Steam Controller onthuld
Na SteamOS en Steam Machines heeft Valve nu de Steam Controller onthuld. Die zou gebruikt kunnen worden met elke Steam-game en volgens Valve een nieuwe en betere controle geven dan nu mogelijk is. Dankzij de twee trackpads, die volgens Valve de resolutie van een desktopmuis benaderen en klikbaar zijn, zou het mogelijk zijn nieuwe genres, zoals RTS, in de woonkamer te spelen.
Haptische feedback
Trackpads zijn van nature uit natuurlijk minder "fysiek" dan thumbsticks en bij Valve is men daarom op zoek gegaan naar een manier om de speler meer feedback te geven. Daarbij kwam men al snel tot de conclusie dat traditionele rumble alleen niet genoeg zou zijn en dus is gekozen voor verfijnde haptische feedback. Dankzij kleine maar sterke electro-magneten die aan de dual trackpads hangen kan zo een breed gamma aan feedback worden gegeven. Concreet kan zo niet alleen de kracht van trillingen worden bepaald, maar ook de richting, de frequentie etc.
Touchscreen
Op het midden van de controller is een touchscreen terug te vinden. Dit laat in principe een oneindig aantal mogelijkheden toe zonder voor elke optie een aparte, fysieke knop nodig te hebben. Het hele touchscreen op zich is ook indrukbaar, alsof het één grote knop is. Developers kunnen hier op verschillende manieren mee omgaan en het touchscreen op verschillende manieren gebruiken. Een belangrijke feature van de Steam Controller is dat het display van het touchscreen bij gebruik wordt overgezet naar het grote scherm, waar je de game aan het spelen bent, zodat je niet per se naar twee schermen tegelijk moet kijken en je dus gewoon kan focussen op het grote scherm zonder je aandacht te verliezen.
Knoppen
Uiteraard heeft de Steam Controller wel nog traditionele knoppen ook, al zijn die misschien niet zo traditioneel geplaatst. De controller heeft in totaal 16 knoppen, waarvan de helft toegankelijk is voor de speler zonder dat hij of zij zijn of haar duimen van de trackpads moet halen. De knoppen zijn geplaatst op basis van de frequentie waarmee ze worden gebruikt, de precisie die ze vereisen en het ergonomische comfort.
Configuraties
Omdat het de bedoeling is dat de controller ook werkt voor games die nooit met de controller in gedachten ontworpen werden, voorziet Valve de mogelijkheid dat de controller zich gedraagt als muis en keyboard. Je kan dan verschillende configuraties aan de controller hangen en die dan ook aanpassen en delen met de community, zodat iedereen voor een bepaalde game de beste configuratie vindt.
Open
Valve wil dat mensen zelf aan de slag kunnen met de controller, zodat hij verbeterd kan worden. Net zoals bij de Steam Community en de Workshop wil men de controller dus "open" maken. Men zal dan ook tools voorzien die het mogelijk maken voor de community om aanpassingen voor te stellen, zowel qua design als engineering.