Studie: MMORPG's grootste risico voor problematisch gamen
Onderzoek van de University of Missouri suggereert dat vooral online games, en in het bijzonder MMORPG's, een risico inhouden om problematisch gamen voort te brengen. Onder "problematisch gamen" wordt een soort "ongezond gamen" begrepen, met veel uren spelen zonder pauze, een negatieve impact op de werk- of schoolresultaten en een ongezonde evolutie van het sociale contact met naasten en omgeving.
Hoewel natuurlijk niet alle gamers afglijden naar problematisch gamen, zouden MMORPG-spelers toch een extra risico lopen omwille van de aard van MMORPG's. Vooral de combinatie van verschillende elementen, die in sommige games afzonderlijk aanwezig zijn maar allemaal samenkomen in MMORPG's, zou problematisch kunnen zijn.
Het gaat dan om het feit dat MMO's een complete wereld bieden waarin je uren kan rondlopen en verdwalen, om zo te ontsnappen aan de realiteit, en de "verslavende factor" van het verzamelen van nieuwe wapens en voorwerpen en het stijgen in level. Ook wordt het sociale karakter van MMO's (dat dus wel erkend wordt) als mogelijk problematisch bevonden, omdat spelers zich meer zouden kunnen schikken naar de sociale interacties in de game dan die in hun naaste omgeving. Voorbeeld: als andere spelers graag 4 uur aan een stuk door spelen, kan je geneigd zijn mee te doen, eerder dan aan je schoolwerk te werken. Ook bestaat het gevaar dat je uiteindelijk meer aandacht gaat besteden aan het ontwikkelen van je virtuele identiteit dan aan je echte identiteit.