Diablo-designer vindt dat Auction House "afbreuk doet aan gameplay"
Diablo III heeft al de nodige portie aandacht en controverse opgeleverd, niet in het minst omwille van het Auction House, iets waar niet iedereen even blij mee was. Ook de lead designer van Diablo en Diablo II, Stieg Hedlund, vond het niet meteen de beste zet, maar begrijpt de achterliggende gedachte op zich nog wel.
"Ik vind dat het [Auction House] afbreuk deed aan de gameplay doorheen het spel. Ze wilden een bepaalde graad van loot voor het Auction House reserveren, waardoor het veel minder tevoorschijn kwam als loot in het spel zelf. Tegelijkertijd begrijp ik het wel en zie ik het niet als gulzigheid. Game-ontwikkelaars werken hard en willen daarvoor beloond worden." Hij verwijst daarbij naar Diablo II dat tien jaar na datum nog altijd gespeeld wordt en waarbij je zou kunnen zeggen dat het enkel de inkomsten heeft opgeleverd van de verkoop van het spel. Op dat vlak snapt Hedlund wel dat men een manier zocht om extra middelen uit het spel te halen als het zo lang gespeeld wordt. "Je moet nadenken over hoe je het gaat doen, want we zijn nog altijd een zaak en moeten geld verdienen. We moeten het wel op een natuurlijke wijze doen zonder dat het aanvoelt alsof we het erbij hebben geplakt en het opdringen."