Need for Speed niet meer naar Criterion, blijft bij één studio
Need for Speed-games werden de laatste jaren ontwikkeld door verschillende studio's, een beetje zoals bij Call of Duty het geval is, zodat elk jaar een nieuwe game kon verschijnen. Van dat principe lijkt men nu te zijn afgestapt. Marcus Nilsson, hoofd van Need for Speed: Rivals-ontwikkelaar Ghost Games, heeft namelijk gezegd dat zijn studio de reeks nu "bezit", en dat het het beste is dat de franchise verder wordt uitgebouwd door één studio omdat er anders geen consistentie is.
"Het kan niet over en weer gaan tussen Black Box en Criterion," vertelde Nilsson, "en dat is waarom we nu denken dat Ghost het merk bezit. We gaan het maken met Frostbite 3, en mensen zullen iets zien waar ze bekend mee zijn telkens we de game release. En ik denk dat dat de kernbasis is voor het bouwen van een merk, namelijk dat mensen weten wat te verwachten. Wanneer je van een Shift-ervaring naar een The Run- en Hot Pursuit-ervaring gaat, dan verliest het geloofwaardigheid. Ik denk dat we nu moeten werken aan het opnieuw geloofwaardig maken van het merk. Het is natuurlijk nog steeds een sterk merk, absoluut. We moeten gewoon zeker zijn dat mensen weten wat te verwachten, en Rivals is absoluut de eerste stap in die richting."
Het ziet er dus naar uit dat men terug wat eenheid in het Need for Speed-verhaal wil brengen, zonder het afwisselen tussen studio's. De laatste Need for Speed-game van Criterion was Need for Speed: Most Wanted in 2012.