4gamers.be

Hands-on: Company of Heroes 2

Door rafbanaan, 10-12-2012 18:00

Zes jaar geleden konden de pc-gebruikers een nieuwe reeks ontvangen in het RTS-genre, genaamd Company of Heroes. Company of Heroes was een schot in de roos voor Relic Entertainment en dat uitte zich in lovende recensies en een hardcore community die vandaag de dag de titel nog naar hartenlust opstart. In mei kregen we het goede nieuws dat we in 2013 eindelijk een vervolg mogen verwachten op de geprezen RTS-serie met als naam Company of Heroes 2. We kregen onlangs de kans om de multiplayer van Company of Heroes 2 te spelen en willen onze mening dan ook graag met jullie delen.

Company of Heroes 2 neemt als setting het conflict tussen de Duitsers en de Sovjet-Unie. Uit de geschiedenislessen hebben we geleerd dat het Oosterfront geen lachertje was en de meeste slachtoffers eiste. In de winter vochten de soldaten dan ook eerder tegen de kou dan de vijand die zich enkele kilometers verder bevond. Omdat het weer een grote factor speelde tijdens de oorlog heeft ontwikkelaar Relic Entertainment dit element ook overgebracht in haar titel, maar hoe exact bespreken we later.

Company of Heroes 2 screenshot

In de multiplayer gingen we 2vs2 aan de slag op twee mappen en dit met de Victory Point-mode. In deze mode moet je de drie Victory Points van de andere speler proberen te veroveren en te behouden om zo zijn of haar punten te laten zakken naar nul. De eerste map, genaamd Pripyat River, neemt ons mee naar de Pripyat rivier en dit met zachte lentetemperaturen. Je zal namelijk niet altijd in besneeuwde en winterse omgevingen de vijand bevechten. De tweede map waar we onze tactische kunsten op los konden laten, was Rzhev Frontline. We gaan over van de zonnige lentedagen naar een grimmige en koude wintersfeer. Op de map zijn dan ook alle rivieren bevroren en ligt er een dikke laag sneeuw op het landschap.

Het eerste wat je opvalt, is dat de ontwikkelaar het bestaande 'Resource'-systeem heeft aangepast. Bij de eerste Company of Heroes had je verschillende punten die je de broodnodige munitie, manschappen en brandstof verschaften. Deze resourcepunten had je ook nog eens in twee verschillende soorten waar het ene punt je x keer herbevoorrading verschafte en het andere punt y keer. Om het eenvoudiger en overzichtelijker te maken, heeft Relic Entertainiment het systeem wat gewijzigd.

 Company of Heroes 2 screenshot

Op de map vind je nu slechts een aantal punten terug die je voorzien van enkel munitie of brandstof. Alle andere resourcepunten zijn nu flexibel. Na de verovering van een resourcepunt kan je kiezen waarvoor je het wil gebruiken. Wil je het voor manschappen gebruiken dan laat je het punt zoals je het veroverde, maar wanneer je er een punt wil van maken die je voorziet van munitie of brandstof dan moet je even beroep doen op je engineers. Je engineers krijgen de mogelijkheid om een constructie te bouwen die je oftewel voorziet van munitie oftewel van brandstof. Zo hoopt de ontwikkelaar je meer overzicht te geven en geen warboel. Wat je ook meteen zal opvallen is dat de ontwikkelaar gekozen heeft voor minder gebieden op een map. De gebieden zijn wat groter geworden en meer evenredig. Net zoals in de eerste Company of Heroes zal je de verschillende gebieden met elkaar moeten verbinden om je voorraad te verkrijgen.

Naast het 'Resource'-systeem werd ook de 'Commander Tree' aangepast.  In Company of Heroes kreeg je bij de start van een ronde de keuze uit drie verschillende commanders. Elke commander had zijn specialiteit, maar dit gaf niet echt de volledige vrijheid om je ding te doen. Bij Company of Heroes 2 ga je van drie commanders naar zeven die elk een eigen strategie bezitten. Zo zorgt de ene commander voor een betere offensieve speelstijl en voorziet een andere je van een defensieve.

Company of Heroes 2 screenshot

Voor de start van de ronde kan je drie commanders kiezen uit de zeven verschillende. Wanneer dan de ronde van start gaat, kan je nu kiezen uit de drie gekozen commanders om de hele ronde verder te gaan. Zo kan je de vijand eerst wat in het oog houden door te kijken wat hij koos om zo een perfecte tegenstand te bieden met een commander. De ontwikkelaar wil zo meer keuzevrijheid en balans in het spel brengen. Een laatste wijziging in de 'Commender Tree' is dat je niet meer je verkregen punten moet spenderen. Aangezien je bij de start van de ronde een keuze maakte uit de offensieve en defensieve commanders worden je punten nu automatisch gespendeerd.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.