Boob Jam denkt na over games met borsten in niet-seksuele context
Regelmatig worden game jams georganiseerd, waar meestal individuen of kleine studiootjes samenkomen gedurende een bepaalde periode om ieder voor zich of samen kleine games te ontwikkelen, ideeën samen te voegen en van elkaar te leren. Zo'n game jam heeft dan meestal een thema, de ene keer al wat origineler dan de andere keer. Een game jam genaamd Boob Jam weet natuurlijk meteen de aandacht te trekken, maar Boob Jam is misschien niet wat je ervan zou verwachten, en misschien is dat niet eens zo slecht.
Boob Jam komt voort uit een tweet van gaming journalist Jenn Frank, die aanvankelijk het grapje maakte dat iemand eens een game moest maken over de niet-seksuele zaken die komen kijken bij het hebben van borsten. Als voorbeeld gaf ze het kopen van bh's, wat lang niet altijd evident is voor een vrouw. Dat zijn evenwel zaken die je dus nooit in games ziet, en bij die gedachte ging de bal aan het rollen. Boob Jam is vooral een denkoefening die wordt voorgesteld vanuit de vaststelling dat het mainstream gebruik van borsten in games steeds in een seksuele context is. De vraag die Boob Jam zich stelt is dan ook of het anders kan.
Boob Jam vraagt zich af of een game niet zou kunnen draaien rond de gezondheid van borsten, of een game het verhaal van een ziekte als borstkanker kan vertellen, of een game het proces van borstontwikkeling kan weergeven. Zelfs het kopen van een geschikte bh wordt zoals gezegd voorgesteld. Boob Jam lijkt niet per se te willen dat games volledig en uitsluitend rond deze zaken gaan draaien, maar de vraag is toch waarom veel games nooit dergelijke zaken weergeven en het in de plaats houdt bij steeds hetzelfde, namelijk de erotische functie van borsten.
"Wat zou er gebeuren als we een 'boob' uit de normatieve, mainstream visie halen - zijnde een seksueel object voor heteromannen - en in plaats daarvan onze eigen relaties, soms wel en soms niet seksueel, met onze voorgevel zouden beschrijven? En als game, zou dat leuk kunnen zijn om te spelen?" vraagt Frank zich af. "Borsten zijn niet noodzakelijk speeldingen voor andere mensen. Ze zijn gewoon iets wat we hebben. Wij leven elke dag met 'jiggle physics'. Soms zitten borsten in de weg. Soms moeten we ze amputeren. Soms maken ze over straat lopen een zware klus. Sommigen onder ons wensen dat ze borsten hadden, sommigen onder ons vervloeken de dag dat ze er zijn. Borsten zijn eigenlijk best wel ingewikkeld."
Boob Jam wil dus even stil blijven staan bij de gedachte dat borsten veel verschillende betekenissen hebben, maar dat de game-industrie de neiging heeft om er telkens op één en dezelfde manier mee te blijven omgaan. Wat denken jullie? Zou het inderdaad anders kunnen, zou het anders moeten?