Studie verbindt agressie aan games zoals kanker aan roken
De relatie tussen agressief gedrag en het spelen van gewelddadige games is al lang voer voor discussie en nu er in de VS opnieuw een dramatisch schoolbloedbad heeft plaatsgevonden lijkt dat er niet op te gaan minderen. Voor elke studie die geen verband legt tussen agressie en games is er eentje die dat wel doet, zoals nu bijvoorbeeld een nieuwe studie van de Université Pierre-Mendès-France, uitgevoerd door onderzoekers aan de Ohio State University en de University of Hohenheim.
Bij de studie moesten 70 deelnemers drie dagen lang enkele games spelen gedurende telkens 20 minuten. Eén groep kreeg gewelddadige games, waaronder Call of Duty 4 en Condemned 2, voorgeschoteld, terwijl de andere groep passieve games moest spelen, waaronder Dirt 2 en Pure.
Na het spelen moesten deelnemers een scenario van een verhaal lezen en twintig mogelijke verderzettingen verzinnen, waarbij de spelers van gewelddadige games een meer agressieve benadering hadden dan de passieve spelers. Vervolgens kregen de deelnemers te horen dat er in een andere kamer nog een deelnemer zat (wat uiteraard niet zo was), waartegen ze het nu moesten opnemen. Men moest zo snel mogelijk reageren op een visuele impuls, waarna de winnaar een "noise blast" naar de andere kon sturen, zoals het geluid van nagels die over een schoolbord schrapen of een boor van bij de tandarts. De spelers van de gewelddadige games waren geneigd om hun tegenstander een luider en langer geluid te sturen dan de passieve spelers, die wat vriendelijker waren.
De conclusie van het onderzoek is uiteindelijk dat mensen die drie dagen op rij agressieve games spelen meer agressief gedrag vertonen en vijandiger ingesteld zijn. Dit agressieve gedrag zou ook elke dag toenemen. De deelnemers die de passieve games speelden, vertoonden geen toename in agressieve of vijandige ingesteldheid gedurende de drie dagen.
Brad Bushman, professor communicatie en psychologie aan de Ohio State University en co-auteur van de studie, zegt dat het belangrijk is om de effecten op lange termijn van gewelddadige videogames te kennen, omdat zoveel jonge mensen zulke games spelen. Daarbij maakt hij de vergelijking met het roken van sigaretten. "Videogames spelen kan je vergelijken met het roken van sigaretten. Een enkele sigaret zal geen longkanker veroorzaken, maar weken, maanden of jaren zwaar roken vergroot het risico enorm. Op eenzelfde manier zou de herhaaldelijke blootstelling aan gewelddadige videogames een cumulatief effect kunnen hebben op agressie."