4gamers.be

Hands-on: Divinity: Original Sin

Door GuerrillaDawg, 03-05-2013 12:34

Vrijheid om te zondigen in Divinity Original Sin


Divinity: Original Sin heeft zijn naam niet gestolen, zoveel is zeker. De isometrische turn-based RPG van Larian Studios brengt namelijk een nodige portie originaliteit met zich mee, maar tegelijkertijd is de game ook een ode aan de ietwat oudere RPG's. Denk maar aan Ultima VII, de oudere Fallout-games of zelfs The Temple of Elemental Evil, RPG's die ook Swen Vincke (CEO van Larian Studios) in de mond nam toen hij vol lof bezig was over zijn nieuwste game. 

Vincke heeft daar ook wel reden toe, want aan ambitie ontbreekt het bij Divinity: Original Sin niet. De RPG bundelt heel wat zaken samen die dezer dagen steeds minder aanwezig lijken te zijn in RPG's. Om te beginnen heeft Larian Studios geopteerd voor een ietwat dieper combat-systeem aangezien er een turn-based vechtsysteem in de game verwerkt zit, waardoor spelers minder zullen buttonbashen en meer zullen moeten nadenken over hun acties en het dusdanig strategisch zullen moeten aanpakken. Voorts zal er ook heel wat meer verkenning zijn, met geheime steden die naar verluidt door 60% van de spelers wellicht niet eens gevonden zullen worden. Een echte old-skool RPG dus, maar wel eentje die gemaakt is volgens de normen die we de dag vandaag gewend zijn.

Divinity: Original Sin screenshot

Als we echter over een game als Divinity: Original Sin spreken, dan moet de Kickstarter uiteraard ook aan bod komen. Die heeft de kaap van 1 miljoen dollar net niet gehaald, maar dankzij de hulp van paypal en fundraisers is het bedrag uiteindelijk wel bereikt. Één miljoen dollar blijft natuurlijk wel weinig als je begint te vergelijken met andere grote kickstarters als Torment: Tides Of Nomunera of Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues, maar ondanks het bijeengeraapte bedrag heeft Divinity: Original Sin wel een voordeel tegenover die andere RPG's die Kickstarter hebben gebruikt. De game van Larian Studios is namelijk al twee jaar in ontwikkeling en de release staat zelfs al gepland voor november dit jaar, iets wat de andere Kickstarters niet meteen kunnen zeggen. Meer nog, de reden dat we deze preview hebben geschreven, is omdat we al een speelbare alpha-versie voorgeschoteld kregen op het hoofdkwartier van Larian in Gent. De studio legde wel extra nadruk op het feit dat deze speelbare demo eigenlijk een verouderde "pre-alpha versie" is, maar eerlijk gezegd zag alles er al vrij indrukwekkend uit. De Kickstarter zou dus enkel maar meer afwerking met zich meebrengen, wat voor de spelers mooi meegenomen is.

Om te beginnen is Divinity: Original Sin een prequel op Divine Divinity. We volgen het verhaal van een man en vrouw, beiden Source Hunters, die normaliter op jacht gaan naar The Source omdat dat een verboden vorm van magie is. Het duurt echter niet lang of het kwaad ontwaakt en door middel van een plotwending, die we jullie niet zullen verklappen, zijn onze twee helden plotseling zelf gebruikers van The Source. Vrij ironisch dus en we krijgen hierdoor ook meteen een déjà-vu gevoel omdat hetzelfde al eens gebeurd is in Divinity 2. Daar werd de Dragon Slayer zelf een draak, net zoals onze Source Hunters nu dus Source-gebruikers zijn. Het moet trouwens gezegd worden dat dit alles nog niet verwerkt was in de speelbare alpha-versie, maar dat weerhield de verteller van dienst er niet van om het met de nodige overtuiging te vertellen.

Divinity: Original Sin screenshot

Wat zat er dan wel al in die alpha? Een speelbaar co-op systeem, het turn-based combat-systeem, een volledig werkend gebied (inclusief NPC's, vijanden, gebouwen enzovoort) en de nodige portie Larian-humor. Op dat laatste komen we later nog terug, maar eerst zullen we het even hebben over het speelbare stuk land dat we voorgeschoteld kregen. Opmerkelijk was dat alles er piekfijn uitzag, want Larian heeft in deze game echt een mooie grafische engine neergezet. Het is ook dezelfde engine die wordt gebruikt voor Dragon Commander, dus dat belooft ook meteen voor die game. Maar goed, nadat we al dat pracht en praal aanschouwd hebben, is het tijd om de wereld te verkennen. We speelden deze alpha samen met een andere journalist (op twee aparte schermen) in co-op en het eerste dat ons dan opviel was de immense vrijheid die we samen hadden.

Het is namelijk niet verplicht om steeds bij elkaar te blijven en het is zelfs niet verplicht om deel te nemen aan hetzelfde turn-based gevecht, iets dat je dezer dagen eigenlijk weinig ziet bij multiplayer-games. Het is bijvoorbeeld perfect mogelijk dat speler A op het strand aan het vechten is tegen een groepje orks terwijl speler B in een of andere kroeg zit te babbelen tegen een groepje NPC's om zijn sociale vaardigheden wat te verhogen. Dat betekent echter niet dat je elkaar moet ontwijken, want je kan bijvoorbeeld ook samen conversaties aangaan met NPC's en elke speler kan dan zijn eigen keuze maken. Als de spelers bijvoorbeeld een andere keuze willen maken, dan ontstaat er een soort discussie en dan zal elke speler een bepaalde conversatie-optie moeten kiezen. Dit houdt in dat je kiest tussen intimidatie, charme of redenering en de winnaar van die discussie bepaalt dan hoe de quest wordt afgehandeld.

Divinity: Original Sin screenshot

Het is misschien een detail voor sommigen, maar het is ergens wel bewijs dat Larian Studios toch wel meer aandacht geeft aan de kleine, maar belangrijke, dingen in een RPG. Het zorgt er overigens voor dat elke speler zijn eigen mening heeft in deze game, net zoals een echte pen & paper-game. Een voorbeeldje misschien? Later in de game bezoeken beide spelers een bordeel en één van de "dames van plezier" zou de mannelijke held herkennen. De speler die dan met de mannelijke held speelt, kan dan beslissen om te zeggen dat hij haar kent of te zeggen dat hij de dame in kwestie nog nooit gezien heeft. Meteen bewijs van die typische Larian humor waar we het eerder al over hadden, maar het brengt ook interactie met de vrouwelijke heldin mee, die haar eigen mening zal hebben over dit vreemde voorval.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam