Steampunk-stijl werd vermeden bij Thief 4
In de voorgaande Thief-games was het zo dat je in een Steampunk-achtige omgeving rondliep. Het was dus alsof stoom de motor van de maatschappij was en dat we dus vooruitgang boekten dankzij stoom en niet op basis van de zaken die we in onze huidige maatschappij hebben.
Voor de nieuwste Thief wilde men niet enkel het hoofdpersonage wat aanpassen qua look ("meer mainstream"), maar ook de omgeving moest eraan geloven. Steampunk werd immers de deur gewezen. "De steampunk-stijl is goud en hout, zoals Wild Wild West met Will Smith. Dat wilden we niet hebben. We hebben het meer voor het roestige imago waarbij je het laswerk kan zien", zegt Nicholas Cantin (game director bij Thief 4). Ook qua omgeving heeft men wat aanpassingen doorgevoerd. "We wilden ook vermijden dat het aanvoelde alsof je in een klein dorp zat. Mijn doel was om een metropolis te creëren, iets moderns terwijl het toch nog in een oude periode past."