Bioware-schrijver: "niet elk personage moet seksueel beschikbaar zijn"
David Gaider, Senior Writer bij BioWare en als dusdanig een van de belangrijke schrijvers achter de Dragon Age-franchise, heeft op zijn blog geschreven over romantiek en seksualiteit in games. Daarbij gaf hij te kennen dat hij vindt dat niet elk personage in een game zomaar "seksueel beschikbaar" moet zijn. De speler moet dus niet de vrijheid krijgen om het te doen met wie hij wil. Dit kan volgens Gaider immers bijdragen tot de instrumentalisatie van personages, waardoor belangrijke relationele emoties verloren dreigen te gaan.
"Ik hou niet van het idee dat elk personage seksueel beschikbaar is voor de speler. Niet dat dat hen per minder waarde geeft, maar het zou zichzelf lenen tot hun objectificatie. Neem bijvoorbeeld de eerste The Witcher-game. Ik heb van veel zaken in die game genoten, maar het mechanisme van te verzamelen sekskaarten? Uiteindelijk maakte het elk vrouwelijk personage in de game tot een puzzel die je moest oplossen. Zodra de speler ontdekt dat dit mogelijk is, moedig je ze aan richting een bepaald type van gedrag." |
Uiteraard is Gaider niet geheel gekant tegen romantiek en seksualiteit in games, verre van zelfs, maar volgens hem moet er wel de nodige variatie zijn zodat het geen emotieloze routine wordt. Zo zouden games volgens Gaider ervoor kunnen zorgen dat er een element van falen is. Niet elke relatie die je wil aangaan zou dan slagen. Ook zouden games ervoor kunnen zorgen dat niet elk personage beschikbaar is voor elk type speler. Bepaalde personages zouden bijvoorbeeld enkel tot een bepaald type speler aangetrokken kunnen zijn. Ook zouden er verschillende soorten van relaties kunnen zijn, bijvoorbeeld eentje waarbij je partnert je bedriegt.
Voor nog meer over het onderwerp, inclusief voorbeelden uit Mass Effect (spoilers), kan je terecht op zijn blog.