CoD kan niet op tegen grote filmmerken
Call of Duty blijft het ene na het andere record halen met Modern Warfare 3, waarbij het de grootste filmklassiekers makkelijk achter zich laat qua inkomsten. Star Wars, Twilight, The Lord of the Rings en Harry Potter bijten allemaal in het zand tegen de shooter van Activision, maar volgens Stephen Cheliotis (werkzaam bij The Centre for Brand Analysis, UK Superbrands en CoolBrands Councils) kan de franchise nog altijd niet op tegen de filmmerken.
"Als je naar de herkenbaarheid kijkt, zie je dat ze nog niet aan het niveau van Star Wars of Harry Potter of Lord of the Rings zitten. Buiten echte gamers is er wat verwarring tussen de franchises. Mensen die minder interesse hebben of slechts sporadisch gamen vervagen de franchises een beetje. Met de recentste release vragen ze zich af of het bij de ene of de andere franchise hoort", stelt hij.
Volgens hem hebben mensen die verwarring niet bij Star Wars of LotR, omdat het heel duidelijk afgebakende zaken zijn. Ze zitten misschien wel in hetzelfde fantasygenre, maar ze zijn duidelijk afgelijnd en duidelijk afgebakend. Bij games vindt hij dit niet zo. Vooral bij militaire shooters is het bijna 1 grote pot nat volgens Cheliotis. De grenzen vervagen en het is moeilijker om aan te duiden waar welke franchise nu voor staat. Zelf zou hij bij Call of Duty focussen op 1 of 2 aspecten van het spel om het merk duidelijk naar voor te brengen. "Als je een afbeelding van Call of Duty naast die van een andere militaire shooter legt, hoe ga je het verschil zien, tenzij je echt games volgt? Het zou Battlefield of Call of Duty kunnen zijn."
Toch raadt hij Activision aan om Call of Duty niet (proberen) om te vormen tot een merk dat iedereen aanspreekt, omdat zoiets ook een negatieve impact kan hebben. "Als je merken analyseert, is het goed dat sommige mensen je niet graag hebben. Dat betekent dat je een punt hebt. Het zorgt voor een langdurig effect en het betekent dat je geen manusje-van-alles bent. Als je iets zo generisch en saai en flauw hebt dat iedereen het wel leuk kan vinden, dan loop je op langere termijn het risico dat je geen volgelingen hebt die je op langere termijn willen volgen". Wel succesvolle merken in de gamesindustrie? Volgens Cheliotis zit je na Mario en Sonic al aan het einde van dat soort merken.