van een slordige 200 miljoen dollar is The Elder Scrolls Online een erg dure bedoening voor Bethesda. Heel wat van dat budget gaat ongetwijfeld naar enkele bekende stemacteurs. De voice-overs in de game zijn dan ook van erg hoge kwaliteit en het aantal stemmen dat de game rijk is, is erg uitgebreid en indrukwekkend te noemen. De soundtrack is ook helemaal niet mis, maar de geluidseffecten stellen zoals eerder aangegeven wel flink teleur. Hier en daar zijn er ook wat stemmen die niet blijken te werken wanneer een personage begint te praten. Dit zijn gelukkig slechts kleine bugs die men vlug kan oplossen in de komende tijd.

Visueel gezien kent The Elder Scrolls Online enkele prachtige locaties, waarvan de talloze steden absoluut het paradepaardje zijn. Helaas zijn er ook heel wat gebieden en gedeeltes in het spel die er minder indrukwekkend uitzien. De gekozen stijl zal volgens ons bovendien snel verouderd gaan aanvoelen. Wanneer je weet dat een MMO meestal een aantal jaren moet meegaan, neemt Bethesda met de gekozen stijl alvast een erg groot risico.

Onze hands-on preview beëindigen doen we met een wat minder postieve noot, iets wat velen ongetwijfeld zagen aankomen en waar we jullie nu toch al voor willen waarschuwen. The Elder Scrolls Online heeft namelijk een erg uitgebreid en hoog kostenplaatje. Naast het aanschaffen van de basisgame zal je ook nog een maandelijkse subscription fee moeten betalen om te blijven spelen in Tamriel. Xbox One-bezitters zullen ook in het bezit moeten zijn van een Live Gold-abonnement, terwijl Playstation 4-eigenaars zonder PS Plus ook verder kunnen. Als het hier bij bleef, hebben we eigenlijk te maken met een vrij oud en klassiek MMO-model, waar op zich niet veel mis mee is wanneer het spel genoeg content kan aanbieden en wanneer de core mechanics meer dan behoorlijk lijken te werken.

The Elder Scrolls doet er helaas een flink schepje bovenop. Er is een in-game store met microtransacties zoals typische convenience items en cosmetic skins, die de spelers ongetwijfeld wat centjes armer zal maken. Mensen die een speciale editie (Imperial Edition) pre-orderen krijgen tevens een exclusief ras en de mogelijkheid om exclusieve gear te craften. Dit principe is wel erg 'pay-to-win' en komt erg vaak voor bij heel wat free-to-play MMO's, maar we hebben dit toch zelden of nooit bij een dergelijke game gezien. Iedereen die het spel op voorhand bestelt, kan trouwens met elk ras in een alliantie naar keuze beginnen, wat totaal geen steek houdt en de lore helemaal teniet doet voor deze speler. Het merendeel van deze beslissingen lijken op dit moment vast te staan, maar we hopen dat Bethesda alsnog inziet dat het anders en beter kan.

Na al een heel aantal uren in de wereld van The Elder Scrolls Online vertoefd te hebben, begrijpen we de gemengde reacties over het spel maar al te goed. We vonden heel wat quests enorm goed uitgewerkt en geslaagd, maar het merendeel hiervan voelde aan als een typische ervaring die je (beter?) in een singleplayer game zou beleven. Op zich zou dat niet erg zijn, maar er zijn helaas heel wat matig uitgewerkte MMO-elementen in The Elder Scrolls Online verwerkt en nergens probeert het spel erg vernieuwend te zijn, eigenwijs te doen of het genre te verbeteren. Wanneer we dan nog eens rekening houden met de talloze onkosten die je moet maken om van de volledige ervaring te kunnen genieten, stellen we ons wel wat vragen. Tenzij men in de komende weken heel wat zaken drastisch verbetert of aanpakt, vrezen we dat de game weinig kans zal maken om stand te houden in het meedogenloze MMO-landschap. Desalniettemin zien we hier en daar toch wat potentieel in The Elder Scrolls Online, dus het is nu aan Bethesda om ons alsnog aangenaam te verrassen, al dan niet in de wat latere toekomst, want de goede elementen van een singleplayer Elder Scrolls in een multiplayeromgeving zou bijzonder goed kunnen werken.