4gamers.be

Total War: Rome II

Door GuerrillaDawg, 15-06-2013 08:30

Politieke spelletjes in Total War: Rome 2


Als we terugdenken aan het Romeinse Rijk, dan komen de bloederige gevechten meteen ter sprake. Denk maar aan de Battle of the Teutoburg Forest, een pittig scenario waarin drie Romeinse legioenen volledig werden verwoest door een leger Germaanse stammen. De generaal van die legioenen, Publius Quinctilius Varus, verloor er zelfs het leven bij en sindsdien wordt hij herinnerd als de generaal die "drie Romeinse legioenen verloor en zijn eigen leven". Althans, dat staat er tenminste toch in de geschiedenisboeken. In Total War: Rome 2 kan het echter nog alle kanten uit. Is het revanchetijd voor Publius Quinctilius Varus? Zal jij de Romeinen naar de glorie leiden of is het toch maar eens tijd voor een wereldverovering door de Galliërs? Alles is mogelijk, want jij schrijft de geschiedenis in Total War: Rome 2.

Tijdens onze korte speelsessie mochten we al meteen zo'n stukje geschiedenis herschrijven. Scenario bij uitstek was de Slag bij de Nijl (47 v.Chr.), een gevecht waar Julius Caesar en Cleopatra VII samen de vijandige koningin Arsinoe IV en koning Ptolemy XIII verslaan om zo de troon van Egypte binnen te rijven. Om meteen aan te tonen dat het ook anders kan, mochten we beginnen aan de kant van Arsinoe en Ptolemy. Een beetje de underdog spelen terwijl we de geschiedenisboeken een lesje leren zou je denken, maar gek genoeg was de reden dat we als Egypte begonnen toch ietwat anders: het was namelijk de makkelijkste kant om het gevecht te winnen, daar de Romeinen eigenlijk in de minderheid zijn. 

Total War: Rome II screenshot

Maar goed, het eerste dat ons opvalt wanneer we het slagveld betreden is de combinatie van een zeegevecht en landgevecht in één groot gevecht. De reden hiervoor is simpel: net voor de demo-sessie werd gestart, kon je schepen bij de Nijl zien liggen. Omdat die schepen dus dicht bij onze troepen lagen, zorgt het ervoor dat ze onderdeel worden van het gevecht. Dit houdt in dat je dus ook de hulp van je schepen kan inschakelen wanneer je steden wil belegeren, iets dat al duidelijk werd gemaakt in de verscheidene trailers en screenshots. Het zorgt er ook meteen voor dat jouw bootjes gewoonweg belangrijker aanvoelen. Meestal zal je wel eerst de vijandelijke schepen moeten uitschakelen, maar daarna kan je jouw grondtroepen versterken door wat schepen aan wal te plaatsen en de troepen uit die schepen te gebruiken voor het gevecht op het land.

Het omgekeerde is echter ook mogelijk. Onze Egyptische troepen in dit gevecht beschikken namelijk over een deftig aantal ballista's aan land en - ondanks het feit dat ze ook erg handig zijn voor het landgevecht - kunnen deze al snel het einde betekenen van de Romeinse schepen, zeker in combinatie met onze eigen schepen. Eenmaal we ons echter terug focussen op het landgevecht, zijn er daar uiteraard ook nog enkele leuke speeltjes. Denk maar aan een resem hooiballen die je door één simpele muisklik in vuur en vlam kan steken om ze daarna naar beneden te rollen, recht in één van de Romeinse legioenen. Timing is hier wel cruciaal, want één seconde te vroeg en de hooiballen bereiken hun bestemming niet of - erger nog - ze raken jouw eigen troepen. Gelukkig zijn wij heer en meester van de RTS en nadat we tweemaal onze eigen troepen in de fik hebben gestoken, raakt één van onze hooiballen de frontlinie van de Romeinen. Om hen uit hun lijden te verlossen, sturen we snel nog even onze olifanten op hen af, want niets beter dan een leger olifanten die een groepje Romeinen plat stampt.

Total War: Rome II screenshot Total War: Rome II screenshot

Om dit alles wat extra effect te geven, maken we meteen gebruik van de nieuwe close-up unit camera die in de game zit. Deze camera plaatst je meteen tussen je eigen troepen (op gezichtsniveau) en het zorgt er voor dat je echt het gevoel krijgt alsof je het gevecht zelf beleeft. Gebruik je het, net zoals wij, op een groepje olifanten die al lopend naar de vijandelijke Romeinen stormen, dan is het bijna onbeschrijfelijk om te zien hoe die beesten uiteindelijk hun vijand rammen, zeker van zo dichtbij. En alsof dat nog niet genoeg was, zijn de details van jouw units, zelfs op dit ingezoomde niveau, tot op de puntjes uitgewerkt. Zelfs de animaties hebben een zeer realistische toets meegekregen, een hele grote verbetering tegenover het origineel.

Een tweede grote verbetering tegenover het origineel, naast de gevechten, is de wereldmap-sectie. In Rome: Total War II heb je een gigantisch grote wereldmap. Europa zit er in zijn volle glorie bij en je hebt zelfs een deel uit Afrika en nog een deel naar het Oosten toe. Omdat dit alles net een beetje te groot is, hebben ze alles opgesplitst in provincies. Die provincies introduceren op hun beurt het edict-systeem, een nieuwe feature die je perks en bonusses geeft naargelang je bepaalde provincies volledig hebt overgenomen. Dit systeem wordt op zijn beurt bijgestaan door een politiek spel, aangezien je vaak de keuze krijgt om een lid van de senaat uit te moorden, te steunen of hem af te persen. Het zijn allemaal extra features die het geheel toch weer dat tikkeltje realistischer maken, zeker gezien de rol van de politiek in het Romeinse rijk.

Total War: Rome II screenshot

Dat is ook meteen wat er zo goed is aan deze sequel. Niet enkel de grootschalige gevechten zijn verbeterd, maar de gehele wereld straalt nu echt een Romeins Rijk uit. Je moet je units ook niet meer trainen in één van je steden, want je kan ze nu rechtstreeks recruteren via je legioen op de wereldmap. Ben je op vijandelijk terrein? Dan kan je nog steeds units recruteren, al zijn het dan wel huurlingen. Mocht je trouwens schrik hebben dat je ultra-über Romeins legioen zou sterven waarna je hun ervaring kwijt bent, zelfs dan moet je geen schrik hebben. Zelfs al wordt een heel legioen uitgemoord, dan nog zal het legioen overleven. Hun ervaring zal dan worden overgedragen aan de nieuwe soldaten, vergelijkbaar met de vele kompanies uit Band Of Brothers, een vergelijking die de ontwikkelaar trouwens zelf aanhaalde. Meer nog, elk legioen bevat zelfs een ervaringsmeter waarmee je tradities kan kopen. Dat zijn dan aanvalsbonussen of extra expertise her en der, een extra optie zodat je toch nog wat meer customisatie onder je troepen hebt. 

Conclusie

Total War: Rome II heeft alles in huis om zijn voorganger dubbel en dik te overtreffen. Op het eerste zicht is het natuurlijk vooral die verbeterde grafische engine die heel wat mensen imponeert, maar eigenlijk zit er zoveel meer in deze game. Denk maar aan het nieuwe edict-/politiek systeem, de vele kleine aanpassingen aan de gevechten/units en vergeet ook zeker niet de wereldmap, want die ziet er erg indrukwekkend uit. En dan te denken dat we nog maar één gevecht hebben gespeeld, de toon is dus alvast gezet.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam