Guild Wars 2-skills zowel voor nieuwelingen als experts
Als je een opvolger maakt van een spel is het soms wikken en wegen hoe je het juist gaat aanpakken om tegelijkertijd je fans te kunnen plezieren en ook nog nieuwelingen de kans te geven om in het spel te springen zonder dat die zich overdonderd voelen. Bij Guild Wars 2 is dit ook een werkpunt geweest en Jonathan Sharp (systems designer) legt dan ook uit hoe men het heeft proberen aan te pakken.
"We zagen in de eerste game dat mensen eender wat konden doen met hun skills. Je had 2 verschillende klasses, een hoofdberoep en een bijberoep. Voor veel mensen was dit echter te veel en was het overdonderend. Anderen vonden het dan weer geweldig en dus hebben we bij Guild Wars 2 de eerste 5 vaardigheden gewoon aan je wapen gekoppeld. Dat maakt het veel gemakkelijker voor de nieuwe speler. Ze gaan hetzelfde zwaard hebben als een ander en eenmaal ze dat onder de knie hebben, kunnen ze de overige zaken aanpassen naargelang hun voorkeur en hoe ze bepaalde klasses willen spelen. We proberen de speler dus het beste van beide aspecten te geven."
Men beseft dat de ervaren speler dan misschien niet echt tevreden zou zijn, maar volgens Sharp zal dat geen probleem zijn, omdat er veel "zaken zijn die je kan doen om snel te beginnen bouwen zoals je zelf wil, als je weet welke vaardigheden je wil hebben. Als je bijvoorbeeld PvP wil doen, kan het zijn dat je al weet hoe je een personage wil uitbouwen en voorsprong wil nemen op de rest. We laten dat ook toe in het spel, maar bij de basis willen we de nieuwe spelers niet overdonderen. Daarom hebben we een systeem proberen te maken waarbij je er gemakkelijk mee overweg kan, maar waarbij ervaren spelers een absoluut monster kunnen maken."