Studie vraagt maatregelen tegen MMO-verslaving
De BBC maakt melding van een nieuwe studie naar MMO-verslaving. De studie komt van onderzoekers aan de universiteiten van Cardiff, Derby en Nottingham Trent, en vraagt ontwikkelaars en uitgevers om hun verantwoordelijkheid te nemen en maatregelen te treffen om verslaving onder gamers tegen te gaan.
Volgens de onderzoekers is de structuur van MMO's, met constante progressie, een "flow" van loot en quests, en het gebrek aan afleiding, een factor die bijdraagt tot verslaving onder MMO-gamers. Die kunnen dan soms 40 tot 90 uur aan één stuk spelen. 11% van online gamers zou verslaafd zijn en volgens de studie moet het Verenigd Koninkrijk nu, net als in Azië, limieten opleggen.
Dr. Shumaila Yousafzai van de Cardiff Business School vermoedt dat ontwikkelaars en uitgevers zelf op de hoogte zijn van de verslavende structuur van hun games, onder meer omdat ze zelf waarschuwen voor verslaving. Die waarschuwing op zich is goed volgens Yousafzai, maar er moet meer gebeuren.
"Als eerste stap moeten ontwikkelaars en uitgevers kijken naar de structurele features van het game design, zoals bijvoorbeeld character development, een snelle absorptiegraad, en multiplayer features die ze verslavend kunnen maken en/of problematisch voor sommige gamers," vertelt cyberpsycholoog Dr. Zaheer Hussain. "Eén idee zou kunnen zijn om lange quests te verkorten om de gespendeerde tijd in de game te verminderen voor het verkrijgen van een bepaald waardevol voorwerp."
Dr. Jo Twist van UKIE (Association for UK Interactive Entertainment) reageerde dat er geen medische diagnose bestaat voor game-verslaving, maar dat mensen nu eenmaal uitvoerig gamen, net zoals andere leuke zaken in het leven vaak uitvoerig gedaan worden. Hoe dan ook zou de game-indutrie volgens Twist al voldoende doen om ervoor te zorgen dat spelers verstandig gamen. Zo worden gamers aangespoord regelmatig pauzes te nemen, minstens 5 minuten om de 45-60 minuten, en hebben consoles tegenwoordig instellingen waarmee je zaken als toegestane speeltijd en internettoegang kan reguleren. Hiermee wijst Twist vermoedelijk op de verantwoordelijkheid die ouders hebben.