Chinese game-industrie in 2013 goed voor 9,5 miljard euro
Wereldwijd zou de game-industrie in 2013 ongeveer 68 miljard euro in het laatje hebben gebracht en de Chinese game-industrie is verantwoordelijk voor ongeveer 9,5 miljard euro daarvan. Dat blijkt uit cijfers van de China Game Industry Annual Conference's China Games Party. Daarmee is de Chinese game-industrie bijna 40% gegroeid tegenover 2012.
De groei van mobiele games blijft zich verderzetten, maar het zijn vooral online browsergames die sterk groeien en verantwoordelijk zijn voor 80% van alle Chinese game-inkomsten. Als dusdanig is de pc eigenlijk het gaming platform bij uitstek in China, omdat veel van die browsergames alleen op een pc gespeeld kunnen worden bij gebrek aan echt krachtige smartphones. Het succes van pc als platform zorgt er ook voor dat er meer en meer kleine, onafhankelijk Chinese ontwikkelaars zich op de markt storten.
Concrete cijfers over het aandeel van consolegames en internationale games zijn er jammer genoeg niet, maar echt groot zal dat aandeel niet zijn. Ondanks positieve signalen de afgelopen maanden reguleert China de import van games nog steeds erg streng en onlangs werd Battlefield 4 zelfs nog verboden. Internationale games en consoles reizen dan ook veelal via het illegale circuit en komen zo niet in de cijfers terecht.