Shogun 2: Total War
De Total War-reeks staat al een hele tijd bekend voor zijn chaotische slagvelden en unieke settings. Bij het nieuwste deel in deze reeks is dit niet anders, want Creative Assembly gaat met dit deel terug naar de oorspronkelijke roots waar het allemaal mee begon: Shogun.
Shogun 2: Total War speelt zich af tijdens de zestiende eeuw in het middeleeuwse Japan waar negen concurrende clans elkaar te lijf gaan in een heuse oorlog. Jijzelf kan een keuze maken tussen deze negen clans (de Kikkawa’s, Miyoshi’s, Chosokabe’s en anderen) en hun Daimyo worden. Elk van deze clans heeft zijn voor- en nadelen. Vermits de preview zich beperkte tot een kleine campagne met enkel de Chosikabe's, kunnen we de mogelijke verschillen en unieke eigenschappen van deze clans moeilijk onthullen, al kan je daarvoor wel al terecht op de officiële site of wachten op onze review.
Het doel van jouw clan is natuurlijk om elke vijandelijke clan een kopje kleiner te maken en jouw clan naar de heerschappij te leiden van Japan en alle omliggende provincies. Met dit doel in je achterhoofd begin je aan de missie die je werd opgelegd, maar gelukkig moet je dit niet meteen met strijd doen. Zoals in voorgaande reeksen kan je nu ook gebruik maken van diplomatie in het spel. Zo kan je met andere clans onderhandelen voor eventuele samenwerkingen, handelsovereenkomsten, militaire toegang vragen voor jouw leger en veel meer.
Het besturen van je clan
Zoals steeds zal je ook inkomsten nodig hebben voor het uitbouwen van je leger, het uitbreiden van je dorpen tot steden, het aanleggen van wegen en dergelijke. Het innen wordt nog steeds gedaan door belastingen te vragen bij je bevolking. Het spel geeft je hierbij de mogelijkheid om zelf te kiezen welke van vijf manieren je wil. Zo gaat het van minimale taksen tot zeer hoge. Maar let op, zoals in het echte leven moet je voorzichtig omgaan met het vragen van belastingen, want zeer hoge belastingen zullen ervoor zorgen dat het volk zich tegen je keert, terwijl minimale belastingen je een populaire Daimyo maken met een bescheiden schatkist. Een voorzichtige aanpak en de situatie bij elke zet grondig analyseren is dus de boodschap, want het uitbouwen van een leger heeft natuurlijk zijn kosten.
Het bouwen van de correcte/benodigde constructie is nog steeds van tel in Total War, maar bij Creative Assembly zijn ze deze keer nog een stapje verder gegaan. Wanneer je bijvoorbeeld cavalerie wil trainen, zal je niet alleen het gebouw nodig hebben, maar zal je ook nood hebben aan stallen die ervoor zorgen dat je paarden kan houden. Deze gedachtegang verspreidt zich ook in de rest van het spel. Wil je ervoor zorgen dat jouw vesting stenen muren heeft in plaats van houten? Dan mag je op zoek gaan naar een stad met een steenmijn. Deze speciale grondstoffen kunnen ervoor zorgen dat je toegang krijgt tot speciale eenheden en extra’s voor jouw steden en dorpen.
Ten strijde trekken
Het bestrijden van de vijandelijke clans is nog steeds gestoeld op de succesformule die we na tien jaar gewoon geworden zijn van de reeks. Zo zal je je land moeten verdedigen tegen vijandelijke clans, maar kan je natuurlijk altijd rekenen op je bescherming rond jouw stad indien je dit hebt gebouwd natuurlijk. Wat je meteen opmerkt in deze campagne, en ook een groot verschil is tegenover bijvoorbeeld Empire: Total War, is dat jouw vesting niet bestaat uit zoveel meters hoge muren en torens, maar uit verschillende lagen. Deze lagen zorgen ervoor dat je elke laag tot op het bot kunt verdedigen, met de nodige chaos verzekerd.
Aanvallers zullen de eerste laag moeten bereiken door te klimmen, aangezien jouw vesting op een heuvel staat gebouwd. Deze geweldige techniek brengt met zich mee dat elk gevecht een beetje anders is. Afhankelijk van het soort troepen dat de vijand heeft, wordt elk gevecht iets uniek. De vijanden zullen nu ook steeds andere technieken gebruiken wat troepenplaatsing betreft. Zo zal de ene zorgen voor een afleiding met een grote groep als frontale aanval, terwijl 2 groepen soldaten achter jou oprukken voor een aanval in de rug. Ondertussen heeft een andere groep zijn soldaten overal wat gespreid om chaos te creëren.
Aan het aanvallen is ook flink gesleuteld, want met de start van het gevecht krijg je soms de keuze of je gebruik wilt maken van een "extra verdediging". Zo kan je bijvoorbeeld een houten muurtje voor de eerste linie plaatsen zodat deze wat beschermd zijn tegen pijlen van de vijand. Bij het aanvallen moet je de vijandelijke vestiging betreden door te klimmen (reken hierbij op verlies van manschappen) of kan je de toegangspoorten in brand steken en zo de vijandelijke vesting binnendringen. Wanneer je gekozen hebt voor het beklimmen is het aan te raden dat je je troepen nadien naar een toegangspoort laat rennen, om zo een veilige toegang voor de rest van je troepen te vrijwaren.
Met elke overwinning verkrijgt jouw generaal XP (experience points) en wanneer je een volgend level bereikt hebt, krijg je de mogelijkheid om twee punten te spenderen om jouw generaal te "upgraden". Zo heb je bijvoorbeeld intimidatie (het moraal van vijandelijke troepen daalt sneller dan bij een andere generaal), infanterieleider (hier krijg je de mogelijkheid: Stand & Fight) en nog veel meer.
Row row row your boat
Het voeren van oorlog speelde zich in de voorgaande reeksen altijd af op het land , maar sinds Empire: Total War werden deze ook naar de oceaan gebracht. Je kan met heuse slagschepen - bewapend met kanonnen van top tot teen - de vijand te lijf gaan. Total War: Shogun 2 heeft dit uiteraard ook meegekregen. Enkel zal je de heuse schepen met kanonnen moet inleveren voor schepen die lijken op "drijvende kastelen", een Bune genaamd. Deze drijvende kastelen bestaan in drie soorten: de kleine, middelmatige en grote schepen. Elk van deze drie soorten heeft zijn voor- en nadelen.
Zo hebben de grote schepen een enorm aantal manschappen aan boord om de vijand te lijf te gaan, maar zijn ze zeer traag in het manoeuvreren. Terwijl de kleinere schepen een klein aantal manschappen met zich meenemen, gaan ze - zoals het principe geldt - als een warm mes door boter. Met deze eigenschappen van de schepen in het achterhoofd moet je steeds goed nadenken wat je juist met je vloot wil aanvangen. De bemanning op je schepen bestaat voornamelijk uit boogschutters en soldaten die de vijand met hun zwaard te lijf zullen gaan. Deze laatste soort soldaten zullen dienen voor een leuke extra in deze zeeslagen - iets wat ook al in de vorige twee titels aanwezig was. Je zal namelijk de mogelijkheid krijgen om een vijandelijk schip te enteren, waarbij je soldaten de vijand bestrijden met hun zwaard. Wanneer dit lukt zal de vijand zich overgeven en kan het schip overgenomen worden. Iedereen wil toch met oorlogsbuit naar huis? Buiten deze drijvende schepen heb je natuurlijk ook nog schepen met specifieke eigenschappen. De ene richt zich volledig op boogschutters en de andere benadrukt het gebruik van kanonnen.
Een subtiele vernieuwing tegenover de vorige twee titels is dat een schip in vuur en vlam kan staan na diens vernietiging. De bemanning zal zich proberen te redden door van het schip te springen. Zwemmen zullen ze, maar zonder uitzicht op redding gaan ze uiteindelijk vooral de vissen van de zeebodem voorzien van voedsel.
Japanners op hun best
Grafisch ziet Total War: Shogun 2 er uitstekend uit. Ondanks het feit dat dit nog maar een preview is, merk je meteen op dat er al flink aan het spel gesleuteld is. De map waarop je het meeste van je tijd op zal vertoeven oogt mooi en is goed uitgewerkt. Zo werd de oceaan grondig onder handen genomen en ziet deze er nu natuurlijk en realistischer uit. Tegenover de vorige game is er ook iets nieuws qua wereld. Wanneer je immers begint, wordt enkel de beginregio gedetailleerd getoond en ziet de rest er gewoon uit als een landkaart. Begin je echter met het verplaatsen van je troepen naar ander gebied, dan zal dat stukje van de landkaart omtoveren naar een gedetailleerde omgeving. Dit geeft een leuke twist aan het spel, aangezien je nooit zal weten hoeveel steden er zich juist in die regio zullen bevinden. Ook het detail van de eenheden is geweldig. Des te verder je inzoomt, des te meer je mond zal openvallen. Elke soort eenheid heeft zijn eigen kleurtjes en kostuums. Zo kan je meteen boogschutters herkennen en zie je samoerai-eenheden al van ver afkomen. Vooral de eenheden die met maskers komen opzetten, zijn mooi om te aanschouwen. Elke eenheid heeft immers zijn eigen masker en deze zijn behoorlijk gedetailleerd.
Gelukkig trekken deze details zich ook door naar de gevechten tussen de troepen. Wanneer je soldaten lijf-aan-lijfgevechten laat doen, merk je meteen iets op. De animatie is namelijk opnieuw uitgewerkt en voelt redelijk subliem aan momenteel. Zo zal je merken dat je eenheden de vijand zullen proberen te blokkeren, weg duiken bij een slag en zelf genadeloze slagen uitvoeren. Creative Assembly wist eens te vertellen dat je niet veel dezelfde animatie te zien zal krijgen en dat hebben ze in deze preview wel degelijk bewezen. Verder hebben andere zaken (zoals je paarden) ook betere animaties gekregen. Andere effecten die we reeds kenden uit de voorgaande telgen zijn natuurlijk ook nog steeds aanwezig. Zo zullen de muren van je vesting nog steeds vuur kunnen vatten en merk je de inslagen van kanonskogels op gebouwen.
De Japanse sfeer van Shogun 2: Total War merk je ook in de soundtrack van deze titel. Typische Japanse instrumenten en stemmen verwarmen het spel en zorgen voor een aangename beleving van het spel. Verder heb je nog steeds de toespraak van jouw generaal die je manschappen klaarstoomt om al hun krachten te geven op het slagveld. Deze toespraak is goed vertolkt met Japanse stemmen, waarbij je jezelf ook klaarstoomt om aan de slag te gaan. De geluiden van je manschappen tijdens het bestrijden van de vijand klinken realistisch en voelen krachtig aan. Zo zal je ze kunnen horen schreeuwen als ze een frontale aanval op de vijand uitvoeren en hoor je ze tieren van angst wanneer ze in de pan gehakt worden.