Hands-on preview: The Elder Scrolls Online

Door Phazon, 11-02-2014 00:03

The Elder Scrolls Online

Het is alweer meer dan twee jaar geleden dat we nog eens met een Elder Scrolls-game aan de slag konden gaan. 2014 zal ons echter geen Elder Scrolls VI brengen, maar een online MMORPG die in de wereld van Tamriel plaatsvindt. Er is de laatste tijd al heel wat nieuws vrijgegeven over de game en ook wat ophef rond ontstaan, dus leek het ons alvast geen slecht idee om The Elder Scrolls Online tijdens een bèta eens aan de tand te voelen. Heeft de game een kans om binnenkort genoeg op te vallen tussen al het MMO-geweld van de laatste jaren?

Vergeet (gedeeltelijk) Skyrim en de draken met bijhorende shouts. The Elder Scrolls Online situeert zich in het 'tweede tijdperk' (2E 583), een periode die voor de lore-fanaten gekend staat als de Interregnum. Politieke instabiliteit was een alledaagse realiteit en de Daedric Prince Molag Bal maakte hier gretig misbruik van. Zijn bedoeling is om heel Tamriel naar zijn eigen rijk, Coldharbour, in Oblivion te verhuizen. Molag Bal stuurt Dark Anchors (letterlijk duistere haken) naar Tamriel om zijn missie te voltooien. Gelukkig steekt de Fighters Guild hier een stokje voor of probeert het dat toch.

Jijzelf begint als The Soulless One en probeert, nadat je uit Coldharbour weet te ontsnappen, ook het versmelten van Tamriel en Coldharbour in Oblivion te verhinderen. The Elder Scrolls stond altijd al gekend als een serie vol verhaal en lore en dat is ook ditmaal niet anders. Zij die zich hier steeds enorm in verdiept hebben, zullen dus smullen van hetgeen de game te bieden heeft. In welke mate alles consistent genoeg is en daadwerkelijk past in het algehele verhaal, kunnen we momenteel moeilijk inschatten.

Er zijn in totaal zeven verschillende facties in The Elder Scrolls Online, waarvan drie erg belangrijke:  Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant en Ebonheart Pact. De Aldmeri Dominion wordt geleid door Queen Aryenn en omvat de Altmer, Bosmer en Khajiit. Deze rassen heersen over de Summerset Isles, Elsweyr en Valenwood. De Daggerfall Covenant wordt daarentegen geleid door King Emeric. Orcs, Bretons en Redguards maken onderdeel uit van deze aliantie en heersen over High Rock, Hammerfell en de provincie Orsinium. Tot slot hebben de Ebonheart Pact. Dunmer, Argonians en Nords worden geleid door Jorunn the Skald-King en beheersen de regio's van Skyrim, Morrowind en Black Marsh.

Menig gamer zal intussen wel doorhebben dat er heel wat keuze is wat rassen en allianties betreft, evenals de regio's waar je in terecht zal komen. Het loont absoluut de moeite om met deze voorkennis een keuze te maken, aangezien sommigen misschien liever net iets nieuws en onbekend willen uitproberen, terwijl anderen allicht een gekende (begin)regio verkiezen. De andere vier factions, die geen onderdeel zijn van bovenstaande allianties uitmaken, zijn: Fighters Guild, Mage's Guild, Thieves Guild en The Dark Brotherhood. Terwijl de vechtersbazen zich focussen op het vernietigen van de duistere haken van Molag Bal, houden de tovenaars zich vooral bezig met het bestuderen van lore. De twee andere gildes zijn momenteel (en op lancering) nog niet verkrijgbaar. De laatste vier facties zijn gedurende het spel beschikbaar en geven de speler de kans om heel wat leuke avonturen te beleven en verhaal te achterhalen.

Het principe in The Elder Scrolls Online is vrij simpel. Net zoals iedere MMO is het de bedoeling om een hele resem aan quests te voltooien die je ervaring zullen geven. Het merendeel van de quests die we gedaan hebben, zijn erg diepgaand en uitgewerkt met heel wat verhaal en achtergrond. Je kan de quests eigenlijk het beste vergelijken met degenen die in de vorige TES-games aanwezig waren, alwaar het de bedoeling was om van punt a naar b te gaan of bepaalde kerkers te verkennen. Dat houdt ook in dat we vooral te maken hebben met uitgebreide en langere quests dan we van de meeste MMO's gewoon zijn. Naast de uitgebreide main quests en uitgewerkte side-quests krijgen we zo nu en dan ook eens een typische MMO-quest voorgeschoteld waar we een aantal vijanden moeten doden. Hoe dan ook waren we over het algemeen best tevreden, want qua kwaliteit is het quest-gedeelte ongetwijfeld een van de betere zaken in de game. Wel zou men nog best wat bazen en uitdagingen herbalanceren, want er zijn regelmatig stevige verschillen qua moeilijkheid te bespeuren in een aantal quests (die voltooid moeten worden om verder te gaan naar de volgende reeks opdrachten), waardoor het soms erg moeilijk wordt om verder te gaan in het spel.

In een Elder Scrolls-game is het natuurlijk ook de bedoeling om de wereld te verkennen en daar worden we ook een beetje voor beloond. Helaas is het aantal expierence points dat je krijgt verwaarloosbaar klein en slaagt men er niet altijd in om de exploratie daadwerkelijk de moeite waard te maken. We zijn heel wat gebieden tegengekomen in een grotere regio die erg leeg aanvoelden of waar gewoonweg niets te beleven viel, wat bij ons en de speler vaak tot wat teleurstelling zal leiden. Tal van MMO's hebben intussen het voorbeeld van Guild Wars 2 gevolgd om de speler voor exploratie te belonen, maar het lijkt alsof Bethesda hier totaal niet naar gekeken heeft, wat best jammer is. We konden ons daarom eigenlijk ook nooit van het gevoel ontdoen dat we een soort van Elder Scrolls singleplayergame met MMO-elementen aan het spelen waren. Natuurlijk is de game voor ons (op een aparte, private server) een heel andere belevenis dan voor zij die op een publiekelijke bètaserver aan het spelen zijn, maar het is vooral de combinatie van de volgende alinea's die ons een wrange nasmaak geven.