Gamers minder waarschijnlijk naar universiteit
Oxford University heeft een nieuw onderzoek bekend gemaakt, waarbij 17000 mensen gevolgd werden die in 1970 geboren waren. Uit het onderzoek blijkt dat jongens die vaak games speelden en voor het overige geen andere activiteiten deden, vijf percent minder kans hadden om naar de universiteit te gaan (24 => 19). Bij meisjes was het zes percent minder (20 => 14). Toch wil de onderzoeker een kanttekening maken: toen deze kinderen 16 waren (in 1986) waren er nog niet veel mensen bezig met gamen. De positie van games was ook niet wat ze nu is.
Toch houdt regelmatig gamen jongeren van zestien niet tegen om uiteindelijk in een professionele of managementsjob te geraken tegen dat ze 33 jaar oud zijn. Wel lijkt de combinatie van lezen en een andere culturele activiteit wel te helpen om de kansen op een universiteit te verhogen. Wel zou het geen salarisvoordeel opleveren bij een baan, al maak je wel meer kans op een prestigieuze carrière. De onderzoeker wijst erop dat het kan zijn dat lezen het intellect bevordert en zo tot kansen leidt, maar dat het ook kan zijn dat mensen die inherent aanleg hebben voor zulke zaken, gewoon meer gaan lezen. Hij wil dus niet stellen dat het ene een gevolg is van het andere.